1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Effektiv och flexibel uppvärmning som tar tillvara energiflöden som annars skulle gå förlorade.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Policy för miljö och hållbar utveckling
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Fossilbränslefri region
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Rubrik Datum och namn Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
Kommunikatören.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Fjärrvärmeåret Fjärrvärme och -kyla 2012 Försäljningen (inkl. skatter)2 250 mill. € Fjärrvärmeenergi33,6 TWh Medelpriset.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Lokal utvecklingskonferens och årsmöte på Zinkensdamm lördagen den 26 mars 2011.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Nacka kommuns tillgänglighetspolicy A-C Rudström, samordning och utveckling Jessica Röök, samordning och utveckling.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Huvudföreningens uppgift är att
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Nuvab Näringslivsprogram
ArtDatabanken Till styrmodell .
Förbättra klubbkvalitet
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation  Marknad  Produktion och miljö  Medarbetare och arbetsmarknad  Leverantörer  Samhällets spelregler  Föreningen

2 Vision Fjärrvärmebranschen ska erbjuda attraktiva energilösningar för det hållbara samhället. Fjärrvärme ska bli det mest efterfrågade alternativet på värmemarknaden. Fjärrvärmeföretagen ska erbjuda energibranschens mest eftertraktade och utvecklande arbeten.

3 Förhållningssätt Vi agerar med samhällsansvar. Vi har förtroende för kundens förmåga att välja.

4 Fjärrvärmens idé Fjärrvärme och fjärrkyla skapar effektiva och miljöanpassade energilösningar, som tar tillvara resurser som annars går förlorade, och ger kunden enkel, trygg och bekväm uppvärmning och kylning.

5 Verksamhetsidé  Analys  Kommunikation  Påverkan  Support Vi främjar och stödjer användningen av fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme i samhället genom:

6 Rollfördelning Svensk Fjärrvärme  Förbättrar spelplanen och spelreglerna.  Marknadsför idén om fjärrvärme och fjärrkyla. Medlemsföretagen  Spelar efter reglerna.  Gör affär av fjärrvärme och fjärrkyla.

7 Strategiska prioriteringar  Marknadsföra fjärrvärme och fjärrkyla som idé.  Bevaka och påverka besluts- processer som är viktiga för branschen.  Befästa och utveckla rollen som kompetensnav för fjärrvärme och fjärrkyla.

8 Mål Omfattar tidsperioden 1 januari 2003 – 1 juli 2005

9 Kommunikation t.o.m. juli 2004 Synlighet och tydlighet Ökat stöd Resultat

10 Marknad  Slå vakt om hög leveranskvalitet och god krisberedskap.  Öka fjärrvärmens andel av värmemarknaden till 50 procent.  Öka fjärrkyleleveranserna till 600 GWh.

11 Produktion och miljö  Öka andelen tillförd energi som annars skulle gått förlorad.  Varje år bidra till minskad klimatpåverkan.  Visa en positiv utveckling i relation till riksdagens miljöpolitiska mål.  Öka den andel av värmeunderlaget som används för kraftvärmeproduktion.

12 Medarbetare och arbetsmarknad  Öka mångfalden bland branschens anställda på alla nivåer och funktioner.  Öka antalet ungdomar som söker till energirelaterade utbildningar.  Förbättra utvecklingsmöjligheterna för anställda i branschen.

13 Leverantörer  Uppnå ökad kvalitet, innovationsvilja, konkurrens och prispress bland branschens leverantörer.  Uppnå ökad harmonisering av tekniska bestämmelser inom Norden och EU.

14 Samhällets spelregler  Nå acceptans för en värmemarknad i konkurrens och avvärja hot om prisreglering på fjärrvärme.  Komma ett stort steg närmare ett stabilt energiskattesystem i samstämmighet med branschens syn på resurseffektivitet och hållbarhet.  Få till stånd en ökning av den samlade forskningen inom fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme samt öka branschens utbyte och tillämpning av resultaten.

15 Mål för föreningen  Minst 95 procent av fjärrvärme- företagen i Sverige, motsvarande 99 procent av fjärrvärme- och fjärr- kyleleveranserna, ska välja att vara medlemmar i Svensk Fjärrvärme.  Minst 75 procent av medlems- företagen ska vara aktivt delaktiga i föreningens verksamhet.