Välkommen till LITA möte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

”från person till funktion”
Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Övergång från Apodos till Pascal 11 juni 2012
Datajuridik i vardagen av betydelse för kvalitetsregister
TjänsteID+ i Primärvården 2011
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Datafångst, IT-system och koder
Nationell patientöversikt
E-post juni 2013.
Migreringshelg Pascal Västerbotten
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Ordinationsverktyget Pascal. Marie Rosengren. Sjuksköterska
Fotostationer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götalandsregionen 13 november 2013 Fredrik Rasmusson.
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Tillsammans gör vi studier möjligt
Sjuk- och friskanmälan
Informationssäkerhet i Katrineholms kommun
Incidenthantering Omicron Syntax Data AB
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Dags att börja använda ditt e-tjänstekortet
Enligt Regionstyrelsens beslut: Etablering av Regiongemensam Funktion
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Exempel/Utbildning Delegering för behörighetsbeställning
Användargruppmöte för PMO-användare
Informationssäkerhet Helsingborgs lasarett
Västra Götalandsregionen PDL
1.
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
VGR Carelink , Thomas Näsberg.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
Nytt IT-stöd för dosdispenserade läkemedel Pascal = patientens sammanhållna läkemedelsinformation Bakgrund Under våren 2012 kommer alla dosrecept att föras.
Kvällens huvudpunkter
Landstingets resurscentrum Dosdispenserade läkemedel via Pascal.
Ändra till startrubrik
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Samordnad Individuell Plan
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Meddix och samverkansrutiner
Säkerhet.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Information gemensam rutin SVPL
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Delegering Vem får delegera?
En säker e-tjänst till vården
Rehabiliteringsgaranti riktlinjer 2013
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Synpunkter, klagomål och beröm
Principer för utredningar av oegentligheter
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för.
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Rutin orosanmälan Granskad och beslutad av Hälso-och politiska avdelningen, Carsten Regionövergripande rutin (ersätter tidigare lokala varianter/versioner)
Privata vårdgivare/ Folktandvård
Självbetjäningsterminal i primärvården
Välkomna
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Välkommen till LITA möte 2012-02 2012-03

Primärvården i Västra Götaland - en förvaltning Område 1 Område 2 Område 3 Område 4 Område 5 Område 6 Område 7 Område 8 Område 9 Område 10 Saknar offentlig vårdcentral MHV – GYN – UM Barn &Ungdomsmedicin Rehab Sjukvårdsrådgivningen

Primärvårdens verksamheter 113 Vårdcentraler 109 Barnavårdscentraler 70 Barnmorskemottagningar 80 Rehabiliteringsenheter 16 Barnmedicinska mottagningar 9 Gynekologiska mottagningar 40 Ungdomsmottagningar

Primärvården i Västra Götaland - en förvaltning Primärvårdens IS/IT enhet (februari 2012) Benny Johansson IT-chef Anders Larsson Utvecklingschef Christer Bringman IT controller Mai Samuelsson IT controller Annelie Karling Tjänste id+ / KIV Maria Jansson Objektförvaltare Inga-Lill Alblad BHV applikationsexpert Gizella Auer Assistent Vi är en förvaltning – ca 450 enheter Vi är inte klara med uppdelningen av de olika områdena och funktionerna mellan oss, geografi och/eller primärvårdsområden? Tills vidare vänder ni er till samma kontaktperson som tidigare, undantaget Göteborg där Christer tar de frågor som tidigare hanterats av Hans Lilja Arbetet kommer vara samordnat mellan områdena

Hemsida TjänsteID+ i Primärvården Annelie Karling ORA Förvaltare KIV Hemsida TjänsteID+ i Primärvården

SITHS-kort Förutsättning för åtkomst bl a till Pascal Tjänstekort och ”ordning på koderna” Dator som har programvara och kortläsare installerad. T ex Regiondator från VC. Uppkoppling via modem eller kommunens nät Kommunens dator

Läkare från bemanningsföretag måste ha tjänste-kort med VGR-certifikat Läkare från bemanningsföretag måste ha tjänste-kort med VGR-certifikat. Krav som ställs i pågående upphandling. Om inget kort finns ställs reservkort ut på enheten. Giltighetstid 1-6 månader (kan förlängas ytterligare)

Rutin reservkortshantering Reservkortslager tillhandahålls av förvaltnings-KRA. Reservkorten + kodkuvert skall förvaras inlåsta på vårdcentralen. Vid behov av reservkort Blankett (finns på hemsidan) fylls i av användare och skrivs under av chef och kortadministratör. Underlaget skickas till förvaltnings-KRA. Kopia sparas på enheten. Kortadministratören administrerar kortet i SiTHS-admin och användaren aktiverar kortet genom självadministration. Lathund på hemsida TjänsteID+ för Primärvården

Förslag till rutiner för kortutgivning i egen regi Foto tas på enheten med identifiering. Måste göras av KRA. Beställningsunderlag fylls i och undertecknas av verksamhetschef. Skickas digitalt till kortbeställaren som skickar in beställningen till Telia. Beställning ca en gång per vecka. När kortet är klart distribueras det till enhetens KRA som ställer ut (aktiverar) kortet för användaren TILLS VIDARE GÄLLER NUVARANDE RUTINER Fördelar: Sparar tid för användaren Men ställer stora krav på enhetens KRA för att det skall ske på ett säkert och regelmässigt sätt.

Pascals ordinationsverktyg – Patientens samlade läkemedelsinformation

Pascals ordinationsverktyg Sista steget i omreglering av apoteksmarknaden Anpassning till patientdatalagen från 2008 Gäller i första hand nuvarande e-dosanvändare Målsättningen är att Pascal ordinationsverktyg ska användas för alla dosordinationer och fax blir reservrutin E-dos ägs av Apoteket AB, som är en aktör på marknaden (idag den enda för dosleveranser). Inera har fått ett uppdrag från landsting och regioner att ta fram ett nytt ordinationsverktyg som ska ersätta e-dos. Gränssnittet för Pascal har tagits fram i samarbete med en referensgrupp där bl a ett antal förskrivare som är vana e-dos användare har deltagit. Anpassningen till patientdatalagen innebär att det är så kallad stark (tvåfaktors) autentisiering som gäller, ”Någonting man har och någonting man vet” .

Säkerhetskrav enligt PDL Stark autentisering krävs SITHS-kort (Tjänste-ID+) Verksamhetschefen tilldelar behörighet/uppdrag till användare på sin vårdenhet Stark autentisering krävs = någonting man har och någonting man vet. Oavsett om användaren identifierar sig med SITHS-kort eller engångslösen via SMS, måste ett (medarbetar-)uppdrag finnas registrerat i KIV- (HSA-) katalogen. Ett uppdrag kopplas alltid till en verksamhetschef. För den landstingsägda vården kan verksamhetschefen eller av denne utsedd person ansöka om behörighet för sina användare via den elektroniska behörighetsblanketten. Där finns numera även uppdraget Nationella vårdtjänster, ”vård och behandling” med.

Support Kontakta i första hand lokal administratör på vårdenheten ServiceCenter för Pascal (centralt beslut) Ring: ???? Helg för migrering reservrutin för att komma åt patientens dosrecept Lokal administratör,. Viktigt att säga ifrån om det är någonting som inte fungerar.

Aktuella frågor Roller i Pascal/ vad har man tillgång till? Kan våra läkare använda sina kort på boendena? Behörighetstilldelning nu och i framtiden?

För mer information www.vgregion.se/pascal Här finns länkar till både Inera och CeHis, samt ytterligare kontaktuppgifter.

Datorutbyte Ny rutin för retur av icke återlämnad dator En dator som inte återlämnas vid utbytet medför ökade kostnader för enheten Två kolumner i Fleas där du kan ange kontakt-person om utbytesansvarig inte finns på plats vid utbytestillfället.”Kontaktperson vid utbyte” och ”Kontaktperson vid utbyte Telefon” Det går att tidigarelägga utbytet en till två månader- måste anmälas senast fem månader i förväg Genom att tidigarelägga kan man antingen få enstaka datorer på samma månad eller sprida ut ett större utbytet på flera månader. Arbetsplatstjänst ”kommer” under våren. Då tar VGR IT över ”ägandet” av datorerna och därmed även beställningarna i Fleas.

Datorutbyte På den nya stationära modellen, Optiplex790, finns det inte längre någon parallellport. Har du skrivare som använder denna port bör du se över om utrustningen kan ersättas. Dubbla skärmar? Spara pengar med rätt information i Fleas t ex tel nr Leveranser vardagar mellan kl. 08:00 - 17:00 Kontakt till VGR IT: pc-utbyte@vgregion.se http://regionservice.vgregion.se/sv/Regionservice/Tjansteutbud/IT-och-Telefoni/PC-utbytet1/

Datorutbyte När ni får mailet från VGR IT om vilken dag som utbytet ska ske * Sänd mailet vidare till pc-utbyte@vgregion.se och beställ installation av ”känsliga program” t.ex. Tele-Q, EKG etc * Om utbytesdatum inte passar ska detta meddelas till VGR IT inom sju dagar

Datoråterlämning Nytt från VGR IT – ”Arbetsplatstjänst” kommer under våren 2012 Omfattar leasad dator + support Datorer som inte används kan återlämnas till VGR IT  Uppsägningstiden beräknas bli två månader.

Övriga frågor Informationssäkerhet

Informationssäkerhet Dataintrång – artikel i GP 17/1-12 Åtalas för att ha läst journal En sjuksköterska inom Sjukvårdsupplysningen i Västra Götaland har åtalats för att vid tio olika tillfällen gått in och läst en patients sjukvårdsjournal. Den aktuella gärningen gjordes under perioden 14 januari till och med den 25 juni 2011. – Den åtalade sjuksköterskans dataintrång har inte varit ägnat mot allmänheten. Sjuksköterskan hade en personlig relation till målsägaren i det aktuella fallet, förklarar kammaråklagare Patrik Tilly utan att vilja gå in närmare på de båda kvinnornas förhållande till varandra. Sjuksköterskan har erkänt de faktiska omständigheterna men förnekar att hon har gjort sig skyldig till något brott.

Vårdanställd i Borås varnas 2012-02-03 15:54 Vårdanställd i Borås varnas En kvinna från Borås inom primärvården har fått en skriftlig varning av Västra Götalandsregionen. Kvinnan ska ha tagit del av information i journalsystemet som hon inte haft rätt till, enligt beslutet. Det finns fler ärenden!!!

Krav på vårdrelation! Läs ej Informera på nästa APT egen journal anhörigs journal Anmälan sker ofta i samband med skilsmässa eller vårdnadstvist! Informera på nästa APT Här hittar du våra riktlinjer och rutiner https://intra.vgregion.se/sv/Insidan/amnesomraden/Krisberedskap-och-sakerhet/Sakerhet/Styrande-dokument/

Vid misstanke om dataintrång Rapportera till närmaste chef eller informationsäkerhetssamordnare OBS! Gör inga egna undersökningar! Information till personalchef och förvaltningsledning. Polisanmälan? Informationssäkerhetsamordnare kontaktar säkerhetschef på VGRIT Återkoppling av analys/resultat till ansvariga Dokumentera noggrant. Registrering i Medcontrol om/när det ej kan påverka pågående utredning