Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Advertisements

Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Instruktioner till detta bildspel
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Nya Ostkustbanan.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Ett kontor med utsikt. 450 kontor i Europa En del av EU:s energipolitik Medlemmar i FEDARENE – Europeiska energikontorsföreningen.
Västsvenska paketet.
Plötsligt var det ett vägarbete!
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Statistikbilder för november Inskrivna öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd i november 2011 som andel (%) av den registerbaserade.
Statistikbilder för januari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 = –
Statistikbilder för februari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 =
Statistikbilder för april BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,3 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,2 – 9,2 % 1 = – 7,1.
Statistikbilder för mars Källa: Arbetsförmedlingen AB BD Y AC Z X W S T U D C O E F H G I K M N = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet.
Statistikbilder för november Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i november 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften.
Infrastrukturplanerna
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Statistikbilder för december Totalt inskrivna arbetslösa i december 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand
Pressmeddelande för Gävleborg augusti 2010
Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Infrastrukturplanering
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
FLYKTINGAR I VÄRLDEN Nära 60 miljoner människor är på flykt i världen
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Infrastruktur Marks kommun
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Avdelningen för vård och omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
STÖRRE BANARBETEN - vecka – Mellersta
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
Upphandlingssamverkan 2.0
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Presentationens avskrift:

Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand Planerad verksamhet i Gävleborg 2014 Större åtgärder som planeras eller redan är under produktion i Gävleborg under 2014. Vissa objekt kan komma att skjutas framåt i tiden om tilldelning av medel blir mindre än väntat.

Gävleborgs län Den starkaste mellankommunala pendlingen inom Gävleborg finns mellan Sandviken och Gävle. Den länsöverskridande pendlingen är starkast i relation med Uppsala län. Stockholms län är också det län som har störst inpendling från Gävleborg. Godstrafiken i Gävleborg är omfattande. De nord-sydliga transporterna till och från landets norra delar passerar Gävleborg. Därtill genererar regionens eget näringsliv stora mängder gods. Gävle är en viktig nod för godstransportsystemet, inte bara i Gävleborg, utan i hela norra Sverige och Mälardalen. Här strålar de viktiga järnvägsstråken Norra stambanan, Ostkustbanan och Bergslagsbanan samman, liksom flera vägar av stor betydelse. Gävle hamn utgör dessutom ett viktigt nav i transportsystemet. Den är en av landets utpekade strategiska hamnar och är landets tredje största containerhamn.

Vi planerar På uppdrag av regeringen har Trafikverket lagt fram ett förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för utvecklingen av transportsystemet under 2014-2025. Utgångspunkten i regeringens infrastrukturproposition är att vi i första hand ska vårda och utveckla det vi redan har; vi ska tänka nytt innan vi bygger nytt. Den totala planeringsramen för 2014-2025 är 522 miljarder kronor för åtgärder i hela landet. Planeringsramen består av tre större delar enligt följande: 86 miljarder kronor för drift och underhåll av statliga järnvägar. 155 miljarder kronor för drift och underhåll av vägar 281 miljarder kronor för utveckling av transportsystemet. Planeringsramen är indelad i två perioder; 2010-2021 respektive 2022-2025 (ännu ej fastställd). Ramen för Region Mitt under perioden 2010-2021fördelat per län finns i tabellen

Fyrstegsprincipen – för hållbar planering Trafikverket arbetar enligt fyrstegsprincipen för hållbar planering. Fyrstegsprincipen är ett sätt att tänka kring val av åtgärder när vi väl undersökt och beskrivit problemet. Utifrån ett väl definierad problem bild kan vi hitta den mest hållbara och effektiva lösningen. Fyrstegsprincipen innebär att vi först undersöker om transportbehovet och valet av transportsätt kan påverkas. (Steg 1 -Tänk om) I andra hand väljer vi lösningar som innebär effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur. (Steg 2 - Optimera) I tredje hand blir det aktuellt med ombyggnad och förbättring av befintlig infrastruktur. (Steg 3 -Bygg om) I fjärde hand kommer nybyggnad och större ombyggnadsåtgärder. (Steg 4 - Bygg nytt).

Vi bygger om och bygger nytt Vi genomför en rad förbättringar i regionen under året. Åtgärderna ger ökad kapacitet och bidrar till regionens utveckling, oavsett om vi bygger om eller bygger nytt. 2014 utreder, projekterar och bygger vi infrastruktur i projekt för omkring totalt 2,4 miljarder kronor i Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Gävleborg. Trafikverket samarbetar självklart också med kommunerna i regionen och driver ett antal projekt med medfinansiering.

Aktuella järnvägsprojekt Skutskär – Furuvik - Byggande av dubbelspår i ny sträckning, gång- och cykelport under väg 76 Kilafors – Holmsveden - Järnvägsplan för bangårdarna (stationer) vid Kilafors och Röstbo (Norra Stambanan) Ostkustbanan Gävle – Sundsvall - Samtidig infart vid Via samt kapacitetsförstärkning Hofors - Stationer för alla, ledstråk på mellanplattform samt projektering av sidoplattform Bollnäs – Bomanläggning vid station Söderhamn – Kilafors - Höjd bärighet och upprustning av järnvägen. Gävle – Ställdalen - Mötesstation Sandviken – Kungsgården, planläggningsprocess Ljusdal - Anpassning för funktionshindrade Hela länet - Stationsinventering med inriktning på tillgänglighet för alla

Aktuella vägprojekt Väg 507 Hedesunda - Gång- och cykelväg Busshållplatser - Bland annat väg 50, 83 och 84 Väg 76 Ytterharnäsvägen - Gång- och cykelväg E4 - Säkrade sidoområden trafikplats Gävle Västra – trafikplats Älvkarlen Väg 758 - Hållplatsåtgärder Väg 83 vid Orbaden och Häggesta - Ombyggnad av korsningar. Norrlandet längs väg 563 – Belysning på gång- och cykelväg Bygghandling, Väg 753 Näsviken - gång- och cykelväg Projektering, Väg 583 Vågbro – Borg i Söderhamn - Gång- och cykelväg Väg 83 Bollnäs – Vallsta

Aktuella vägprojekt Planläggningsprocess, E16 Valboåsen - Vattenskydd Väg 637 Söderala, gång- och cykelväg Väg 83: Korsning Norrborn samt korsning väg 696 Järvsö E16 Genomfart Hofors Väg 76 Järvsta - Gång- och cykelpassage Iggesund – Hudiksvall, Florhed – Söderhamn och Vevlinge – Bollnäs - gång- och cykelväg. E4 Kongberget – Gnarp Väg 301/50 - Förbättrad pendlingsväg

Åtgärdsvalsstudier ÅVS Ostkustbanan under Samordnad planering Optimering av befintlig spåranläggning i väntan på andra åtgärder. ÅVS Delsbo kyrka Anpassa vägsträcka och förbättrad tillgänglighet. ÅVS cykelled längs 583 Väg 56 Hedesunda – Valsjön Planläggningsprocess. ÅVS Genomfart Ljusdal Planskild korsning Smedgatan – Norra stambanan

Vi förebygger och avhjälper Vi arbetar förebyggande och avhjälpande. Förebyggande underhåll är sådant som är planerbart. Avhjälpande underhåll är det vi gör för att åtgärda något som redan har hänt, till exempel en nedriven kontaktledning. Vi förvaltar, underhåller och utvecklar det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet. På väg: beläggningsarbete, renoveringar, plogning, halkbekämpning, grusvägsunderhåll, slåtter, rastplatsskötsel och lagning av skador på eller intill vägen. På järnväg: spårbyte, kontaktledningsbyte, snöröjning, spårhalkbekämpning, översyn av och åtgärder på järnvägsanläggningen. Vi arbetar förebyggande och avhjälpande. Förebyggande underhåll är sådant som är planerbart. Det avhjälpande underhållet är det vi gör för att åtgärda något som redan har hänt, till exempel en nedriven kontaktledning. Strategin är att i så stor utsträckning som möjligt gå från avhjälpande till förebyggande underhåll. Det leder till lägre kostnader och färre störningar. Vi förvaltar, underhåller och utvecklar det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet. Basen är fleråriga kontrakt med olika entreprenörer. Kontrakten omfattar ett visst geografiskt område eller ett visst stråk där mycket av det löpande underhållet sker. På våra vägar handlar det bland annat om plogning, halkbekämpning, grusvägsunderhåll, slåtter, rastplatsskötsel och lagning av skador på eller intill vägen. På järnväg gäller det snöröjning, spårhalkbekämpning, översyn av och åtgärder på järnvägsanläggningen. Vi handlar också upp separata entreprenader för större förebyggande åtgärder och reinvesteringar, till exempel beläggningsarbete, brorenovering, spårbyte och kontaktledningsbyte.

Bärighetsåtgärder väg Produktion 2014 Väg 296 Lomsjöhed – Los – Kårböle (mindre del av större projekt) Väg 669 Delångersån – Sörforsa Väg 773 Ängebo – Naggen Väg 745 Bro över Norrboån i Norrbo Projektering 2014-2017 Väg 708 Delsbo – Fredriksfors Väg 771 Österstråsjö Väg 754 Bro över Delångersån vid Näsviken Väg 682 Sidskogen – Nybo

Underhåll - beläggningsåtgärder Sträcka Väg 84 Bränta – Storhaga Väg 84 Skyte – Hovra Väg 84 Stavåker - Sörforsa Väg 4 Gävle – Enånger Väg 4 Hudiksvall norra – Vattrång Väg 4 Gryttje – Västernorrlands länsgräns Väg 83 Norra kyrkbyn Väg 272 Österfärnebo – Årsunda Väg 272 Lingbo – Holmsveden Väg 272 Genom Holmsveden Väg 509 Hedesunda – Brunn Väg 583 Ljusne - Sandarne Väg 583 Sunnäsbruk – Vallvik Väg 583 Axmartavlan – Axmarby Väg 296 Lomsjöhed – Kårböle

Broreparationer Väg Bro 50 Bro över enskild väg vid Björtomta 83 Bro över Kilån vid Kilafors 583 Bro över Delångersån vid Delåkvarn i Hudiksvall 781 Bro över Viaån vid Via i Hudiksvall 83 Bro över Tväringsån, Brunnsberget 4 km söder om Norrberg 84 Bro över enskild väg vid Gryttjesbo 580 Bro över Testeboån vid Strömsborg 600 Bro över Voxnan vid Voxna 503 Bro över Norrån Vijbron väst om Österfärnebo kyrka NB: Denna lista är preliminär!

Tryggt, säkert och i tid När trafiken är som sämst ska vi vara bäst. Vi ansvarar för att väg- och järnvägssystemen används på ett säkert och effektivt sätt. Tillförlitlig, snabb och enkel trafikinformation är en av våra viktigaste frågor och största utmaningar. Därför väljer vi nu att göra ett riktigt krafttag inom området och samla pågående och nya initiativ inom området under ett övergripande program. Vi arbetar på flera sätt för att förbättra punktligheten i tågtrafiken Tillsammans för tåg i tid är namnet på den överenskommelse hela järnvägsbranschen nu har ingått för att öka punktligheten. Arbetet ska ske gemensamt och systematiskt utifrån analyser och indikatorer, allt för att insatserna ska sättas in på rätt ställe. Det långsiktiga målet är Europas punktligaste järnväg.

Säkerhetsarbete Inventering för stängsling Sträcka: Älvkarleby – Skutskär (10km) Hille by – Trödje (13 km) Automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK) Riksväg 76 Gävle – Furuvik (2 st) Riksväg 83 Vallsta – Ljusdal (6 st) Gnarp (2 st)

Miljöåtgärder Utterpassager Åtgärder mot vandringshinder för fisk Väg: Broar över Bäckebrobäcken, bäck nordväst om Åbyggeby och Gavleån norr om Forsbacka Järnväg: Välstabäcken och Gnarpsån Åtgärder mot vandringshinder för fisk Örabäcken och Brändbobäcken Underhåll/skötsel av kulturväg Delsbo kyrka Inventering/skötsel av artrika vägkanter Fortsatt inventering av artrika vägkanter kommer att ske i regionen, driftområden som ska upphandlas i år prioriteras. Utförs som sommarjobb. Bulleråtgärder vid bullerstörningar längs väg och järnväg Bullerskyddsåtgärder utförs löpande utifrån prioriteringslista Restaurering milstolpar - Blästring, målning, åtgärd av fundament, flyttning. Ett flertal objekt. Stationsmiljöer - Slåtter, rotryckning, röjning, ytskrapning - 2 st stationer

Kontakta oss Vi finns till hands för er i planeringen för ett hållbart och effektivt transportsystem. Välkommen att kontakta oss! Henrik Schelin Planerare, Samhälle Mitt henrik.schelin@trafikverket.se 010-123 59 47