Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL KULTURUTREDNINGEN SOU 2009:16 ”För att vitalisera kulturpolitiken … behöver samspelet mellan,
Tv pucken framtid Bosön 6 Oktober. Resultat historik resp
Från idé till verklighet!
Historik – Utbildningskonceptet Korta vägen FOTO: År Tre utbildningsinsatser för invandrade akademiker startar i Västra Götaland. Å r
Tillväxt genom internationellt arbete
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
1 SKÅNE Kreativa näringar i Skåne Harlösa den 21 september 2012 Copyright: Skane.com/Bengt Flemark.
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Regional digital agenda för Östergötland
Lärande för hållbar utveckling
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Region Värmland.
Kultursamverkan i Jämtlands län Statens mål - syftet med stöd till kulturen Kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Kulturforum Västernorrland
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 111 Förändring, förbättring, förstärkning – strukturfonderna i fokus 5 maj 2011 Göran Brulin Tillväxtverket.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
Vi blir Region Jönköpings län
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Det regionala miljömålsuppdraget
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –05 VÄLKOMMEN!
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Från projektidé till genomförande - Hur söker man projektstöd?
Vårt historiska arv! Nätverket Kvinnokraft arbetade under 1980-talet för att skapa opinion kring fördelningen av de regionalpolitiska medlen och den ojämna.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Mobilsera för Tillväxt – agenda för Smart Specialisering i Dalarna
”Blod, möda, tårar och svett” – en diskussion om global konkurrens och ödesfrågor i tillväxtpolitiken.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Vad innebär regionbildningen?
Presentationens avskrift:

Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland. Beskrivning av nödvändiga nätverksaktiviteter och programskrivande, liksom diskussion om de attityder som länge hindrat länet att gå från ord till operativ handling. Vid årsskiftet startade Norra periferiprojektet Cinergy och ett regionalt projekt. Hur ska dessa projekt hantera erfarenheterna från den slingrande resan i träfiberland? Jan Sahlén och Kiki Hammarström, Landstinget Västernorrland Årskonferens i Norrköping 1-2 februari 2011 Workshop 10

ISKA Kulturmotorn  Design Västernorrland  R Florida i Sthlm Castells-cirkel Mål 2 KNOTT Upplevelseindustrin Sundsvall Digitala medier som tillväxt  MittNordic CBA  RUS  RTP  FUNKY CBA Cinergy KKN-TVV DigVer

Regional utvecklingsstrategi

Regional utvecklingsstrategi Stimulera: Engagemang Kunskap och bildning Samverkan Tre strategiska utmaningar för länet Det nya tänkandet - de nya näringarna Stimulera nytt tänkande för utveckling av innovationsmiljöer för nya näringar Den berikande mångfalden Stärka invånarnas möjligheter till hög livskvalitet genom attraktiva livsmiljöer Den goda miljön Stärka engagemanget för klimatneutrala och kretsloppsanpassade lösningar

Regional utvecklingsstrategi Stimulera: Engagemang Kunskap och bildning Samverkan Det nya tänkandet - de nya näringarna Prioriterade fokusområden inom utmaningen Kreativa näringar Entreprenörskap och företagande Attraktiv gleshet Demokratiförnyelse genom stärkt lokal delaktighet

Tillväxtprogram Västernorrland med perspektiv på 2013 Insatsområde 1. Ökad dynamik i länets näringsliv – förutsättningar för tillväxt Insatsområde 2. Västernorrland – Attraktivt och funktionellt Insatsområde 3. Prioriterade kluster och innovationssystem

Tillväxtprogram Västernorrland med perspektiv på 2013 Insatsområde 2. Västernorrland – Attraktivt och funktionellt Åtgärd 2.1 Utvecklingspotentialer i länets kommunikationsstråk Åtgärd 2.2 Utveckling för ett boendebaserat näringsliv Åtgärd 2.3 Kreativa näringar - från Järnkraft till Hjärnkraft Åtgärd 2.4 Kulturarv och kulturmiljö Åtgärd 2.5 Miljödriven tillväxt

ISKA Kulturmotorn  Design Västernorrland  R Florida i Sthlm Castells-cirkel Mål 2 KNOTT Upplevelseindustrin Sundsvall Digitala medier som tillväxt  MittNordic CBA  RUS  RTP  FUNKY CBA Cinergy KKN-TVV DigVer

F U N K Y Ett idéprogram för utveckling av de kreativa näringarna i Västernorrland

F U N K Y FUNKY innehåller fem insatsområden 1. FÖRETAGSINSATSER 2. MÖTESPLATSER & ARENOR 3. UTBILDNING 4. FORSKNING 5. ATTITYDER

ISKA Kulturmotorn  Design Västernorrland  R Florida i Sthlm Castells-cirkel Mål 2 KNOTT Upplevelseindustrin Sundsvall Digitala medier som tillväxt  MittNordic CBA  RUS  RTP  FUNKY CBA Cinergy KKN-TVV DigVer

14 Vanliga frågor om Kreativa Näringar Vad är Kreativa Näringar? Betyder det att andra näringar inte är kreativa? Varför skall vi i Västernorrland hålla på med Kreativa Näringar? Varför skall landstinget hålla på med sånt här? Görs det här för att finansiera landstingets kulturverksamhet? Varför heter projektet (CBA) Creative Business Arena? 14 Vanliga frågor om Kreativa Näringar Vad är Kreativa Näringar? Betyder det att andra näringar inte är kreativa? Varför skall vi i Västernorrland hålla på med Kreativa Näringar? Varför skall landstinget hålla på med sånt här? Görs det här för att finansiera landstingets kulturverksamhet? Varför heter projektet (CBA) Creative Business Arena? Vad skall det leda till? Motsvarar CBA näringslivets behov? Hur kommer företagen in? Hur stämmer kreativa näringar med RTP? Vad kommer kulturen att spela för roll? Var skall verksamheten bedrivas? Hur kommer medborgarna att märka detta? Kommer det att bli något annat resultat än några evenemang, ett nätverk, en hemsida och käcka broschyrer? Vad är skillnaden mellan E-länet, turismprojekten och CBA? Creative Business Arena Västernorrland

ISKA Kulturmotorn  Design Västernorrland  R Florida i Sthlm Castells-cirkel Mål 2 KNOTT Upplevelseindustrin Sundsvall Digitala medier som tillväxt  MittNordic CBA  RUS  RTP  FUNKY CBA Cinergy KKN-TVV DigVer

(Pilgrim) Match-making Creative industries Traditional industries Education/training Business support Brokers (Key persons in each sector or inbetween) Cinergy - concept

Kopplat till handlingsplan för kulturella och kreativa näringar (Tillväxtverket) Regionala projektets temaområden DIG VER Demokrati/ Inflytande ABM Kultur/Nöje Off/ privat service ? ? Cinergy Virtuell mötes- plats mäklare konsten forskning Nationella och inter- nationella arenor för samverkan Regionala projektets ”verkstad” Digitala verktyg för att mötas, verka och minska avstånd - regionalt projekt i Västernorrland

ISKA Kulturmotorn  Design Västernorrland  R Florida i Sthlm Castells-cirkel Mål 2 KNOTT Upplevelseindustrin Sundsvall Digitala medier som tillväxt  MittNordic CBA  RUS  RTP  FUNKY CBA Cinergy KKN-TVV DigVer