Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Ungdomspolitik i Sverige och Europa – var blåser vindarna? Calle Nathanson Tillväxt och samhällsbyggnad.
Kan färre avhopp från gymnasiet förbättre folkhälsan?
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Nationellt Kunskaps Center för Dövblind frågor Inspirationsdagar
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Dövblindhet och Usher syndrom
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Bertil Almgren.
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
LFA- Logical Framework Approach
VÄXA – en förstudie.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Carolinaprojektet - ett utvecklingsprojekt inom Allmänpsykiatrin i Uppsala.
Försäkringskassans roll i samverkan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Goda exempel från tema Asyl inom Equalprogrammet Det nya socialfondsprogrammet
Lokal Arbetsförmedling
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
1.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Välkommen till LD Hjälpmedel
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
En sjukförsäkring i förändring Per Lytsy Socialmedicin, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap, Uppsala Universitet Socialmedicin,
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om en enklare vardag Av: Barbro Norbeck & Elisabeth Dahlqvist Välkommen!
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Möjlighet till Egen Kraft!
Skolsamverkan i Göteborg
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Samordningsförbundet
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Skolsamverkan - Göteborg.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bättre brukarinflytande 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

Övergång skola - och sen?

Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna syn och hörsel. Det begränsar en persons aktiviteter och inskränker full delaktighet i sådan grad att samhället behöver underlätta med specifika serviceinsatser, miljömässiga förändringar och/eller tekniska lösningar.

Arbete för ungdomar med dövblindhet 3-årigt projekt Drivs av FSDB Medel från Allmänna Arvsfonden

Lite siffror unga (2008) aktivitetsersättning jfr (2004) från FK Andelen direkt efter skolan ökar Unga kommunens dagligverksamhet ökat 174 % på sex år Om räknar bort orsaken till varför en person får aktivitetsersättning så löper unga ”förtidspensionärer” sju gånger större risk att dö i förtid. Enligt Thorne Wallman, Uppsala universitet

Varför projekt? DUA-rapport, förstudie Visade brister i regelverket Dålig samverkan Varierande identitet

Projektets syfte Finna modeller och metoder, etablera sig på arbetsmarknaden genom att: - Stärka målgruppen - Strukturera samverkan

Min väg

Vem ska visa mig kartan?

Projektets mål När projektet är avslutat ska det finnas: - en etablerad nationell individstärkande verksamhet för ungdomar med dövblindhet inom skolverksamheten - en modell för hur elever i högstadiet och gymnasiet kan erbjudas en utvecklad studie- och yrkesvägledning som motsvarar deras behov - en bättre kunskap inom i första hand skolverksamheten och arbetsförmedlingen om vilka svårigheter ungdomar med dövblindhet möter i övergången mellan skola och arbetsliv -en förbättrad samverkan mellan skola, arbetsförmedling, försäkringskassa och landstingens resurser

Arbetsmarknaden Många områden återstår: Tuffare arbetsmarknad Lönebidrag SIUS Bemanningsföretag Omorganiserad Arbetsförmedling