Framtidens Vårdinformationsmiljö ”FVM”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Patientens väg genom vården
Ett arbete med att etablera
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Bättre liv för sjuka äldre
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Presentation februari 2015
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Framtidens vårdinformationsmiljö
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Äldre Bikupediskussion. Kunskapsstyrning Kunskapsstyrning på allas läppar men ännu inget genomslag i praxis Data samlas i mängd, men systemet agerar inte.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Primärvårdscentrum Östergötland
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Omställningen av hälso- och sjukvården
Material för socialtjänsten
Kvalitetsberättelse 2017.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
ArtDatabanken Till styrmodell .
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Framtidens vårdinformationsmiljö
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Framtidens Vårdinformationsmiljö ”FVM”

Vi har en förtroendekris när det gäller IT i vården Ineffektiva Informationen finns där men kan inte samlat nyttjas Inte tillräckligt stöd Varför blev det så?

1974 -2014: Kommunikation Mänskligt beteende förändras med nya möjligheter Arbetssätt och förhållningssätt förändras Nya möjligheter till utveckling öppnas Organisatoriska förutsättningar påverkas Framtidens vårdinformation och 3R-samarbete

Vi måste ställa krav på rätt verktyg för att få ihop helheten

Teknik Teknikparadox

Klinisk utmaning Lessons learned? En pilot litar på filtrerad information, kontextbaserad, i realtid

”Superdatorer”

Uppföljning, analys, förbättring Genom att samla in data ökar vår förmåga att prediktera hälsoutfall och därmed också möjligheterna att förebygga sjukdom, sätta in rätt åtgärder samt satsa resurser där de bäst behövs Förebygga återinläggningar på sjukhus Förebygga sjukskrivningar etc

Vad är problemet? Aktörer inom vård eller socialtjänst som deltar i en vårdkedja har inte alltid tillgång till nödvändig information Stora problem att föra över information över organisations- och verksamhetsgränser Svårt att följa och följa upp vad som görs Svårt att följa med i utvecklingen av ny kunskap

Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) Grundläggande förändring av lagstiftningen som kommer att öka möjligheterna att bedriva en säker vård och omsorg Gå från ett organisatoriskt fokus till ett individ/brukar/patientfokus

IS/IT-struktur som stöder vårdens processer Övergripande mål ”Registrering av patient-/brukarrelaterad information ska ske en gång och denna information ske sedan kunna återanvändas och utbytas utan merarbete och med fullgod förståelse och enhetlig tolkning”. (Verksamhetsorienterad tillämpad informationsmodell V-TIM/SoS)

Säkrad informationstillgång i hela patientprocessen Försäkrings kassan Sjukhus Privata vårdgivare Apotek Ambulans Sjukhus Vårdcentral Kommunal vård

”Ur led är tiden” Vårdanalys

IT i vården är en verksamhetsfråga Informationshanteringen inom hälso- och sjukvården ska enlig patientdatalagen (1 kap. 2 §) vara organiserad så att den tillgodoser patientens säkerhet och gör det möjligt för vårdgivaren att erbjuda en kostnadseffektiv vård av god kvalité Informationssäkerhetskrav innefattar såväl att uppgifterna är skyddade mot obehörig åtkomst som att uppgifterna finns tillgängliga där de behövs i verksamheten

Verksamhetsnyttan Strukturerad information Standardiserade termer och begrepp Gör att information som skapas och används kan tillgängliggöras, lagras, utbytas, kompletteras och återanvändas

Vi måste fokusera på att standardisera på rätt nivå Standardisering på rätt sätt minskar inte möjligheten till variation, utan ökar användbarheten och minskar resursåtgång vid kommande utveckling!

Patientsäkerhet - Integritet Tillgång till rätt information är en viktig patientsäkerhetsfråga! Har vi fokuserat för mycket på integritetsfrågor på bekostnad av patientsäkerheten?

Organisation organisation Organisation har varit utgångspunkt för utveckling: organisation Patientprocess information har formats av organisationsstrukturer information blir svårtillgänglig informationskvalitén är osäker ”stuprör” begränsar lärandet - vad leder det till? svagt vårdprocesstöd saknas intuitiva gränssnitt

Framtidens Vårdinformationsmiljö ett gigantiskt projekt?!

Tre regioner i samverkan Västra Götalandsregionen ca 1,6 miljoner invånare 49 kommuner 50 000 anställda Stockholms läns landsting ca 2,2 miljoner invånare 26 kommuner ca 42 000 anställda Region Skåne ca 1,3 miljoner invånare 33 kommuner ca 31 000 anställda

Samma situation, samma behov Fördelar med samarbete inom 3R programmets storlek bedöms öka förutsättningen för en framgångsrik helhetslösning skapar förutsättningar för patientinteraktion, kunskapsstyrning och vårdsamverkan på ett kostnadseffektivt sätt såväl inom som över regiongränser ökar förutsättningar för effekthemtagning, stärka regionerna i avtalsrollen, kostnadseffektiv upphandlingsprocess, skapa en gemensam plattform för innovation, minska kostnader för förvaltning, säkerställa optimal kvalitet och nytta för pengarna, minimera dubbelarbete i organisationerna avseende utvecklingsarbetet. större kompetenspool att rekrytera medarbetare ifrån anpassning internationell standard Tekniskt föråldrade IT-stöd som inte stödjer behov och krav från såväl invånare som vårdpersonal inom hälso- och sjukvård IT-stöd utan gemensam struktur Hundratals verksamhetskritiska IT-stöd som saknar säkrade strukturer Flera IT-stöd har egna patientregister som inte är anpassade till patientdatalagen och författningen om informationshantering/ journalföring IT-stöd som är begränsade i sin funktion och arkitektur vilket leder till omfattande manuell administration Det saknas tekniska grundförutsättningar för modern, mobil informations- och kommunikationsteknik Antal IT system Komplexitet (~$) Antal IT system Komplexitet (~$) Antal IT system Komplexitet (~$)

Hur ska vi nå målet på resan? Leda, styra och organisera verksamhets-utvecklingsarbetet Omsätta goda idéer till regionala, nationella företeelser Konsolidering av processer, system och pågående/planerade projekt Sammanhållen verksamhetsutveckling – högre grad av standardisering Framtidens vårdinformation och 3R-samarbete

Program 3R Framtidens vårdinformation - Ett förändringsarbete som omfattar: Informatik Teknik Verksamhet Ägs gemensamt av Region Skåne, Stockholms läns landsting och Västra Götalands- regionen Ska skapa förutsättningar för invånare och medaktörer i en sammanhållen informationsmiljö Ska arbeta för en tillgänglig, säker och jämlik vård med hög kvalitet Ska utgå från invånarens och patientens behov

3R Framtidens vårdinformation 3R programmål En driftsatt systemlösning inom 3R Slutförd upphandling som genomförts gemensamt inom 3R Stärka svensk forskning, utbildning och innovation inom hälso- och sjukvårdsområdet Införa gemensamma termer & begrepp samt standardisering av såväl arbetssätt som lösning Etablerad samverkan mellan informations-teknikens utveckling och verksamhetsutvecklingen En etablerad, gemensam & övergripande förvaltningsorganisation 3R Framtidens vårdinformation

3R målgrupper ge invånaren ökad tillgänglighet till och enklare kommunikation med vården ge invånaren möjlighet till att ta aktiv del i och ansvar för sin hälsa och sjukvård Framtidens vårdinformation Näringslivet Medarbetare inom forskning och utveckling Invånare, patienter och anhöriga Medarbetare inom vård och omsorg Myndigheter skapa förutsättningar för innovation och industri-utveckling användarvänlig informa- tionsmiljö i realtid med besluts- och processtöd, kompetens- och verksamhetsutveckling, kvalitetssäkrad information Under arbetsmöte 1 i Lund tog vi fram nuläge utifrån olika intressenters perspektiv på hur dagens it-stöd fungerar för dem i sin vardag, intressentbilden fördjupades i lokala arbetsmöten och grupperades enligt denna bild som utökades med IT-industrin på förra mötet i Sthlm. Underlaget kommer från hur vi i gruppen uppfattade situationen. Vårdgivare kvalitetssäkrad information, uppföljning, styrning/ledning, verksamhetsutveckling, beställning/produktion verktyg för forskning, utveckling och utbildning stärka kunskapsprocess och svensk klinisk forskning kvalitetssäkrad information, tillsyn, uppföljning

Framtidens Vårdinformationsmiljö VGR o 3R Magnus Sandberg sjukskötare/ projektkoordinator Anette Gideberg Sjuksköterska/ processutvecklare Helene Seeman-Lodding läkare Jesper Poucette läkare Martin Holmer läkare Karin Fröjd läkare, Regional patientprocess Carin Lundin Kommunikatör Mats Lööf läkare, RIG Petter Wolff e-strateg, RIG

3R tidplan