Det finns inga modeller Tillåt olikheter och frihet under ansvar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Ett gott liv i ett livskraftigt län
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Förutsättningar Vinster. Förutsättningar En tandem.
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Gastrosektionen medicin SU/Ö vilka är vi?
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
Norrbottens läns landsting
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
- Älta skola med fokus på lärandet -
Behov av åtgärder Underskott mkr Budget mkr ca- 280 mkr.
Välkommen till Ledardagen!
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Årjäng Årjängs kommun har invånare.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Med klin SiL Sedan slutet av 90-talet intensivt internt utvecklingsarbete Sedan mitten av 90-talet arbete med att förbättra samverkan med andra vårdgivare.
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Klientinventering inom hemvården Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Bra mottagning – God tillgänglighet
Avdelning/mottagning på
Sara Holmberg Utvärdering av Vårdval Kronoberg Presentation av basdatainsamling Sara Holmberg, med dr, spec i allmänmedicin Helene.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Tingsryd/Alvesta MedlemmarDistriktssköterska Sjuksköterska hemsjukvård Biståndshandläggare Läkare medicinklinik.
SBAR för strukturerad kommunikation
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Bra planering skapar trygghet
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Anders Johansson ST-läkare, teamledare Malin Lithberg, distriktssköterska Lisbeth Axell, KBT-terapeut Charlotte Gyllensten, enhetschef ETAPP Effektivare.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Att få hypertonipatienter med högt BMI att gå ned i vikt.
Lundens måltidsprojekt
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Neurorehabilitering i Primärvården
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Drop-in mottagning för provtagning
Kvalitetsarbete diabetes
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Snabbare patientflöden och fler tillgängliga läkartider med hjälp av triagering i Primärvården. Bakgrund: Blir allt svårare att erbjuda våra patienter.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Spridning av säkrare praxis
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samverkan för vård på rätt nivå
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Det finns inga modeller Tillåt olikheter och frihet under ansvar

Gitt Ström Verksamhetschef på Jokkmokks vårdcentral sedan 2001 Områdeschef och socialchef i Jokkmokks kommun under 10 års tid Sjuksköterska sedan 1981

Siv Johansson Enhetschef för mottagningen i omgångar sedan 1996 Distriktssköterskebarnmorska Sjuksköterska sedan 1971

Jokkmokks vårdcentral 53 anställda, 5200 invånare Glesbygdsvårdcentral Läkarmottagning med beredskap dygnet runt Distriktssköterskemottagning MVC, BVC Rehab Ambulans 5 slutenvårdsplatser Röntgen Ljusbehandling

Bakgrund - problembild Utgångsläge 2004 Inga läkartider att erbjuda patienterna Fel typ av patient kom vid fel tillfälle Samma patient handlades flera gånger Missnöje bland personalen Läkarna hade ingen möjlighet att påverka sin arbetsdag Vi bedrev ineffektiv vård!

Vad gjorde vi?... Vi införde vårdlag bestående av distriktssköterska och läkare. Patienterna märktes i VAS så att det tydligt framgick vilket vårdlag som har ansvaret. Vi ökade kontinuiteten, alla patienter till vårdlaget Vi avskaffade dagjour, avdelningsläkare och telefonsköterska Ansvaret för Call Me till vårdlagets distrikts- sköterska

Vad gjorde vi?... Ansvaret för att planera sin arbetsdag flyttades till områdesläkaren Införde gemensamma morgonmöten för all personal på vårdcentralen (obs, ambulans, rehab och mottagningen) Vi har sett över våra väntrum och andra lokaler. Försökt att skapa en lugn och rogivande miljö

Hur gjorde vi? All personal involverades i förändringsarbetet Vi tittade på fakta. Patientflöden granskades, inventering av befolkningen, områdesindelning, Säbo, väntelistor… Analyserade vilka personer som skulle bilda team Vårdlagen organiserade arbetet utifrån sina förutsättningar. Olika takt i förändringsarbetet. 5 organisationer …

Hur gjorde vi? Vi provade, utvärderade och om det behövdes gjorde vi annorlunda Vi upprättade kvalitetsdokument och såg över våra rutiner Vi jobbade med våra värderingar i olika former. Skapade ett tillåtande klimat för att kunna engagera sig i olika utvecklingsarbeten Allt har inte skett på en gång. Det har tagit tid. Vi jobbar fortfarande med organisationen… Självkritisk granskning av resultat

Resultat Vi uppfyller målen som ställs på oss i vårdgarantin och divisionsplanen dvs 0:an, 7:an och att vi svarar i Call Me inom 60 minuter. Vi har förbättrat våra resultat på patient- och personalenkäter. Vi har överlag nöjd och engagerad personal som arbetar upp till sin kompetensnivå och som vet sitt ansvar. Vi har ett lugnare arbetsklimat och därmed bättre förutsättningar för det goda mötet med patienterna.

Resultat Läkartjänsterna är bemannade. Läkarna kan styra sin dag Vi har sänkt kostnaderna för provtagning och läkemedel. Vårdcentralen har i många år haft en total ekonomi i balans. Antalet besök under jourtid har minskat markant