Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2 Stockholmsenkäten 2012 Skolrapport Spånga grundskola Årskurs 9.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevundersökning i årskurs 9
Advertisements

Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Skolelevers drogvanor 2012
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Länsresultat.
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse.
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse…
Copyright © Nikolaus Koutakis
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet
Drogvaneundersökning 2014
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
The Capital of Scandinavia Stockholmsenkäten 2014 Stadsövergripande tidsserier.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
10 år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare i Sörmland? Källa: ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare.
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Drogvaneundersökning 2007 År 7 pojkar 166 svar och flickor 186 svar År 9 pojkar 170 svar och flickor 153 svar År 2 gymn 17 flickor och 7 pojkar.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Drogvaneundersökning Genomfördes på Arenaskolan och Ala skola den augusti 2015 Utomstående funktionärer 513 av 579 elever deltog Åk 7: 165.
Folkhälsoenheten Elevundersökning om tobak, alkohol och narkotika Åk 9 och Gy 2 Genomförd vårterminen 2010.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Undersökningen Ungdomars drogvanor i Värmland 2015/2016 -en kartläggning av elevers attityder och bruk av alkohol, narkotika, tobak och doping 25 april.
Stockholmsenkäten, 2016 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Regiongemensam elevenkät 2016
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Stockholmsenkäten 2014 Skolrapport
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan årskurs 2
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkätens syften
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Regiongemensam elevenkät 2016
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2
Länsrapport Värmland Årskurs 9
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Presentationens avskrift:

Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2 Stockholmsenkäten 2012 Skolrapport Spånga grundskola Årskurs 9

Spånga grundskola Årskurs 9 Stockholmsenkätens syften  Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt risk- och skyddsfaktorer  Ge en uppfattning om hur olika normbrytande beteende förändras över tid  Förse kommuner, stadsdelar och skolor med lokala data om normbrytande beteenden  Underlag för forskning och utveckling samt för att fördela resurser för förebyggande insatser  Mobilisera elever, skolpersonal och föräldrar i det förebyggande arbetet

Spånga grundskola Årskurs 9 Undersökningens genomförande  Enkät till grundskolans år 9 och gymnasiets år 2  Enkäten innehåller ca 350 frågor/delfrågor  Besvaras anonymt under lektionstid och lämnas i förslutet kuvert till klassläraren  Besvarades under våren 2012 efter sportlovet  Datainsamlingen är gjord av TNS SIFO  18 länskommuner inklusive Stockholm genomförde undersökningen

Resultatredovisning Spånga grundskola Årskurs 9 Rapporten presenterar ett urval frågor från undersökningsresultatet. Skolans resultat jämförs med en total av samtliga deltagande skolor. I rapporten redovisas två olika typer av värden - procentandelar och index. Av sekretesskäl redovisas inte resultat som kan möjliggöra identifiering av enskilda elevers svar. Procentandelar motsvarande 1-6 personer kommer därav inte att visas, vilket innebär att stapeln utelämnas ur diagrammet. För index utelämnas stapeln om de beräknats utifrån färre än 7 svarande. För båda dessa typer av värden utelämnas stapeln om det inte är någon elev som besvarat frågan (bortfall). Detta kan få till följd att skolans resultat lämnas blankt. Procentandelar kan även presenteras i form av värdet 0, vilket innebär att ingen av de svarande eleverna har valt det eller de svarsalternativ som redovisas i diagrammet. Vilka skolor får en skolrapport? För att en skola ska få en rapport är kravet att 25 elever eller fler besvarat enkäten på skolan i årskursen samt en svarsfrekvens på lägst 50 procent. För att en skola ska få en återrapportering redovisat över pojkar och flickor krävs att 25 elever eller fler i respektive grupp har besvarat enkäten. Vilka elever redovisas i diagrammen? Referensvärdet (totalen) är resultatet för samtliga deltagande elever i Stockholm stads skolor, i årskursen (det vill säga enbart elever med Stockholm som skolkommun). Skolans värde utgörs alltid av eleverna i aktuell årskurs på den skola redovisningen avser.

Svarsfrekvens för skolan Antal svarande elever därav: Pojkar Flickor Spånga grundskolaOm Spånga grundskola Årskurs 9 85% Observera att en skola måste som lägst ha 25 stycken svarande pojkar och lägst 25 stycken svarande flickor för att få en resultatredovisning per kön. Om inte antalet pojkar och flickor summerar till det totala antalet svarande elever så beror det på att någon/några inte svarat på frågan om man är pojke eller flicka.

Spånga grundskola Årskurs 9 Resultat

Kriminalitet – elever som uppgett att de gjort något av följande under de senaste 12 månaderna SnattatKlottrat/ olaglig graffiti Allvarliga egendoms- brott Använt hot/våld Fast för polisen Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, SnattatKlottrat/ olaglig graffiti Allvarliga egendoms- brott Använt hot/våld Fast för polisen Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor,

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Utsatthet för brott – elever som varit med om något av följande de senaste 12 månaderna Känt sig allvarligt hotad Blivit rånadBlivit bestulen Blivit misshandlad Känt sig allvarligt hotad Blivit rånadBlivit bestulen Blivit misshandlad

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Tobaksbruk Röker dagligen eller ibland Snusar dagligen eller ibland Röker eller snusar dagligen eller ibland Röker dagligen eller ibland Snusar dagligen eller ibland Röker eller snusar dagligen eller ibland

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Alkoholbruk Dricker inte alkohol Varit berusad den senaste 4- veckorsperioden Storkonsumerar minst en gång i månaden Dricker inte alkohol Varit berusad den senaste 4- veckorsperioden Storkonsumerar minst en gång i månaden

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Alkoholtillgänglighet – bland de elever som dricker alkohol Får alkohol från syskon och kamrater Egna föräldrar (med lov) Egna föräldrar (utan lov) Vuxen som köper ut Får alkohol från syskon och kamrater Egna föräldrar (med lov) Egna föräldrar (utan lov) Vuxen som köper ut

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Bjudvanor Föräldrarna dricker inte alkohol Nej, blir aldrig bjuden Ja, får smaka ur föräldrarnas glas Ja, får enstaka glas Ja, blir ofta bjuden Föräldrarna dricker inte alkohol Nej, blir aldrig bjuden Ja, får smaka ur föräldrarnas glas Ja, får enstaka glas Ja, blir ofta bjuden

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Narkotikavanor Någon gång använt narkotika Narkotika minst en gång senaste 4- veckorna Någon gång haft möjlighet att prova narkotika Någon gång använt narkotika Narkotika minst en gång senaste 4- veckorna Någon gång haft möjlighet att prova narkotika

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Trivs bra i skolan Skoltrivsel

Index Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Index Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Skolsituation – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde Grad av positiv uppmärk- samhet Grad av inflytande Grad av tydliga regler Grad av god anknytning till skolarbetet Grad av positiv uppmärk- samhet Grad av inflytande Grad av tydliga regler Grad av god anknytning till skolarbetet

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Skolproblem under läsåret Skolkat 4 eller fler dagar Blivit mobbad eller trakasserad Har mobbat andra elever Fuskat på läxförhör eller prov Skolkat 4 eller fler dagar Blivit mobbad eller trakasserad Har mobbat andra elever Fuskat på läxförhör eller prov

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Psykosomatiska problem en gång i veckan eller oftare HuvudvärkDålig aptitNervös mage Svårt att somna HuvudvärkDålig aptitNervös mage Svårt att somna

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Oro och ångest - ganska ofta/väldigt ofta Ledsen och deppig Rädd utan att veta varför Slö och olustig Ledsen och deppig Rädd utan att veta varför Slö och olustig

Index Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Index Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, God psykisk hälsa – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde God psykisk hälsa

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Riktigt härligt att leva – Ofta eller ganska ofta tycker det är riktigt härligt att leva Riktigt härligt att leva

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Vill ändra på sigDuger inget tillNöjd med sitt utseende Vill ändra på sigDuger inget tillNöjd med sitt utseende Självbild - instämmer i hög grad

Procent Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Procent Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Föräldrakontroll Föräldrarna vet var och när ute med kamrater Föräldrarna vet vilka fritidskamrater Föräldrar vet hur pengar spenderas Föräldrarna vet var och när ute med kamrater Föräldrarna vet vilka fritidskamrater Föräldrar vet hur pengar spenderas

Index Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Index Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Föräldrastil – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde Svag anknytning till föräldrar Svag uppmärksamhet från föräldrar Inkonsekventa föräldrar Svag anknytning till föräldrar Svag uppmärksamhet från föräldrar Inkonsekventa föräldrar

Index Totalt pojkar i åk Spånga grundskola Årskurs 9 Pojkar, Index Totalt flickor i åk Spånga grundskola Flickor, Utsatthet – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde Många individuella sårbarhetsfaktorer

Spånga grundskola Årskurs 9 Jämförelser med tidigare år Följande diagram redovisar skolans resultat i jämförelse mellan åren 2010 och Resultatet presenteras för skolans resultat på total nivå och jämförs med samtliga deltagande elever i Stockholm stads skolor (i samma årskurs). De riktlinjer angående sekretess som tidigare angavs under rubriken ”Resultatredovisning” gäller även vid jämförelserna och kan innebära att vissa staplar utelämnas ur diagrammen. Observera att här kan en utelämnad stapel också innebära att skolan inte deltagit i undersökningen under samtliga år som tidsserien visar.

Elever som röker dagligen eller ibland – jämförelse över tid Spånga grundskola Årskurs Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola

Årskurs 9 Elever som inte dricker alkohol – jämförelse över tid Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola

Spånga grundskola Årskurs 9 Elever som storkonsumerar alkohol minst en gång i månaden – jämförelse över tid Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola

Spånga grundskola Årskurs 9 Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola Elever som får alkohol från egna föräldrar med lov - jämförelse över tid (bland de som dricker alkohol)

Spånga grundskola Årskurs 9 Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola Föräldrars bjudvanor, elever som aldrig blir bjudna – jämförelse över tid

Spånga grundskola Årskurs 9 Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola Elever som någon gång använt narkotika – jämförelse över tid

Spånga grundskola Årskurs 9 Index Totalt elever i åk Spånga grundskola Grad av tydliga regler på skolan - index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde, jämförelse över tid

Spånga grundskola Årskurs 9 Index Totalt elever i åk Spånga grundskola Grad av god anknytning till skolarbetet – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar bästa tänkbara värde, jämförelse över tid

Spånga grundskola Årskurs 9 Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola Elever som blivit mobbad eller trakasserad under läsåret – jämförelse över tid

Spånga grundskola Årskurs 9 Procent Totalt elever i åk Spånga grundskola Elever som fuskat på läxförhör eller prov under läsåret – jämförelse över tid

Spånga grundskola Årskurs 9 Index Totalt elever i åk Spånga grundskola God psykisk hälsa – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde, jämförelse över tid