Kvalitetsredovisning 2007 - Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Utvärdering, varför då? hur då?
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldramöte augusti 2014.
Fakta om undersökningen
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
Fakta om undersökningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Stöd för analys av självvärdering
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Enkät i gymnasieskolan 2015
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden april 2008 De viktigaste resultaten för gymnasieskolan

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 2 Kvalitetsredovisningen baseras på Prov- och betygsresultat Kundundersökningar Observationer Statistik Skolors kvalitetsredovisningar Jämförelser med andra kommuner Skolverkets inspektion av kommunala skolor

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 3 Målområden Maximal utveckling och stimulerande lärande Reellt inflytande Trygghet, trivsel och arbetsro Tydlig information och individuell utvecklingsplan Utvärdering för förbättring och Val och valmöjligheter

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 4 Analys av läget Vad har gjorts för att skapa måluppfyllelse? Vad visar utvärderingar om måluppfyllelsen? Analys och bedömning av måluppfyllelse Hur ska måluppfyllelsen öka? Sätt mål GenomförFölj upp Vidta åtgärder

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 5 Maximal utveckling och stimulerande lärande, 1 Eleverna är i högre grad än tidigare nöjda med verksamheten i gymnasieskolan Fler elever än föregående år godkänns i de nationella kursproven i matematik och engelska

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 6 Maximal utveckling och stimulerande lärande, 2  17 procent av eleverna känner sig inte stimulerade utifrån sina förutsättningar.  31 procent av gymnasieeleverna fullföljer inte sin utbildning inom tre år  Betygsresultatet för elever i gymnasieskolor i Nacka är lägre än i riket och länet.  Några gymnasieskolor har särskilt låga betygsresultat.  Män har i genomsnitt tio procent lägre betyg än kvinnor.  Likvärdigheten i betygssättningen behöver säkras.

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 7 Reellt inflytande Mycket arbete pågår för att öka elevers inflytande och delaktighet. Fler elever än tidigare tycker att de fått påverka lektionerna.  Fortfarande är det alltför många som inte känner sig delaktiga. 28 procent tycker inte att de fått påverka lektionerna.

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 8 Förskola+familjdedaghem: Mitt barns tankar och idéer tas tillvara. Förskoleklass+grundskola: Jag/Mitt barn är med och planerar sitt skolarbete Gy:Jag har fått möjlighet att påverka hur vi arbetar under lektionerna. Vux:Jag får vara med och påverka hur undervisningen bedrivs, kundundersökning i skolor i Nacka 2008

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 9 Trygghet, ordning och arbetsro Skolorna har kommit långt i att skapa en trygg arbetsmiljö för eleverna. De allra flesta är trygga.  En femtedel tycker inte att vuxna aktivt motverkar att någon behandlas illa.

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 10 Tydlig information och individuell utvecklingsplan Nya metoder för att utveckla informationen om lärandet.  Mer än var fjärde elev är inte nöjd med informationen om hur mycket de har lärt sig.  Mer än var tredje tycker inte att utvecklingssamtalet känns meningsfullt.

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 11 Utvärdering för förbättring Kvalitetsarbetet får beröm i Skolverkets inspektion Hög svarsfrekvens i kundundersökningen och stort intresse för resultaten. Skolornas kvalitetsredovisningar innehåller oftare åtgärder.  Fler kvalitetsredovisningar behöver analysera prov- och betygsresultat.

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 12 Val och valmöjligheter Fler ungdomar har fått sitt förstahandsval Nya gymnasieplatser skapas Samverkansavtal med andra kommuner ökar valmöjligheter

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 13 Hur ser det ut hos oss? Gäller de starka sidorna och förbättringsområdena också vår verksamhet? Vad kan göras för att det ska bli ännu bättre?

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 14 Hur ska måluppfyllelsen öka? 1 Skolornas ansvar Betygsresultaten behöver förbättras. Fler behöver stimuleras att fullfölja sin utbildning. Utveckla verksamheten så att fler elever känner sig delaktiga Utveckla information till elever om lärandet Arbeta för att alla elever ska känna tillit till att vuxna ingriper om någon behandlas illa Använd kvalitetsredovisningen som verktyg

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 15 2 Kommunens ansvar Redovisa resultat, lyfta fram det goda, diskutera brister Forskning och utveckling Studie av gymnasiebetygens samband med grundskolebetyg Stöd för likvärdighet i betyg och bedömning, kvalitetsredovisning Förstärkt karriärutveckling Aktivt arbete med gymnasiefrågor i kommunsamarbetet i länet

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 16 3 Frågor för nationell nivå Stöd till bedömning Positivt att gymnasieskolans utformning setts över

Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 17 Vad ska vi göra för att Amanda, 18 år, som går SP-programmet, ska tycka att hon får tydlig information och att hon får vara med och påverka? Hur kan hon stimuleras till bättre resultat?