Www.skolutveckling.se GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland 2007-09-27.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Skola-Arbetsliv Programråd
Den framtida gymnasiesärskolan
Beredningen för integration och mångfald
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Christina Jansson
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
The Capital of Scandinavia Utförarmöte Omvårdnadslyftet.
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Teknikcollege Norrbotten
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Lärlingar i Botkyrka Lärvux
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Vård- och omsorgs-(college)
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Vad skiljer APL från APU??
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Gymnasial lärlingsutbildning. Eleven Möjligt att välja andra yrkesutbildningar är hemortens gymnasium erbjuder. Möjligheter till anställning efter avslutad.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Kommitténs uppdrag Följa utvecklingen inom den arbetsplatsförlagda utbildningen inom ramen för försöksverksamheten med gymnasial lärlingsutbildning Bedöma.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
1 4e året på Teknikprogrammet Regionförbundet Östsam svarar på remiss senast den 31 maj -Införande av försöksverksamhet från hösten 2011, T4 -4e året bygger.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
1. 2 Varför Lärlingsutbildning? Pedagogisk modell Bristyrken i regionen Gruppstorlek.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Gymnasial lärlingsutbildning
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Strategiskt utvecklingsarbete
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Eftergymnasial färdighetsutbildning EGF Marina Persson
BARNSKÖTARUTBILDNING
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Skogen i Skolan Läget idag och utmaningar - Lågt intresse för teknik/naturvetenskap inkl. skog -Dagens urbanisering inkl. antalet nyanlända ger mindre.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Fokus Yrkesutbildning VO
Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Teknikcollege Söderslätt
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tidigare granskningar
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Framtidens lärlingsutbildning
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Personen från Skolverket
Tanum
Presentationens avskrift:

GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland

Idag är det allt fler elever på program med yrkesämnen som inte fullföljer påbörjad utbildning. Därför är det viktigt att hitta alternativa vägar till en gymnasieutbildning och på sikt sänka arbetslösheten ibland ungdomar. Regeringen tillsatte en utredare i feb som ska lämna förslag på en framtida struktur för gymnasie- skolans studievägar. Där det bl a ska föreslås en utformning av en modern och flexibel lärlingsutbildning. I avvaktan på utredningen införs en försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning. Bakgrund

Ny satsning på en försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning 2008 Lärlingsutbildning blir en sökbar variant inom yrkesförberedandeprogrammen Minst halva tiden ska förläggas till arbetslivet Anställning av eleven blir tillåten Möjlighet att reducera kärnämnen till 500 poäng (idag 800) Eleven ska ha rätt att läsa in högskolebehörighet både under gymnasiet och på komvux

Ersättning till företag som tar emot lärlingar, både för praktikplatsen och handledarutbildning Huvudman för skolor får kr per år och lärlingsplats 450 miljoner fördelas under tre år till lärlingsplatser och 75 miljoner till handledarutbildningar Lärlingsråd med företrädare för skola, företag och fackförbund ska införas Försöksverksamheten inleds ht. 2008

Juni Förslag från regeringen Augusti 32 remissinstanser sände in svar September Budgetpropositionen Okt/nov Beslut av förordning fattas November Ansökan om medverkan till MSU 2008 Skolverket utarbetar nya kursplaner under våren Bemyndigande fattas i januari Gymnasieutredaren redovisar utredning 31 mars Försöksverksamheten startar ht Tidplan

Pågående uppdrag Urprungliga syftet Att implementera den nya gymnasiala lärlingsutbildningen modellskolor ska inleda en verksamhet med lärlingsutbildning och utformning efter Skolverkets förslag

Mål Att genom regionala/nationella workshops bistå med erfarenheter och kunskaper Att samverka med regionala parter och referensskolor i ett utvecklingsarbete för att sprida modeller & verktyg Marknadsföra modellskolornas modeller/verktyg

Nytt fokus Att utveckla konkreta ”verktyg” för andra skolor ska ha möjlighet att införa gymnasial lärlingsutbildning: - Avtal/utbildningskontakt - Handledarutbildning - Skola-arbetsliv (lärlingsråd)

Modellskolorna Göteborgs praktiska gymnasium Hultsfreds gymnasium Katedralskolan, Skara Leksands gymnasium Luleå gymnasium S:t Görans gymnasium, Stockholm

Vilka förändringar krävs ? Att skolan är aktiv i förändringsarbete för ett flexibelt lärande (exempelvis genom ämmnesintegrering) Lärarens roll förändras till att få större arbetslivsanknytning Det krävs både lokal & regional samverkan mellan företag, kommuner och arbetsmarknadens parter Att en yrkesutbildning blir attraktiv och speglar näringslivets behov av arbetskraft

Individanpassad utbildning Ämnesintegrering och utökad arbetsplatsförlagd utbildning (APU)  ökar studiemotivationen  bättre studieresultat Tidig kontakt med arbetslivet ökar elevens sociala kompetens Underlättar för eleven att komma in på arbetsmarknaden Möjligheter Eleven

Motiverade elever  bättre studieresultat Ökad kontakt med företag  Yrkeslärare får en kontinuerlig kompetensutveckling Utrustning och lokaler behövs ej i samma utsträcking Genom ökad samverkan med företag utvecklas flexibiliteten i lärandet Möjligheter Skolan

Utökad APU  ger möjlighet till att eleven bidrar i produktion och med kompetens Genom mer samverkan anpassas utbildningen efter företagens behov Motiverade elever Underlättar rekryteringen av framtida potentiella medarbetare Möjligheter Företag

Målsättningar En modern, individanpassad utbildning i nära samarbete med näringslivet Där yrkesutbildningen bygger och utvecklar kompetens och egenskaper som efterfrågas i dagens och morgondagens arbetsliv Där eleverna lockas av en undervisning, som utgår från en företagarverklighet med långa perioder med lärande i arbete och som leder till anställning efter avslutad utbildning

Tack för visat intresse! Annika Jervgren