Plan för screening Uppföljning av screening Pedagogisk kartläggning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkomna till föräldramöte
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Välkomna till Mattenätverket F-5!
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Montessoriskolan Skäret - Åk F-3 - Göteborgs Stad.
Toleredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
en mil öster om Linköping
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Välkomna Historik Organisation Vision, Järlas alltid Mentorskap
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Utvecklingsarbete Vt-15
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Föräldramöte 19 sept Presentation och fika - Klass 6D! - Planeringssidan och intensivveckor - Sjukanmälan - Läxläsning - Besöksvecka v 41 - Mentor.
IUP och Maxcel Matriser + Excel = sant…. Hur det startade…  Traditionella utvecklingssamtal  Föreläsning om ELUS våren 2008  Elevledda utvecklingssamtal.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
– Gunnar Olausson Skolinspektionen, Linköping
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
BFL Bedömning för lärande
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Välkomna. Kvällens punkter: Vem skriver protokoll? Klassbloggen-webbstjärnan Webbprogram Läxor Nationella prov Vad vi arbetar med Pinglan Klassföräldrar/klassresa.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Välkomna till höstterminens föräldramöte för årskurs 6
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Formativ matematikundervisning i praktiken
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Askims Montessoriskola - Åk F-3 - Göteborgs Stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vad är studiehandledning?
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Nyheter i skollagen från och med
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Plan för screening Uppföljning av screening Pedagogisk kartläggning Stödinsatser Plan för screening Uppföljning av screening Pedagogisk kartläggning

Plan för screening Grantomta Montessoriskolas årsplan Förberedelse https://pedagoggrantomta.wordpress.com/2015/02/01/pedagogisk-konferens-om-stodinsatser-pa-grantomta-montessoriskola-42/ Förberedelse Beställning och kopiering DLS, Adler, Diamant, Förstå och använda tal - specialpedagog BRAVKOD - specialpedagog Bornholmsmodellen - lärare i f-klass Nationella ämnesprov - expedition Genomförande Mentor/ämneslärare/klasslärare BRAVKOD – specialpedagog Nationella ämnesprov – ämneslärare/ev specialpedgog Rättning Specialpedagog Bornholmsmodellen - lärare f-klass Nationella ämnesprov – samrättning och sambedömning så långt det är möjligt

Uppföljning av screening Specialpedagog sammanställer på klasslistor Mentor/ämneslärare/klasslärare får resultat och elevdiagnoser Resultatet lyfts i arbetslaget och kan användas för att utveckla undervisningen I arbetslaget beslutas om ev undervisnings- klass- eller elevobservationer, pedagogisk kartläggning eller som ett ärende till elevhälsoteamet Elevhälsoteamet lyfter alla ärenden som kommer in och återkopplar till arbetslaget Alla dokument som du behöver finns i SchoolSoft under Filer & Länkar: Elevhälsa

Nationella ämnesprov Samrättning och sambedömning Pedagogiska konferenser i v 17, 18, 21 och 22 Resultaten via SchoolSoft Öppet Hus för föräldrar och elever

Pedagogisk kartläggning Beskrivningen behöver vara saklig – inga värdeladdade ord eller beskrivning av personliga egenskaper Beskrivningen ska ge ett tillräckligt underlag för analys för att kunna bedöma: vad som ökar elevens förutsättningar i lärmiljön om skolan kan tillgodose elevens behov genom extra anpassningar om eleven är i behov av särskilt stöd De dokument som du behöver finns i SchoolSoft under Filer & Länkar: Elevhälsa

Förslag på litteratur Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skolverket http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299 Stödinsatser i utbildningen Skolverket http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3362 Runström Nilsson, Petra (2012): Pedagogisk kartläggning. Malmö: Gleerup