Välkommen till Lycksele! Välkommen till Lycksele. Jag heter…. Foto: Marino Karlsson
Om Språkverksamheten i Lycksele utifrån ett kommunperspektiv. 28-29 augusti 2014
Språkoteket 2002/2003 Furuviksskolan 2004/2005 Språkklass BOBO Språkförskolan Pippi
Språkprojekt- SIS/Spsm Helhetsperspektiv Kunskapsspridning Språkstörning – Tal- och språkförsening – Dyslexi – Läs- och skrivsvårigheter Handlingsplan-Språket dörren till världen Kompenserande läromedel/Skoldatatek AKK
Likvärdighet Ett språkpedagogiskt förhållningssättgynnar alla barn, framförallt: De yngsta barnen i förskolan Barn med försenad språkutveckling Flerspråkiga barn- Handlingsplan Det är inte alla föräldrar som väljer att tacka ja till en plats i språkförskolan.
Internutbildning Bornholm i förskolan Akk Work-shops – Kollegialt lärande Relationskompetens – Helle Jensen Kollegial handledning Professionellt föräldrasamarbete
Språkverksamhet i Lyckseles förskolor
Lycksele Kommuns handlingsplan Språket- dörren till världen
Syfte med handlingsplanen skapa gemensamma rutiner i Lycksele Kommun för kartläggning och uppföljning av barn/elevers språk-, läs- och skrivutveckling tidigt upptäcka och följa de barn/elever som behöver stöd för att utveckla sin språk-, läs- och skrivförmåga synliggöra den ”röda tråden” i barns språk-, läs- och skrivutveckling
Dokument för språkutveckling
Påklädningsschema
Samling och genomgång av dagen
Språkförskolan Pippi på Lycksele djurpark
Språkoteket
Arbetslag i arbete med ”Före Bornholmsmodellen”