Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Nyttorealisering på 10 min
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
BRUK En introduktion.
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Ett arbete med att etablera
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Processorienterat förbättringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Synpunkter, klagomål och beröm
Skolutveckling genom aktionsforskning
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Upplägg Syfte och mål med Skolutveckling tillsammans Topp
Utveckla lönebildningen
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Processen för Balanserad Styrning
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling

Skolkompassen Konkret utvärderingsverktyg för värdering och bedömning av kvaliteten i skolans styr- och ledningsprocess Riktar sig till den politiska nämnden och förvaltningen

Skolkompassen Visar hur förvaltningen och den politiska nämnden lever upp till kraven på demokrati, offentlighet, lärande organisation. Möjligheten ges också till jämförelse med andra kommuner och resultatet kan med fördel kopplas ihop med förvaltningens kvalitets- och resultatmätning.

Skolkompassen Ger en lägesbeskrivning av starka och svaga sidor Pekar på utvecklingsområden och visar på konkreta förbättringsvägar genom goda exempel Ger möjlighet att jämföra sitt eget utvecklingsarbete över tid, samt möjligheten att jämföra sig med andra På kort tid ger en direkt återkoppling till den politiska ledningen och förvaltningen

Skolkompassen Bakgrund Utvecklingsarbete i samverkan med fem kommuner och forskning Kommunkompassen en förebild Inventering; ”Vad kännetecknar en framgångsrik skolkommun?” Testat Erbjudande om utvärdering fr.o.m. 1 mars 2007

Utvärderar en kommuns skolverksamhet utifrån samspelet mellan Skolkompassen Utvärderar en kommuns skolverksamhet utifrån samspelet mellan politiska systemet förmedling av tjänster inom skolans område skolan som arbetsplats på kommunnivå resultat hur man arbetar med kvalitet

Grundvärderingar i Skolkompassen Mål- och resultatstyrning Decentralisering Medborgar- brukarorientering

Hur går utvärderingen till? Skolkompassen Hur går utvärderingen till? Specialiserat team knutet till SKL genomför utvärderingen Genomläsning och studier av insända dokument och webbsidor Intervjuer under två dagar med; - Politiker i ansvarig nämnd/styrelse - Ansvariga tjänstemän vid förvaltningen - Rektorer/enhetschefer - Fackliga företrädare ”Förhållningssätt - Kritiska vänner”

Skolkompassen Huvudområden Offentlighet och demokrati Tillgänglighet och brukarorientering Samspel politiker och tjänstemän Styrning och ledning Kontroll och rapportering Personalpolitik Verksamhetsutveckling Verksamhetens resultat

Skolkompassen 1. Offentlighet och demokrati Dialog med medborgare Information till medborgare Tillgång till och likvärdighet i utbildning Rättssäkerhet för den enskilde

Skolkompassen 2. Tillgänglighet och brukarorientering Information om tjänsternas innehåll och kvalitet Brukarorientering - brukarinflytande Synpunkts- och klagomålshantering

Skolkompassen 3. Samspel politiker och tjänstemän Tydlighet i fördelning av ansvar och befogenheter Medvetenhet om uppdraget Hantering av uppdrag och ärenden Dialog och samordning Koppling mellan vision, mål och resurser

Skolkompassen 4. Styrning och ledning Helhetssyn inom kommunen för barn och ungdomar Effektiv resursanvändning Rekrytering av ledare Stöd/utveckling i ledarskapet

Skolkompassen 5. Kontroll och rapportering System för kontroll/uppföljning/utvärdering Kvalitetsredovisningar Hantering av avvikelser i förhållande till mål och/eller budget Rapportering till den politiska ledningen

Skolkompassen 6. Personalpolitik Rekrytering och kompetensutveckling Introduktions - och bemötandeutbildning Arbetsförhållanden och lönepolicy

Skolkompassen 7. Verksamhetsutveckling System/strategier för verksamhetsutveckling Uppföljnings- och förbättringsarbete Forskningsanknytning i utvecklingsarbetet Samverkan med näringsliv - internationella kontakter

Skolkompassen 8. Verksamhetens resultat Resultat i verksamheten Brukare och medborgares nöjdhet med verksamheten Personal

Struktur i utvärderingsfrågorna Skolkompassen Struktur i utvärderingsfrågorna Process/angreppssätt Hur gör ni.. På vilket sätt… Tillämpning I vilken omfattning…. Med vilken regelbundenhet…. Resultat/Förbättring Vilka resultat har ni uppnått….. Hur planerar ni för utveckling….

Skolkompassen Återrapportering Muntlig direkt efter utvärderingen Skriftlig rapport (efter att ha fått ge synpunkter) efter ca 1 månad - Innehåller genomgång per område - Beskriver styrkor och möjlig förbättringsområden - Jämförelser/hänvisning till andra likvärdiga kommuner Möjlighet till muntlig presentation av rapporten

Resultat redovisas även i ett spindeldiagram Skolkompassen Resultat redovisas även i ett spindeldiagram 20 40 60 80 100 2. Tillgänglighet och brukarorientering 3. Samspel politiker och tjänstemän 4. Styrning och ledning 5. Kontroll och rapportering 6. Personalpolitik 7. Verksamhets - utveckling 8 . Verksamhetens resultat 1. Offentlighet och demokrati

Skolkompassen Resultat av huvudområden och delområden 7 23 40 2. Tillgänglighet och brukarorientering Information om tjänsternas innehåll och kvalitet Brukarorientering -brukarinflytande Erhåll poäng Max Område

Jämförelser och goda exempel Skolkompassen Jämförelser och goda exempel Publicering av utvärderingsrapporter på SKL hemsida www.skl.se Skolkompassen - Webb- verktyg för att underlätta sökningen - Goda exempel på kvalitets- och utvecklingsarbete - Jämförelse med andra

Skolkompassen Spridning goda exempel Skrifter Konferenser/Seminarier Kommunal Skolriksdag Nätverk för utvecklingsarbete

Skolkompassen Några erfarenheter och synpunkter från utvärderade kommuner/organisationer Proffsig utvärdering av aktuella och relevanta områden Utvärderingen belyser både tjänstemannarollen och politikerrollen på ett nytt och konkret sätt Frågebatteriet sätter fokus på olika områden som inte blir belysta genom andra redovisningar som t ex kvalitets- och budgetredovisningen eller Skolverkets granskningar Intervjuerna stimulerar till tankar och idéer omkring vad som kan förbättras inom verksamheten Vi hade många utomordentligt givande samtal med utvärderarna, samtal som gav oss många nya och viktiga infallsvinklar för den fortsatta verksamhetsutvecklingen

Skolkompassen ”Fick en tydligare bild av vår resultatutveckling kopplat till vår styrning och ledning” Gav oss många impulser att utveckla områden som vi tidigare inte prioriterat t.ex.: hur vi presenterar våra verksamheters resultat Redovisningen med styrkor och möjliga förbättringsområden är ett ovärderligt hjälpmedel för det fortsatta utvecklingsarbetet som vi också påbörjat De områden där utvärderingen pekat på förbättringsmöjligheter blir tydliga. Möjliggör en prioritering för det fortsatta utvecklingsarbetet

Intresserad av en utvärdering eller av mer information kontakta: Britt-Marie Hedlund britt-marie.hedlund@skl.se 08 – 452 76 81 073 – 802 76 81