F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Föreläsning 1.3 – Företagsmodeller och företagsmål Ekonomistyrningens styrmedel Kursens röda tråd och tentans upplägg (kursens prestationsmätning)
Nya idéer inom ekonomistyrning
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Att få rätt saker att hända
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Fakta om undersökningen
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Oktoberrapport Oktoberrapport
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Thomas Westin Kapitel 9 och 23
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Organisation och produktion
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
KONJUNKTURBAROMETERN 24 oktober 2012 ROGER KNUDSEN.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Kapitel 15 Budgeten.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
KONJUNKTURBAROMETERN 26 januari 2012 ROGER KNUDSEN.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Mallar svenska.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Kommunikationsprocesser
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011

ÖVERGRIPANDE RAMVERK - STRATEGISK EKONOMISTYRNING Levers of Control (Simons, 1995) Balancing control and learning is critical to managing the tension between efficiency and innovation

Prestationsmätning Prestationsmått Vad som har eller ska åstadkommas Mäter olika aspekter på prestationen Prestationsmått Nyckeltal, mätetal, styrtal, styrmått (KPI)

● Analysen utifrån affärsstrategi – hur företag konkurrerar och positionerar sig vis-à-vis konkurrenter ● Fyra nyckelbegrepp: kärnvärden, risker som ska undvikas, Kritiska Prestations Indikatorer KPI (nyckeltal, mätetal, styrtal och styrmått) och strategisk osäkerhet ● 4 styrmodeller: värderings-, interaktiva, gränsskapande jämte diagnostiska styrmodellen ● Intern kontroll

● 4 styrmodellerna skapar motverkande krafter, positiva och begränsande, för effektiv strategiimplementering ● Värderings- och interaktiva styrmodellerna skapar positiva och inspirerande krafter (Yang) ● Gränsskapande- och diagnostiska styrmodellerna skapar begränsningar och hålla sig inom givna ramar (Yin)

Värderings styrmodellen • Inbegriper företagets normer och värderingar • Inspirerar och vägleder vid sökandet efter nya möjligheter och uppnå företagets mål • Hur företaget skapar värde, vilka prestationer företaget strävar efter, hantering av externa och interna relationer

Gränsskapande styrmodellen • Beskriver accepterade områden för aktiviteter • Begränsar handlingsutrymmet för anställda • Sätter gränser för vad som är acceptabelt i syfte att undvika risker • Vilka regler som gäller

Diagnostiska styrmodellen • Uppfyller företaget satta mål? • Samordnar och övervakar implementeringen av formulerad strategi, kommunicerar planer och mål • Mäter utfallet av verksamheten • Kritiska framgångsfaktorer

Interaktiva styrmodellen • Fokuserar strategisk osäkerhet – undvik att bli överraskad av exempelvis förändringar i konjunkturen, nya teknologier, nya kundbehov • Stimulerar sökande och lärande, utveckling av nya strategier • Söker nya möjligheter genom att exempelvis bevaka omvärlden och utvärdera trender – marknadsundersökningar och konkurrensanalys

Finansiell och icke-finansiell information Prestation Vad som har eller ska åstadkommas Prestationsmätning Mäter olika aspekter på prestationen Prestationsmått Nyckeltal, mätetal, styrtal, styrmått (KPI) Finansiella och icke-finansiella prestationsmått Finansiell och icke-finansiell information

Syften med prestationsmätning Strategiimplementering Riktlinjer för prestationsmätning Riktlinjer (ändamålsenliga) Prestationsmått Finans, kunder, personal, tid Modeller för prestationsmätning Balanserade styrkortet, Intellektuellt kapital

Riktlinjer för prestationsmätning Möjlighet att relatera till företagets strategi Mål skall finnas för prestationer Prestationsmål skall vara motiverande Prestationsmått skall vara begripliga Påverkbarhet för prestationer som mäts Kunskap om hur prestationer kan påverkas Information om utfall till personal

VILKA PRESTATIONSMÅTT ÄR VIKTIGAST I PRAKTIKEN? (se sid 606)   OMRÅDEN FÖR PRESTATIONSMÄTNING GRAD AV VIKTIGHET LÖNSAMHET (FINANSIELLA) 6,2 (7) KOSTNADSEFFEKTIVITET 5,5 FÖRSÄLJNINGENS FÖRDELNING 4,9 KVALITET (INTERNA VERKSAMHET) 4,9 PRODUKTIVITET 4,8 LEVERANSSÄKERHET (RELATION TILL OMVÄRLDEN) 4,6 MARKNADSPOSITION 4,6 KUNDTILLFREDSSTÄLLELSE 4,5 MEDARBETARTILLFREDSTÄLLELSE (INTERNA VERKSAMHET) 3,6 PRODUKTUTVECKLING 3,5 KOMPETENS 3,5 MILJÖ 3,4 AKTIEÄGARVÄRDE 3,4 PROCESSUTVECKLING/TEKNOLOGISK NIVÅ 3,3 (Källa: Kald och Nilsson, 2000)

BSC En metod med hög ambitionsnivå Det balanserade styrkortet - utifrån en vald strategi! Finansiellt perspektiv Internt perspektiv Medarbetareperspektiv Kundperspektiv Lärande- och tillväxtperspektiv

Strategi, mål och lärande – kärnan i BSC VISIONEN (1) KOMMUNIKATIONEN (2) PLANERINGEN (3) ÅTERKOPPLINGEN (4) BSC

Ett synsätt snarare än en metod Det intellektuella kapitalet (IC) När Du jämför företagets marknadsvärde med dess bokförda kapital! IC är en förutsättning förnyelse och utveckling - för förmågan att skapa finansiellt kapital

Utifrån värdekedjans PROCESSTYRNING processer och aktiviteter Operativa, stöd- och ledningsprocesser Värdeskapande, positiva/negativa och primära aktiviteter ”Kaizen” – processer för ständiga, succesiva förbättringar ”BPR” Business Process Reengineering – processer för ”radical change”

JAPANSK EKONOMISTYRNING – två intressanta modeller MÅLKOSTNADSKALKYL versus KAIZEN KALKYL

MÅLKOSTNAD ”Target costing” Målkostnadskalkylering är en ekonomistyrningsprocess som innebär att man med utgångspunkt i givna marknads-, och /eller vinstmål undersöker samtliga tänkbara möjligheter till kostnadsreducering hos produkter som befinner sig under utveckling samtidigt som kvalitet, reliabilitet och andra kundkrav tillgodoses och säkerställs

Kaizen”kalkylering” för operativ effektivitet Sker främst inom tillverkningsprocessen Fördelar – Nackdelar + Medverkan och engagemang ger MÅNGA fördelar - Eventuellt för mycket kostnadsfokusering på bekostnad av resurseffektivisering i andra processer Målkostnad Produkt/produktionsplanering Kaizen Tillverkning

Value engineering - VÄRDEANALYS Metod/teknik att (1) studera och ifrågasätta de faktorer eller omständigheter som påverkar produktens framtida totalkostnad att (2) fastställa de arbetsmetoder för alla processer vilka leder till lägst totalkostnad.