Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Välkomna till Förskolan Lodet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Välkomna på information om gymnasievalet!
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
Barnanpassad utredning
Sommarbrev till föräldrar
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Swedish mekteb Skärholmen.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Nya Elementar!.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Funktionshindrades rätt till arbete
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Supported employment inom gymnasiesärskolan
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Reformer i arbetslöshetsförsäkringen 1 september 2013
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
”Undervisningen är helt gratis ”
Instruktioner BF12A – BF12B
Aktivitetsersättning
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Välkomna till seminariet
Askersunds kommun
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Serviceassistent inom
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Läroplansträff Välkomna!.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Mervärden och aha-upplevelser
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Västerbottens Idrottsförbund Studieförbundet SISU Idrottsutbildarna Välkomna till SDF DIALOG 2010.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Välkommen.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Presentationens avskrift:

eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn

Nyamko Sabuni Bitr. Arbetsmarknadsminister och Jämställdhetsminister 2

Pressmeddelande 20 januari 2011 Utbildningsdepartementet Jobbsatsning för personer med utvecklingsstörning Ungdomar som idag går ut gymnasiesärskolan - en skolform för elever med utvecklingsstörning - får ingen behörighet till vidareutbildning. I dag kräver allt fler yrken någon form av eftergymnasial utbildning. Att komma in på arbetsmarknaden är inte lätt för ungdomar generellt, men för ungdomar med utvecklingsstörning är det särskilt svårt. För att underlätta för denna grupp öppnar regeringen för elever från gymnasiesärskolan att delta i regeringens satsningar på lärlingar, gymnasiala vuxenutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar. - Det här är en viktig liberal reform för att göra upp med en förlegad syn på människor med utvecklingsstörning. Det krävs också att arbetsmarknaden - såväl den offentliga som privata - ser den arbetspotential som många av dessa ungdomar har …………. 3

Vad vill vi och vad gör oss unika? 4

Målsättning  Att deltagarna skall nå, få och behålla ett arbete som serviceassistent och eventuellt lämna ett bidragsberoende och bli löntagare. Anställning kan ske i form av Anställning med lönebidrag eller som en utflyttad Daglig verksamhet.  Att arbetsplatserna ska känna en tillfredsställelse och stolthet i att kunna bidra till att förändra attityder och förhållningssätt gentemot personer med funktionsnedsättningar.  Kunna skapa en ”Guldkant på tillvaron” för samtliga delaktiga. 5

Elevgruppen  Personer med en lindrig utvecklingsstörning eller neuropsykiatrisk diagnos och som p.g.a. funktionsnedsättningen inte erhållit betyg från grundskolan och har en beviljad aktivitets- eller sjukersättning 6

Samarbete över kommungränserna  Alvesta 4 deltagare  Växjö 8 deltagare  Älmhult 2 deltagare  Ljungby 2 deltagare Samt Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan 7

Handledare ute på arbetsplatserna som får handledarutbildning av oss  2 heldagar per termin som bl.a. tar upp följande ämnen  Kunskap om olika funktionsnedsättningar  Vad innebär handledarskapet  Hur jobbar vi med attityder och bemötande  Erfarenhetsutbyte och reflexioner med kolleger  Det relativa handikappbegreppet – vad innebär det?  Historik och att vara en del av förändringsprocessen 8

Strukturerad infasning på arbetsplatsen 9 Termin 1 Termin 2 Termin 3 Termin 4 Måndag Teori Praktik Tisdag Teori Praktik Onsdag Teori Praktik Torsdag TeoriPraktik Fredag TeoriPraktik

Projektets längd 2 år för att  ändra invanda mönster  hinna ta till sig undervisningens innehåll  bli trygg och självständig på arbetsplatsen 10

Ekonomi  Deltagarna deltar med bibehållen aktivitets- eller sjukersättning  Deltagarna får gratis buss- eller tågbiljetter till skolan i tre terminer  Handledarna handleder som en del i sin tjänst. De har ingen extra ersättning för handledarskapet.  Praktikplatsen står för ev. vikariekostnader på handledardagarna. 11

Alla måste vara beredda att ta en snartida kostnad för en långsiktig vinst 12

Hur upplever deltagarna projektet ?  Vem tipsade er om projektet?  Varför började ni i projektet?  Vad gjorde ni innan ni började?  Vilka förväntningar har ni på projektet?  Hur upplever ni praktikplatsen och era handledare?  Något annat ni vill säga till de som bestämmer? ? 13

14

En skola före sin tid. 15 Har ni frågor?

Tack för att ni lyssnade! Magdalena Ankarfors 16 Harald Petersson Ida Axelsson Helena Green