Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Utgångspunkter/Genombrott
Stöd för analys och förbättring
Ett arbete med att etablera
Systemkarta.
Landstingens framtidsplanering i NLL - verksamhet och lokaler
Processorienterat förbättringsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
USIUS-dagarna 22 – 23 mars 2010 Sunderby sjukhus Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Länsdiabetesdag 15 april 2008 Diabetesvård i Norrbotten – en kedja som håller och ger bra resultat med God hälsa och God vård Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Mål- och resultatstyrning
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Ramverk för patientmedverkan
Framtidens specialistläkare
Utvecklingscentrums uppgift
Modell för Utveckling av ledningssystem
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
ISO – Vägledning för kvalitetsledning i projekt
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Att göra förändringar till förbättringar I komplexa sysytem Sarah Lundberg och Ulf Andersson Memeologen.
Margareta.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Processorientering
Varför förändring? Problembild
Kort presentation av vad vi gör
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Detta är God Vård
Beställning av tjänster
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Landstingsfullmäktiges introduktionsutbildning 3 – 4 november 2010
Patientsäkerhet är på modet Britta Svensson Utvecklingsenheten - patientsäkerhet Norrbottens läns landsting
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Regionalt förbättringsarbete Processen coloncancer som exempel
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Ramverk för patientmedverkan
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör Förbättringsarbete med resultatfokus i teori och praktik Morgonrock 22 februari 2008 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör

System Läran om system kallas systemvetenskap. Man kan dela upp världen i olika system som åtskiljs av reella eller fiktiva gränser eller gränsskikt. System som inte är under betraktelse förs samman till ett stort system eller omgivning. Det är även möjligt att dela in ett system i delsystem, eller att gruppera ihop flera system till ett större system. Systemvetenskap kallas också läran som behandlar informationsystem. Löst definierat är ett system ett objekt i vilka variabler av olika typ interagerar och producerar observerbara signaler. De observerbara signalerna kallas ofta utdata, och stimuli som påverkar systemet kallas ofta indata.

Vuxit fram under 1900-talet Behov i USA:s industri Japans uppbyggnad efter 2:a världskriget

W. Edwards Deming (1900 – 1993) Statistisk processtyrning Engagerad företagsledning 14 punkter för företagsledning Japans högsta kvalitetsutmärkelse uppkallad efter Deming Deming-hjulet; Plan Do Check Act-cykeln (sv PDSA)

Joseph M. Juran (1904 - ) Företagsledningens ansvar för kvalitetsutveckling Kompletterade kvalitetsmetoder med en mänsklig dimension Quality Control Handbook (fn upplaga 5) Juran Institute 1979 ”The Architect of Quality” Six Sigma (lean)

Stacey diagram – varför testa förändringar i liten skala? Låg Kaotiskt Grad av samtycke Komplext Komplicerat Enkelt Hög Låg Hög R. Stacy Grad av säkerhet

Kvalitetsledning SIQ: Utmärkelsen Svensk Kvalitet (USK) EFQM: Malcolm Baldridge ISO (standardisering; förbättring fr o m 2000) Socialstyrelsen: God vård Verktyg, metoder som stöd

Översättning till metod för tillämpning i hälso- och sjukvård Samla de som nått bra resultat Analysera Vad och HUR de gjort Dra slutsatser Testa metod och angreppssätt Anpassa metoder och angreppssätt Utveckla för att påskynda processen

Kvalitetsledningssystem Ständigt förbättra verksamheten Mål Styrning Uppföljning förbättring Alla och alltid Ständigt förbättra metoderna för att förbättra verksamheten Alla och alltid

Kvalitetsrelaterad verksamhetsutveckling Ledarskap Information och analys Strategisk planering Medarbetarnas engagemang och utveckling Verksamhetens processer Verksamhetens resultat Kundtillfredsställelse

Hälso- och sjukvårdens sammanhängande system Medborgarna Vårdens system Resurser Frisk Långvarig Normalrisk Högrisk Allmängiltig vårdprocess Medarbetare / Ledare / Innovativ kultur Första kontakt Bedömning Diagnos Åtgärd Uppföljning Utrustning / Lokaler Finansering

Tema/ Fokusområde Tillgänglighet Vitalitet Tillförlitlighet Interaktion Att komma in Att komma igenom Att få det man vill ha/behöver Tema/ Fokusområde De gav mig exakt den hjälp jag ville ha (och behövde) exakt när jag ville ha (och behövde) den Källa: U Andersson m fl

Svenska forskare idag …. Bo Bergman, Chalmers Björn Brorson, Göteborg Hans Sarv, Linköping Mats Brommels, KI, Stockholm

Vårdens mål i Landstingsplanen 2004/2005 - - - 2008 - 2010 Vi ska arbeta i riktning mot en vård som är Tillgänglig Säker Evidensbaserad – kunskaps- och faktabaserad Likvärdig – kvalitativt (bästa möjliga) Jämlik Effektiv

Förutsättningar för kontinuerlig verksamhetsutveckling Professionell kunskap Förbättringskunskap System Variation Förändringspsykologi Koppla teori och aktion Ämneskunskap Personliga färdigheter Värderingar, etik Förbättring av diagnos, behandling, processer och system Förbättring av medicinska, funktionella och patientupplevda resultat i relation till kostnader Efter Batalden

Ett sätt att värdera förändringar ur processperspektiv Funktionellt hälsostatus relaterat till behov Tillfredsställelse Kostnader Kliniskt status Första kontakt Bedömning Diagnostik Behandling Uppföljning D EFINIERA P ROBLEM F INN O RSAKER V ÄLJ L ÖSNINGAR RÖVA M ÄT OCH A NALYSERA I NFÖR Förbättringsförslag S Källa: Batalden

Samhälle, Kommun, Socialpolitik System Makro-organisation system Egen-vård Makro-organisation system Individuell vårdgi- vare & patient system That helped me realize that we live with multiple levels of systems all the time in health care. Let's explore each level a bit further. Mikro-system

Ända-målsenligt resultat NYTTA