Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Skolkompassen Konkret utvärderingsverktyg för värdering och bedömning av kvaliteten i skolans styr- och ledningsprocess Riktar sig till den politiska nämnden och förvaltningen
Skolkompassen Visar hur förvaltningen och den politiska nämnden lever upp till kraven på demokrati, offentlighet, lärande organisation. Möjligheten ges också till jämförelse med andra kommuner och resultatet kan med fördel kopplas ihop med förvaltningens kvalitets- och resultatmätning.
Skolkompassen Ger en lägesbeskrivning av starka och svaga sidor Pekar på utvecklingsområden och visar på konkreta förbättringsvägar genom goda exempel Ger möjlighet att jämföra sitt eget utvecklingsarbete över tid, samt möjligheten att jämföra sig med andra På kort tid ger en direkt återkoppling till den politiska ledningen och förvaltningen
Skolkompassen Bakgrund Utvecklingsarbete i samverkan med fem kommuner och forskning Kommunkompassen en förebild Inventering; ”Vad kännetecknar en framgångsrik skolkommun?” Testat Erbjudande om utvärdering fr.o.m. 1 mars 2007
Utvärderar en kommuns skolverksamhet utifrån samspelet mellan Skolkompassen Utvärderar en kommuns skolverksamhet utifrån samspelet mellan politiska systemet förmedling av tjänster inom skolans område skolan som arbetsplats på kommunnivå resultat hur man arbetar med kvalitet
Grundvärderingar i Skolkompassen Mål- och resultatstyrning Decentralisering Medborgar- brukarorientering
Hur går utvärderingen till? Skolkompassen Hur går utvärderingen till? Specialiserat team knutet till SKL genomför utvärderingen Genomläsning och studier av insända dokument och webbsidor Intervjuer under två dagar med; - Politiker i ansvarig nämnd/styrelse - Ansvariga tjänstemän vid förvaltningen - Rektorer/enhetschefer - Fackliga företrädare ”Förhållningssätt - Kritiska vänner”
Skolkompassen Huvudområden Offentlighet och demokrati Tillgänglighet och brukarorientering Samspel politiker och tjänstemän Styrning och ledning Kontroll och rapportering Personalpolitik Verksamhetsutveckling Verksamhetens resultat
Skolkompassen 1. Offentlighet och demokrati Dialog med medborgare Information till medborgare Tillgång till och likvärdighet i utbildning Rättssäkerhet för den enskilde
Skolkompassen 2. Tillgänglighet och brukarorientering Information om tjänsternas innehåll och kvalitet Brukarorientering - brukarinflytande Synpunkts- och klagomålshantering
Skolkompassen 3. Samspel politiker och tjänstemän Tydlighet i fördelning av ansvar och befogenheter Medvetenhet om uppdraget Hantering av uppdrag och ärenden Dialog och samordning Koppling mellan vision, mål och resurser
Skolkompassen 4. Styrning och ledning Helhetssyn inom kommunen för barn och ungdomar Effektiv resursanvändning Rekrytering av ledare Stöd/utveckling i ledarskapet
Skolkompassen 5. Kontroll och rapportering System för kontroll/uppföljning/utvärdering Kvalitetsredovisningar Hantering av avvikelser i förhållande till mål och/eller budget Rapportering till den politiska ledningen
Skolkompassen 6. Personalpolitik Rekrytering och kompetensutveckling Introduktions - och bemötandeutbildning Arbetsförhållanden och lönepolicy
Skolkompassen 7. Verksamhetsutveckling System/strategier för verksamhetsutveckling Uppföljnings- och förbättringsarbete Forskningsanknytning i utvecklingsarbetet Samverkan med näringsliv - internationella kontakter
Skolkompassen 8. Verksamhetens resultat Resultat i verksamheten Brukare och medborgares nöjdhet med verksamheten Personal
Struktur i utvärderingsfrågorna Skolkompassen Struktur i utvärderingsfrågorna Process/angreppssätt Hur gör ni.. På vilket sätt… Tillämpning I vilken omfattning…. Med vilken regelbundenhet…. Resultat/Förbättring Vilka resultat har ni uppnått….. Hur planerar ni för utveckling….
Skolkompassen Återrapportering Muntlig direkt efter utvärderingen Skriftlig rapport (efter att ha fått ge synpunkter) efter ca 1 månad - Innehåller genomgång per område - Beskriver styrkor och möjlig förbättringsområden - Jämförelser/hänvisning till andra likvärdiga kommuner Möjlighet till muntlig presentation av rapporten
Resultat redovisas även i ett spindeldiagram Skolkompassen Resultat redovisas även i ett spindeldiagram 20 40 60 80 100 2. Tillgänglighet och brukarorientering 3. Samspel politiker och tjänstemän 4. Styrning och ledning 5. Kontroll och rapportering 6. Personalpolitik 7. Verksamhets - utveckling 8 . Verksamhetens resultat 1. Offentlighet och demokrati
Skolkompassen Resultat av huvudområden och delområden 7 23 40 2. Tillgänglighet och brukarorientering Information om tjänsternas innehåll och kvalitet Brukarorientering -brukarinflytande Erhåll poäng Max Område
Jämförelser och goda exempel Skolkompassen Jämförelser och goda exempel Publicering av utvärderingsrapporter på SKL hemsida www.skl.se Skolkompassen - Webb- verktyg för att underlätta sökningen - Goda exempel på kvalitets- och utvecklingsarbete - Jämförelse med andra
Skolkompassen Spridning goda exempel Skrifter Konferenser/Seminarier Kommunal Skolriksdag Nätverk för utvecklingsarbete
Skolkompassen Några erfarenheter och synpunkter från utvärderade kommuner/organisationer Proffsig utvärdering av aktuella och relevanta områden Utvärderingen belyser både tjänstemannarollen och politikerrollen på ett nytt och konkret sätt Frågebatteriet sätter fokus på olika områden som inte blir belysta genom andra redovisningar som t ex kvalitets- och budgetredovisningen eller Skolverkets granskningar Intervjuerna stimulerar till tankar och idéer omkring vad som kan förbättras inom verksamheten Vi hade många utomordentligt givande samtal med utvärderarna, samtal som gav oss många nya och viktiga infallsvinklar för den fortsatta verksamhetsutvecklingen
Skolkompassen ”Fick en tydligare bild av vår resultatutveckling kopplat till vår styrning och ledning” Gav oss många impulser att utveckla områden som vi tidigare inte prioriterat t.ex.: hur vi presenterar våra verksamheters resultat Redovisningen med styrkor och möjliga förbättringsområden är ett ovärderligt hjälpmedel för det fortsatta utvecklingsarbetet som vi också påbörjat De områden där utvärderingen pekat på förbättringsmöjligheter blir tydliga. Möjliggör en prioritering för det fortsatta utvecklingsarbetet
Intresserad av en utvärdering eller av mer information kontakta: Britt-Marie Hedlund britt-marie.hedlund@skl.se 08 – 452 76 81 073 – 802 76 81