Välkommen till Lycksele!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Språkstimulering – javisst, men varför?
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
Specialpedagogiska skolmyndigheten
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Brev från Pingvinen.
En reviderad läroplan för förskolan
Föräldraråd Östermalm 29/11
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Livskunskap för de allra yngsta
Rektor Malmö Borgarskola
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Brev till Svalans föräldrar april 2013
Vägen mot en timplanelös skola
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Cochleaimplantat och språkighet
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Förskolan Ekot´s modell för
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
Barn och elevhälsa i Lycksele
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Agneta Kristensson
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Projekt ”TAKK för Språket”
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Start av.
BFL Bedömning för lärande
Förskolan Ekot´s modell för
HVB Barn och Unga 2013.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Älgens Förskola.
till informationsmöte för föräldrar till blivande förskoleklassbarn
En storstadsskolas drogförebyggande arbete VÅGA VÄGRA DROGERÄGRA DROGER.
B ASTUTRÄSK B ASTUTRÄSK SKOLA, FRITIDS OCH FÖRSKOLAN S VALAN Elisabeth Norqvist, Sofia Gustafsson, Anneli Jonsson och Andreas Berglund.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Presentation av tjänst
Behovet av främjande arbete för lika villkor
Välkomna till introduktionen av Vill du välja färg och/eller layout?
Verksamhetsbeskrivning
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF
Bygga svenska åk 1-6.
Presentationens avskrift:

Välkommen till Lycksele! Välkommen till Lycksele. Jag heter…. Foto: Marino Karlsson

Om Språkverksamheten i Lycksele utifrån ett kommunperspektiv. 28-29 augusti 2014

Språkoteket 2002/2003 Furuviksskolan 2004/2005 Språkklass BOBO Språkförskolan Pippi

Språkprojekt- SIS/Spsm Helhetsperspektiv Kunskapsspridning Språkstörning – Tal- och språkförsening – Dyslexi – Läs- och skrivsvårigheter Handlingsplan-Språket dörren till världen Kompenserande läromedel/Skoldatatek AKK

Likvärdighet Ett språkpedagogiskt förhållningssättgynnar alla barn, framförallt: De yngsta barnen i förskolan Barn med försenad språkutveckling Flerspråkiga barn- Handlingsplan Det är inte alla föräldrar som väljer att tacka ja till en plats i språkförskolan.

Internutbildning Bornholm i förskolan Akk Work-shops – Kollegialt lärande Relationskompetens – Helle Jensen Kollegial handledning Professionellt föräldrasamarbete

Språkverksamhet i Lyckseles förskolor

Lycksele Kommuns handlingsplan Språket- dörren till världen

Syfte med handlingsplanen skapa gemensamma rutiner i Lycksele Kommun för kartläggning och uppföljning av barn/elevers språk-, läs- och skrivutveckling tidigt upptäcka och följa de barn/elever som behöver stöd för att utveckla sin språk-, läs- och skrivförmåga synliggöra den ”röda tråden” i barns språk-, läs- och skrivutveckling

Dokument för språkutveckling

Påklädningsschema

Samling och genomgång av dagen

Språkförskolan Pippi på Lycksele djurpark

Språkoteket

Arbetslag i arbete med ”Före Bornholmsmodellen”