Nya arbetssätt för lyckad samverkan mellan skola- samhälle- arbetsliv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Nya Elementar!.
Summering av brainstorm 2
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning
Supported employment inom gymnasiesärskolan
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
SET Social Emotionell Träning
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
JOBB I SIKTE ETT EU-PROJEKT. 1 mars 2013 JOBB I SIKTE.
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Försäkringskassans roll i samverkan
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Serviceassistent inom
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
Katrineholm den 25 september 2014
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Valideringsprocessen
Disposition och utgångspunkter
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Psykiatrisk vård och omsorg med kunskap och värdigt bemötande Prio-projektet.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Yrkesvägledare Vem är det?. Eva Eriksson Har jobbat på Dragonskolan i 9 år. Har jobbat på Dragonskolan i 9 år. Har mött många föräldrar och elever på.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Vad är studie- och yrkesvägledning? Ett ämnesområde utan egen schemaposition Hela skolans delade ansvar årskurs
Skolsamverkan i Göteborg
Presentation Vård och omsorgscollege
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Fokus Yrkesutbildning VO
Samordningsförbundet
Skolsamverkan - Göteborg.
Teknikcollege Söderslätt
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är studie- och yrkesvägledning?
Skellefteå ”En gemensam ingång”
Personen från Skolverket
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Nya arbetssätt för lyckad samverkan mellan skola- samhälle- arbetsliv Framtidens gymnasiesärskola, 090908 Stockholm Nya arbetssätt för lyckad samverkan mellan skola- samhälle- arbetsliv

Innehåll Struktur och arbetssätt för lyckad samverkan mellan särskola, särvux, AF, FK, och daglig verksamhet Så skapar du ett företagsamt, autentiskt och kreativt lärande Exempel på ämnesintegrering och hur du integrerar APU:ns praktiska kunskap till skolans teoretiska Metod och arbetssätt för att skapa anställningsbara elever Så utformar vi och arbetar med målstyrda arbetslivsplaner som komplement till IUP Eva Persson, Rektor och Göran Christersson, Pedagog Gymnasiesärskolan i Umeå

Bakgrund Eftersatt målgrupp Många aktörer Svårt med samverkan Färre får lönearbete Daglig verksamhet ökar Livskvalitet

Struktur och arbetssätt Myndigheten för skolutveckling Stöd till utvecklingen av kvaliteten i studie- och yrkesvägledningen Projekt Samverkan – Skola – Arbetsliv 2007- 2009 Gymnasiesärskolan VIVA Komvux Särvux, VIVA Vägledning Försäkringskassan Arbetsförmedlingen Syv-konferens i Umeå: Ett arbetsliv för alla?

Konferensdagar för avgångselever DU! Arbete Arbetsgivare Arbetsförmedlingen Försäkringskassan *Personlig plan *Arbetsförmedlare *Anställningsbidrag (Lönebidrag) (Trygghetsanst.) *Aktivitets- ersättning Daglig verksamhet Kommunen *Vuxen- råd och stöd *Lss *Boendehandläggare Särvux Studera ex Ma, Sv, Eng, arbetslivskurs Landstinget

Ungdomstorget 16-29 år Varför? Gemensam styrning och samordning för ungdomar med funktionshinder En ingång till alla aktörer Tydlig arbetslinje / egen försörjning Vilka är med? Umeå kommun; Gymnasieförvaltningen, Socialtjänsten Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Samordningsförbundet På gång Mellansteget

Kreativt lärande

Företagsamma egenskaper och förmågor VAD? Tillitsfullt och engagerat agerande Kunna lösa problem Initiativtagande Ta risker, våga misslyckas Nyfikenhet och upptäckarglädje Kreativt experimenterande Vara flexibel och kritisk Social kompetens Ta ansvar Reflektion över gjorda erfarenheter Ständigt sökande efter utmaningar Uthållighet och självförtroende

Samspel, kommunikation Företagsamt, autentiskt, kreativt lärande Helhetssyn HUR? Teori Praktik Internationalisering Individualisering IUP- Arbetslivsplan IKT och media Verklighetsanknutet, problembaserat lärande Kontakter med arbetslivet, samhället Samspel, kommunikation Flexibla undervisningsgrupper Ämnesintegration

Exempel på ämnesintegrering Att förstå och komma ihåg underlättas av kopplingen mellan teori och praktik El Bygg och VVS Samverkan mellan olika program och ämnen bidrar till en helhetssyn HR och FA

Exempel på ämnesintegrering Tillbaka

Tillbaka

Exempel på ämnesintegrering Tillbaka

Skapa anställningsbara elever Handledarpedagogutbildning Nystartad utbildning 7,5 poäng vid Umeå universitet Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Utbilda handledarpedagoger inom skola Utbilda handledare på företagen Ökad förståelse för varandras verksamheter skola-arbetsliv: Handledarlunch, lärare och syv samarbetar kring APU´n Utbildningens kvalitet=Anställning/praktik efter avslutad skolgång

Målstyrda arbetslivsplaner Syftet Komplement till IUP Att dokumentera elevens arbetsplatsförlagda utbildning Synliggöra styrkor och utvecklingsområden Visa en yrkesprofil European Agency for Development in Special Needs Education. www.european-agency.org

Praktikplatsen som lärandeplats Styrdokument – Lpf 94 ” Det är särskilt viktigt att skolan samarbetar med arbetslivet om den yrkesförberedande utbildningen” Praktik och teori går hand i hand Verklighetsbaserat lärande Utbildade handledare - God kunskap om skolans undervisning/struktur - Lagar och regler på arbetsplatsen - Kunskap i handledning, feedback och bedömning - Kunskaper om ungdomars livsvillkor 16

Livsstil och social kompetens Skola Utbildning – kommunikation och samspel – vuxenliv Trygg arena Stöttar handledare Arbetet som social arena Samtalsvana Hälsa - livsstil Praktikplats Bästa övningsplatsen för social samverkan Yrkesspråk och koder Livsstil Självkänsla - identitet 17

Målstyrda arbetslivsplaner Planen innehåller Arbetsuppgifter Arbetets krav Kommunikativa och sociala färdigheter Handledarens utlåtande Lämplighet för yrket Framsteg på arbetsplatsen Klargörande av arbetsförmåga Elevens egna reflektioner Lärares/Syvs reflektioner Utvecklingsområden Vidareutbildningar/Spetsutbildningar

Tack för oss! Kontaktuppgifter: Eva Persson eva.g.persson@umea.se Göran Christersson goran.christersson@umea.se

I samarbete med 2009