2008 Uno Wennergren Docent Teoretisk Biologi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FTFs motionsskola.
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Naturvetenskap.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Närvaro!!.
Livets uppkomst.
Formellt, skarpt och snyggt
Viktorija Kalonaityte
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Grundkurs i biologi, 4.5hp 2007 Kurshemsida: Eva Mattsson
2011 Uno Wennergren Professor Teoretisk Biologi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Bedömning.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Hur presentera och opponera?
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Etik Moral Filosofi.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Livets ursprung hur uppstår liv
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Diskussionstillfälle 4
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
pedagogisk dokumentation
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Formellt, skarpt och snyggt
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Experiment med vatten Densitet.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Kemins karaktär och arbetssätt
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Nationella proven i svenska
Vetenskapsprojekt, rubrik
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Föreläsning Svenska II
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
2011 Uno Wennergren Professor Teoretisk Biologi
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

2008 Uno Wennergren Docent Teoretisk Biologi Grundkurs i biologi, 4.5hp 2008 Uno Wennergren Docent Teoretisk Biologi Välkomna! Tredje gången kursen ges.

Kursens innehåll Biologi som ämne Vad är vetenskap? Biologi som vetenskapligt ämne Livets ursprung, evolutionens byggstenar Mångfalden inom en art Uno W Introduktion till de tre inriktningarna Molekylär genetik och Fysiologi Etologi och Djurbiologi Ekologi, Miljö- och Naturvård

Kursens olika moment Föreläsningar Seminarier (ca 8 studenter per grupp) Info på kurshemsida Egen diskussion ca 30 minuter Skriv tillsammans en sammanfattning och svar på frågorna – ge till mentor, närvarande skriver under Sammanfattningen returneras med kommentarer vid nästa tillfälle

Gruppindelning Grupp 1-4 : 8-10 studenter per ’grupp’ Grupprum: Hittar du i schemat (var rummen ligger finns beskrivet i It’s learning och i pdf-schemat). Gruppindelningen hittar ni på kurshemsidan, under seminarier

Vad ni behöver göra Köp boken, finns i bokhandeln hus Zenit Läs kapitel 1 inför seminariet Kom till Biologi-expeditionen (mitt emot BL32) inför seminariet om ni inte hittar seminarielokalerna. Delta aktivt i seminarier samt lämna in en diskussionssammanfattning/grupp efter varje seminarium.

Första föreläsningen: Vad är vetenskap? Kunna skilja på vetenskap och pseudovetenskap Vetenskapliga metoder Vad är vetenskapsområdet biologi? Vad karakteriserar liv? Exempel: funktionell genomik till ekologi Biologi och matematik!?

Vad är vetenskap? Vetenskap – ett sätt, en process, att lösa problem eller att få kunskap Processen, arbetssättet kallas Vetenskaplig metod

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya observationer görs och tidigare resultat studeras Copyright © The McGraw-Hill Companies, Inc. Permission required for reproduction or display.

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya observationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående formuleras Hypotes

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya observationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående formuleras Hypotes Experiment/Observationer Hypotesen prövas genom experiment eller ytterligare observationer

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya observationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående formuleras Hypotes Experiment/Observationer Hypotesen prövas genom experiment eller ytterligare observationer Resultaten analyseras och hypotesen förkastas eller stöds Slutsats

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya observationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående formuleras Hypotes Experiment/Observationer Hypotesen prövas genom experiment eller ytterligare observationer Resultaten analyseras och hypotesen förkastas eller stöds Slutsats Vetenskaplig teori Många experiment och observationer stödjer en teori. Ny teori kan bildas enl ovan

Fig. 1.3 Watson och Crick, 1953 Skapades tillsammans med röntgenkristallografi – man fick bilder som gjorde att dubbelhelixen blev en ide/hypotes Teorin i sin tur har gett upphov till mängder av nya hypoteser som testats och endera förkastats eller stötts (hållit än så länge)

Dubbelhelix av Watson och Crick 1953 Skapades tillsammans med röntgenkristallografi – man fick bilder som gjorde att dubbelhelixen blev en ide/hypotes Teorin i sin tur har gett upphov till mängder av nya hypoteser som testats och endera förkastats eller fått stöd (hållit än så länge)

Hur skapas ny vetenskaplig teori Många delresultat (hypoteser som testats och ej förkastats) Tillsammans skapar underlag för en gemensam övergripande hypotes Att väga dessa tillsammans kallas induktion – induktionsbevis Givet att a och b är sant så måste även c vara sant, den logiska slutsatsen av a och b Exempelvis om de hundratals arter fåglar man studerat alla lägger ägg så är slutsatsen att fåglar lägger ägg utan att studera dem alla.

Experiment Skapa en händelse för att testa en hypotes Flera variabler kan påverka händelsen Gör det kontrollerbart genom att renodla till helst enbart en variabel Kontrol grupp vs försöks grupp Oberoende variabel – den man varierar Beroende variabel - den man mäter

Pseudovetenskap Vad är vetenskap och vad är pseudovetenskap???? Är påstående prövade med vetenskapliga metoder? Har man verkligen testat hypotesen? Var försöket tillräckligt renodlat så det verkligen testade hypotesen? risk att man blir lurad/lurar sig själv och tror det är renodlat, eftersom man vill lösa problemet

Paradigmskifte Vetenskapen måste vara beredd att ändra sina teorier.

Ekologi Organisms Organ systems Organs Tissues Cells Molecules Atoms tree human Organ systems Organs leaf stem brain heart Tissues leaf tissues cardiac tissue Cells nerve cell Molecules DNA molecules Atoms

vetenskap och tillämpningar Biologi vetenskap och tillämpningar

Tillämpning av biologisk vetenskap: Nya metoder inom lantbruk och avel medför högre mjölkproduktion Fig. 1.11

Tillämpning av biologisk vetenskap Vaccinationer 1796 Jenner studerade smittkoppor och kokoppor De som fått kokoppor blev inte speciellt sjuka i smittkoppor 200 år senare så anses smittkoppor utrotat (dock ej helt pga terrorister) Kunskaper om immunsystem ger vaccinationsprogram

HSW, p.19

Att inte förstå och tillämpa biologisk kunskap kan få negativa konsekvenser. Ljusblått är hyggen, rött är skog. Erosion, artutdöende Fig. 1.12 Olympic peninsula.

Första föreläsningen: del 1 Vad är vetenskap? Kunna skilja på vetenskap och pseudovetenskap Vetenskapliga metoder Vad är vetenskapsområdet biologi? Vad karakteriserar liv? Exempel: funktionell genomik till ekologi

Grundkursen Skall lära er det som står i boken Aktivt deltagande på seminarierna Till seminariet: Studerat och lärt er innehållet i kapitlet samt läst på seminariefrågorna, spec faktafrågor

Studera och lär er innehållet i kapitlet Förslag på studieteknik: Ögna igenom kapitlet: vad kommer det handla om? Läs igenom, stryk under Skriv en kort sammanfattning för respektive delkapitel Läs igenom sammanfattningen ett par ggr Skriv upp enbart delkapitlens rubriker Fyll i med text under rubrikerna utan att använda bok eller sammanfattning. Läs hela kapitlet igen och kontrollera att du inte missat något

Seminarier grupper och diskussioner Fördela ut tre papperslappar var för att säkerställa att alla gör inlägg i diskussionen. Det s k papperstricket. De olika roller som ingår i ett diskussionsseminarier, vilket kan jämföras med ett sammanträde. Ni skall alla lära sig att hantera alla roller. Roller: ordförande - den som ser till att alla punkter gås igenom-betyder också att ordförande samlar ihop den diskussions som varit kring en punkt och sammanfattar den vid lämplig tidpunkt, ser till att alla får möjlighet att yttra sig. Kontrollerar med sekreteraren anteckningar klara innan punkten lämnas sekreterare - den som för anteckningar och kontrollerar liksom ordförande att alla punkter gås igenom redovisare - den som presenterar material/resultatet av diskussionen om så skall ske, kan vara samma som sekreterare föredragande - den som samlat in fakta och redogör för bakgrund för en specifik punkt. Kan alltså vara olika för olika punkter.

Seminarie roller - redovisning Byt roller – seminariet innehåller fakta- och diskussionsfrågor. Skifta åtminstone ordförande mellan fakta och diskussion. Redovisa både era svar/diskussion samt vilka som varit med, vilka roller.

Biologi processer Strukturer Kontrollerande/styrande Responsiva / reagerande Generativa /alstrande Metabolism I celler /organ / individer / naturen Evolution ??? Kanske inte Reglering Koordination Evolution Individ anpassning Irritabilitet (fysiologi) Tillväxt av individ eller av individer /skapandet av biologiskt material Energi / upptag nyttjande