Övergång skola - och sen?
Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna syn och hörsel. Det begränsar en persons aktiviteter och inskränker full delaktighet i sådan grad att samhället behöver underlätta med specifika serviceinsatser, miljömässiga förändringar och/eller tekniska lösningar.
Arbete för ungdomar med dövblindhet 3-årigt projekt Drivs av FSDB Medel från Allmänna Arvsfonden
Lite siffror unga (2008) aktivitetsersättning jfr (2004) från FK Andelen direkt efter skolan ökar Unga kommunens dagligverksamhet ökat 174 % på sex år Om räknar bort orsaken till varför en person får aktivitetsersättning så löper unga ”förtidspensionärer” sju gånger större risk att dö i förtid. Enligt Thorne Wallman, Uppsala universitet
Varför projekt? DUA-rapport, förstudie Visade brister i regelverket Dålig samverkan Varierande identitet
Projektets syfte Finna modeller och metoder, etablera sig på arbetsmarknaden genom att: - Stärka målgruppen - Strukturera samverkan
Min väg
Vem ska visa mig kartan?
Projektets mål När projektet är avslutat ska det finnas: - en etablerad nationell individstärkande verksamhet för ungdomar med dövblindhet inom skolverksamheten - en modell för hur elever i högstadiet och gymnasiet kan erbjudas en utvecklad studie- och yrkesvägledning som motsvarar deras behov - en bättre kunskap inom i första hand skolverksamheten och arbetsförmedlingen om vilka svårigheter ungdomar med dövblindhet möter i övergången mellan skola och arbetsliv -en förbättrad samverkan mellan skola, arbetsförmedling, försäkringskassa och landstingens resurser
Arbetsmarknaden Många områden återstår: Tuffare arbetsmarknad Lönebidrag SIUS Bemanningsföretag Omorganiserad Arbetsförmedling