Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
- en positiv och realistisk självbild
Den nya skollagen.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kyrkskolans fritidshem
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Kärnvärden.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Planering och genomförande av undervisningen
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Hur du hittar elevernas styrkor
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
För föräldrar till barn 6-12 år
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.

Kommunens resursenheter Stammen Upptagningsområde: Marielundsskolans rektorsområde Flickgruppen Upptagningsområde: Haparanda kommun Staren Upptagningsområde: Gränsskolans rektorsområde

Resursenheten Stammen Möjligheternas skola VERKSAMHETSIDÉ Alla barn har rätt till en bra utbildning i en trygg miljö Skollagen 1 kap.2 §

Målgrupp Elever av båda könen i år 1-9 med behov av särskilt stöd. Psykologiska/Socioemotionella problem Inlärningssvårigheter Beteendestörningar Svårmotiverade elever

Målsättning Eleven ska bli behörig för ett nationellt program. Eleven ska känna livsglädje och framtidstro. Eleven ska få en förstärkt självbild, en plattform för fortsatt personlig utveckling. Motverka uppkomsten av sociala problem.

Hur uppnår vi målen Personalen har ett gemensamt synsätt. Små grupper, hög vuxentäthet. Individualisering genom att utgå från elevens enskilda behov, förutsättningar och färdigheter. Tydlig struktur genom individuell utvecklingsplan och individuellt schema. Tät föräldrakontakt. Kontinuerlig uppföljning och dokumentation.

Hur uppnår vi målen Genom anpassad studiegång för att eleven ska ha möjlighet att i första hand koncentrera sig på skolämnena svenska, matematik och engelska. Integritet; vilket innebär att vi vuxna aldrig kränker den enskilda individen. Samtal och reflexioner för att utveckla elevens självförtroende och förmåga att känna empati. Stärka elevens positiva sidor genom att ge möjlighet till att lyckas. Erbjuda fysiska aktiviteter varje dag.

Antagning av elever När hemklassen/ skolan uttömt sina möjligheter att erbjuda eleven en fungerande bra skolgång, erbjuds undervisning i resursenheten. Kontakt tas med resursenheten. Hemskolan tillsammans med föräldrarna beslutar att eleven ska börja på resursenheten. Det slutgiltiga beslutet tas av rektorn. Om eleven inte har undervisning i alla ämnen ska rektorn ansöka om anpassad studiegång hos Barn- och ungdomsnämnden. Enl.5 kap 10§ skolförordningen

Hemskolans uppgift Eleven tillhör hemklassen. Mentorn ska vara en länk mellan resursenheten och hemskolan. Vid behov förse oss med studiematerial, planeringar, uppgifter och prov för att underlätta återgången till hemklassen. Informera om olika aktiviteter. Gemensamt ansvar för eleven.

Återgång EVK (elevvårdskonferens) sammankallas av resursenheten. Enstaka lektioner/ veckovis i hemklassen. Kontinuerlig uppföljning. Lektionerna utökas efter samråd med berörda lärare och rektorns beslut.

Samarbetspartners Kurator Psykolog Skolsjuksköterska/ skolläkare Spec.lärare Socialtjänsten PBU Familjeterapeut Socialpedagog Habiliteringsteamet Specialpedagogiska institutet

Grundsyn Skolan arbetar med ett professionellt förhållningssätt, men där vi även beaktar elevens familj och fritidssituation.

Presentationen skapad av Tomas Johansson Leila Sarén Kåre Strömbäck Marcus Roininen ”Allt jag väljer att se i en annan människa är en reflex av något i mig själv” Kai Pollack