Www.regionvarmland.se. Uppdrag från regeringen – etablera kompetensplattformar! Öka kunskapen och översikten inom kompetensförsörjnings- och utbildningsområdet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Vuxenutbildningen Definition
Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Kompetensplattform Östergötland i tre delar
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Uppdraget: Enligt villkorsbrev för 2010 har Region Gävleborg av regeringen fått uppdraget att i Gävleborgs län etablera kompetens-plattformar för: ”Samverkan.
Kompetensförsörjningen lyft idag som en av de viktigaste faktorerna för tillväxt: •Att svårigheten att rekrytera kompetent personal är ett av de främsta.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
KOM-INN! Ett samarbete i jakten på framtidens kompetens.
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor Dokumentation på Gränsgångaren gransgangaren.wordpress.com.
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Läget på arbetsmarknaden
Projektstöd Västerbotten
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
Kompetensplattform i Västernorrland
Välkommen till ESF:s seminarium
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
KOMPETENSFÖRSÖRJNING!
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Pågående aktiviteter/På gång Skånes kompetenskarta: 1) Hur ser kompetens- och utbildningsprofilen ut i det skånska näringslivet i förhållande till de andra.
Validering Av Livslångt Lärande
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Miljöteknik i Värmland
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Lärande utvärdering genom följeforskning
Karin Wisén Staxler, Vård- och omsorgscollege
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Välkommen till en introduktion – konceptet Teknikcollege Fredrik Gunnarsson Industriarbetsgivarna Greta Hjortzberg Innovations- & kemiindustrierna (IKEM)
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Kompetensförsörjning i Skåne
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Kompetens- och verksamhetsutveckling inom funktionshinderområdet i
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Uppdrag från regeringen – etablera kompetensplattformar! Öka kunskapen och översikten inom kompetensförsörjnings- och utbildningsområdet Samordna behovsanalyserna Öka samverkan kring kompetensförsörjning och utbildningsplanering Öka kunskapen om utbud och efterfrågan av olika utbildningsformer

 Formaliserade samarbeten – Partnerskap  Kompetensrådet Värmland  Teknikcollege Värmland  Vård och Omsorgscollege Värmland  Servicecollege Värmland  Gymnasiesamverkan Värmland  Regionalt utvecklingscentra RUC  Kompetenscentra The Paper Province med bl a The Packaging Greenhouse  Kompetenscentra The Packaging Arena med bl a The Packaging Media Lab  Kompetenscentra Compare med bl a Compareakademin - Compare Testlab  Kompetenscentra Stål och Verkstad med bl a Glava Energicenter  Formaliserade samarbeten via regionala projekt  Studie- och yrkesvägledning  ”Kom Inn” Innovativt kompetenssystem  Lärling 2.0  Regionala nätverk  Olika former av yrkesnätverk inom privat och offentlig sektor  Program och utvecklingsråd i utbildningar på gymnasie-, folkhögskole-, yrkeshögskole- och högskolenivå

Dialogkonferenser med parterna Analys och Prognoser - Utmaningar - Mål och Syfte Kartläggning aktörer Befintliga samarbeten Framgångsfaktorer Lokal och regional nivå Hur skall vi arbeta för att bli framgångsrika? Ta vara på regionens kompetenser! Handlingsprogram Nyckeltal, prognoser, framtidsstudier Regionteam Värmland växer, uppdraget Branscher, intressenter/beställare, vägledare av individer till arb./utb. leverantörer av utbildning Partnerskap, samarbeten, nätverk Bygg vidare, koppla ihop, komplettera U t formning Strategier 5 utkristalliserade KP Roller och åtagande

UTBILDNING ( 11 %) VÅRD/OMSORG OCH HÄLSA/SJUKVÅRD (18 %) BYGG (6 %) TEKNIK (24 %) SERVICE (33 %) Processmål: 5-åriga handlingsplaner Resultatmål: god tillgång till kompetent arbetskraft

STRATEGIER Ligg steget före! Rekrytera rätt personal och behåll befintlig! Behovsanpassa befintliga och utveckla nya utbildningar!

Ligg steget före! Sök ny kunskap! - förstå branschens utveckling och kommande kompetensbehov - förstå människors olika förväntningar när det gäller utbildning och arbete Utveckla kunskapen! - omsätt kunskapen till den regionala branschens faktiska kompetensbehov, den regionala arbetskraftstillgången och den regionala kompetenstillgången Tillgängliggör kunskapen! - utveckla en god infrastruktur för att ta tillvara och sprida ny kunskap i regionen

Rekrytera rätt personal och behåll befintlig! Öka attraktionskraften - attrahera unga till branschen - ta tillvara utländsk arbetskraft - synliggör utvecklingsmöjligheter - utveckla AG deltagande i pågående utbildningar Utveckla rekryteringsprocessen - utveckla kompetensöverföringen - utveckla moderna rekryteringsprocesser Stärk befintlig personal - utveckla fortbildning av befintlig personal - samordna vid övertalighet och varsel - utveckla medflyttarservicen

Behovsanpassa befintliga och utveckla nya utbildningar! Öka kompetensmatchningen mellan utbildning och arbetsliv. - öka beställarkompetensen - utveckla samarbetet mellan utbildning och arbetsliv - öka tydligheten vad olika utbildningar ger för kompetenser Utveckla lärformerna och vidareutbilda utbildarna - koppla teori till praktik - utveckla yrkes SFI - utveckla vuxenutbildningen - utveckla valideringen

Definition av partnerskap: Ett aktivt ägarskap med en professionell styrning där man tar strategiska beslut i samspel mellan ägarna, sätter ramar, följer utvecklingen och implementerar resultat. Målet med partnerskap: Intressenter som genom att arbeta tillsammans uppnår ett bättre resultat än vad varje intressent kan klara på egen hand. Definition av parter inom partnerskap Kompetensplattformar: Arbetsgivare är kravställare, d v s äger företräde att definiera kompetenskraven. (Arbetsgivare är exempelvis: Branschorganisationer eller motsvarande som företräder arbetsgivare och enskilda större arbetsgivare.) Utbildare är ansvariga leverantörer av den utbildning som kravställarna definierar. (Utbildare är exempelvis: Högskolor, kommuner, arbetsgivare och övriga utbildningsanordnare.) Matchningsaktörer är leverantörer som underlättar för arbetsgivarna att komma i kontakt med individer med rätt kompetens. (Matchningsaktörer är exempelvis: Bemannings- och rekryteringsföretag, Arbetsförmedlingen.)

Uppdragsgivare och verkställande organ Region Värmland Styrgrupp Kompetens- plattformarna Partnerskap Service Partnerskap Teknik Partnerskap Bygg Partnerskap Utbildning Partnerskap Hälsa, vård & omsorg Operativ ledningsgrupp Operativ ledningsgrupp Operativ ledningsgrupp Operativ ledningsgrupp Operativ ledningsgrupp Utförare - Inom och utom ramen för partnerskapet Organisation och uppgifter för kompetensplattformarna

Fram till 2025 går 1,6 miljoner personer i pension vilket är fler än under åren 1995 till 2010.

PSYKOLOGER50 % SPECIALLÄRARE47 % PRÄSTER46 % HÖGRE ÄMBETSMÄN OCH POLITIKER45 % VERKSAMHETSCHEFER INOM UTBILDNING41 % BIBLIOTEKSASSISTENTER41 % BEGRAVNINGSENTREPRENÖRER40 % DRIFTSMASKINISTER38 % CHEFER INOM BYGGVERKSAMHET37 % BOKFÖRINGS-, REDOVISNINGSASSISTENTER37 % TANDSKÖTERSKOR36 % STORHUSHÅLLSFÖRESTÅNDARE36 % KONTORSSEKRETERARE, DATAREGISTRERARE36 % SJUKSKÖTERSKOR MED SPECIALISTKOMPETENS35 % TANDLÄKARE35 % JURISTER35 % VERKSAMHETSCHEFER OFFENTLIG FÖRVALTNING35 % LANTMÄSTARE, SKOGSMÄSTARE35 % TULL, TAXERINGS-, SOCIALFÖRSÄKRINGSTJM.35 % ADMINISTRATÖRER INTRESSEORGANISATIONER34 % ADMINISTRATÖRER OFFENTLIG FÖRVALTNING33 % ÖVRIG KONTORSPERSONAL33 % PEDAGOGER MED SPECIALISTKOMPETENS33 % VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRER, VERKSCHEFER33 % REDOVISNINGSEKONOMER32 % PLATSFÖRMEDLARE OCH ARBETSVÄGLEDARE32 % Andel avgångar i procent av yrkeskåren I dessa yrken pensioneras (65 år) flest i Värmland