1 Innehåll Branschen Vision Förhållningssätt Fjärrvärmens idé Föreningen Verksamhetsidé Rollfördelning Strategiska prioriteringar Mål Kommunikation Marknad Produktion och miljö Medarbetare och arbetsmarknad Leverantörer Samhällets spelregler Föreningen
2 Vision Fjärrvärmebranschen ska erbjuda attraktiva energilösningar för det hållbara samhället. Fjärrvärme ska bli det mest efterfrågade alternativet på värmemarknaden. Fjärrvärmeföretagen ska erbjuda energibranschens mest eftertraktade och utvecklande arbeten.
3 Förhållningssätt Vi agerar med samhällsansvar. Vi har förtroende för kundens förmåga att välja.
4 Fjärrvärmens idé Fjärrvärme och fjärrkyla skapar effektiva och miljöanpassade energilösningar, som tar tillvara resurser som annars går förlorade, och ger kunden enkel, trygg och bekväm uppvärmning och kylning.
5 Verksamhetsidé Analys Kommunikation Påverkan Support Vi främjar och stödjer användningen av fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme i samhället genom:
6 Rollfördelning Svensk Fjärrvärme Förbättrar spelplanen och spelreglerna. Marknadsför idén om fjärrvärme och fjärrkyla. Medlemsföretagen Spelar efter reglerna. Gör affär av fjärrvärme och fjärrkyla.
7 Strategiska prioriteringar Marknadsföra fjärrvärme och fjärrkyla som idé. Bevaka och påverka besluts- processer som är viktiga för branschen. Befästa och utveckla rollen som kompetensnav för fjärrvärme och fjärrkyla.
8 Mål Omfattar tidsperioden 1 januari 2003 – 1 juli 2005
9 Kommunikation t.o.m. juli 2004 Synlighet och tydlighet Ökat stöd Resultat
10 Marknad Slå vakt om hög leveranskvalitet och god krisberedskap. Öka fjärrvärmens andel av värmemarknaden till 50 procent. Öka fjärrkyleleveranserna till 600 GWh.
11 Produktion och miljö Öka andelen tillförd energi som annars skulle gått förlorad. Varje år bidra till minskad klimatpåverkan. Visa en positiv utveckling i relation till riksdagens miljöpolitiska mål. Öka den andel av värmeunderlaget som används för kraftvärmeproduktion.
12 Medarbetare och arbetsmarknad Öka mångfalden bland branschens anställda på alla nivåer och funktioner. Öka antalet ungdomar som söker till energirelaterade utbildningar. Förbättra utvecklingsmöjligheterna för anställda i branschen.
13 Leverantörer Uppnå ökad kvalitet, innovationsvilja, konkurrens och prispress bland branschens leverantörer. Uppnå ökad harmonisering av tekniska bestämmelser inom Norden och EU.
14 Samhällets spelregler Nå acceptans för en värmemarknad i konkurrens och avvärja hot om prisreglering på fjärrvärme. Komma ett stort steg närmare ett stabilt energiskattesystem i samstämmighet med branschens syn på resurseffektivitet och hållbarhet. Få till stånd en ökning av den samlade forskningen inom fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme samt öka branschens utbyte och tillämpning av resultaten.
15 Mål för föreningen Minst 95 procent av fjärrvärme- företagen i Sverige, motsvarande 99 procent av fjärrvärme- och fjärr- kyleleveranserna, ska välja att vara medlemmar i Svensk Fjärrvärme. Minst 75 procent av medlems- företagen ska vara aktivt delaktiga i föreningens verksamhet.