Utagerande beteende inom barnpsykiatrin - Trotssyndrom, Uppförandestörning Björn Axel Johansson (bjorn_axel.johansson@med.lu.se) BUPs Regionala Akutavdelning Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Malmö Barn och ungas psykiska ohälsa, Lund 2012-03-01
Genes Biologisk sårbarhet Hereditet, perinatala faktorer, infektioner Psykologiska predisponeringsfaktorer Ex självkänsla Belastningsfaktorer Ex dysfunktionell familj Utlösande faktorer Ex föluster, kränkningar
Tidig identifikation är viktig Utagerande beteende debuterar ofta i unga år Skolhälsovården, observatör och hälsofrämjare är en viktig del av den stegvisa modell som börjar med mödra- och barnhälsovård
Remittörer och samarbetspartners BVC Skola Ungdomsmottagning Primärvård Socialtjänst Barnmedicin Vuxenpsykiatri
Utredning Anamnes och status Screeninginstrument Fördjupade diagnostiska intervjuer Diagnostiska instrument (ICD-10, DSM-IV) problematisering
Diagnoser Trotssyndrom (ODD) Uppförandestörning (CD) - Prevalens: 4-10% Prognos: relativt stabil psykopatologi
Trotssyndrom (DSM-IV) 6 mån varaktighet, minst 5 av följande 8: Tappar ofta besinningen Grälar ofta med vuxna Trotsar ofta aktivt eller vägra lyda vuxnas krav eller regler Förargar ofta andra med avsikt Skyller skulden på andra för egna misstag Ofta stingslig eller retlig Ofta arg och förbittrad Ofta elak eller hämndlysten
Uppförandestörning (DSM-IV) Minst 3 av följande 15 kriterier under en 12- månaders period med minst ett kriterium uppfyllt under de senaste 6 månaderna Aggressivt beteende, 7 items Skadegörelse, 2 items Bedrägligt beteende, 3 items Allvarliga norm- och regelbrott, 3 items
Samsjuklighet Trotssyndrom och uppförandestörning förekommer ofta tillsammans med: ADHD (riskfaktor: påskyndar debuten av uppförandestörning vid samtidig förekomst av trotssyndrom) Depression Ångest Autismspektrumstörning Dyslexi
Uppförandestörning ofta förknippat med Regelbrott Kränkningar Rättsliga efterspel
Problematisering vid diagnossättning Normalvariant Dysfunktionell familj Problem i skolan Läs- och skrivsvårigheter Kris ADHD Affektiv sjukdom Missbruk Autismspektrumstörning Psykos Utvecklingsstörning
Riskfaktorer för fortsatt antisocialt beteende hos pojkar yngre än 12 år Sen psykomotorisk utveckling Sträng, rigid eller lynnig uppfostran Tidig debut Övergrepp Frånvaro av strukturerad fritid
Riskfaktorer för fortsatt antisocialt beteende bland tonåringar Kognitiva brister Undermåligt föräldrastöd Destruktiva kamratrelationer Dålig motivation för skolarbete ADHD Empatistörning Missbruk
Skyddsfaktorer Individ Familj Omgivning Social kompetens Positivt självförtroende God impulskontroll Bra copingstrategier Internt locus of control Intelligens Kreativitet Familj Klart definierade gränser Positiv föräldra-barn relation Delade värderingar Omgivning Socialt nätverk Välfungerande skola
Icke farmakologisk behandling Manualbaserade insatser för barn < 12 år och deras familjer Positive Parenting Program KOMET De otroliga åren (3-4 familjer, mix mellan generell o specifik) COPE (problembaserad, alt. förhållningssätt) Connect Parent Management Training Gemensamt Ökad föräldrakompetens Träna konkreta uppfostringssituationer i hemmet Förstärkning av positiva beteenden
Icke farmakologisk behandling, forts Manualbaserade insatser för barn >12 år och deras familjer Family Check- Up 4 möten med föräldrar, kartläggning av risk- resp. skyddsfaktorer, motivation Funktionell familjeterapi 8-12 möten, fem faser, kommunikation, positiva omformuleringar, tydliga sammanhangsmarkeringar, hemuppgifter
Icke farmakologisk behandling, forts Manualbaserade insatser för barn >12 år och deras familjer Multisystemisk terapi 60 timmar under fyra månader, samtidigt arbete med familj, kamrater, skola och övrigt nätverk, case manager Multi Treatment Foster Care (MTFC) Aggression replacement training (ART) Rollspel Mål: Interpersonella färdigheter, ilskekontroll, moralutveckling
Farmakologisk behandling Förberedelser Information Försiktig insättning Uppföljning
Farmakologisk behandling OBS Grundsjukdom/ samsjuklighet Stabiliserande läkemedel Ex neuroleptika, valproat
Slutsats Extroverta symptom är vanliga inom barn- och ungdomspsykiatrin Effektiva behandlingsmetoder finnes Mer forskning efterfrågas
Referenser http://www.svenskabupforeningen.se/bibliotek/kunskapsoversikter_PM/vardprogram/Vardprgr_ODD_CD_2011_SFBUP.pdf American Psychiatric Association (2000) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV-TRTM). Forth Edition, Text Revision. Washington, DC, The American Psychiatric Association