Föreläsning 06-05-11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Advertisements

Swot - analys.
Kommunikationsplan.
En reviderad läroplan för förskolan
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer NVF11 Kompetansegruppe Nordisk Marknad Sommermøtet juni 2005.
Marknadsföring av turism
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Marknadsföring – del 4 F8 –
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Andra föreläsningen redovisning & finansiering
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Reflektioner från föregående vecka
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Intressenter OL108A.
1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kalkylering – en snabb översikt
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
F6 - Investeringskalkyler
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Läroplansträff Välkomna!.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Sista föreläsningen! IndEkEnt, Vt Om betygsgränser tentamen. 5:a = 70 – 80 p 4:a = 55 – 69p 3:a = p Tenta 22:e kl se ING.
Kapitel 20 - Finansiering
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Kap 10 Marknad för turism •
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
Kapitel 11 - Resultatplanering
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
För tre veckor sedan gick vi igenom:
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Produktens olika delar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
[Produktnamn] Marknadsplan
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
(c) kompetensresurs ab
(Företagsnamn) SWOT-analys
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Presentation av affärsplan
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Rekommendera en strategi
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Föreläsning 06-05-11

Kapitel 25 – Strategisk planering Strategi – grek. krigföring i stort – jämför taktik = vinna slaget! Syftet med strategisk planering – öka företagets medvetenhet om omvärldsförändringar och därmed underlätta anpassningen efter förändringarna. Syftar även till att samordna företagets resurser. Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Vad är strategi? Formulera mål för medellång sikt och formulera hur dessa mål skall nås. Finns på flera olika nivåer i en organisation. Strategin fokusera samspelet mellan företaget och dess omvärld. Ind.Ek.Ent. Vt 2006

SWOT-analys Intern analys Extern analys Styrkor (Strenghts) Möjligheter (Opportunities) (Weaknesses) Svagheter (Threats) Hot SWOT-analys, Olsson & Skärvad, 2005, s. 416 Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Typstrategier – två exempel: Lågkostnadsstrategi Differentieringsstrategi - Stuck in the middle! Strategi- formulering Genom- förande Analys Ind.Ek.Ent. Vt 2006 Strategiprocessen (se O & S, 2005, s. 420)

Affärsidén bör ange: Vad respektive vem (eller vilka) företaget är till för. Inom vilka (produkt- och/eller marknads-) områden företaget skall verka. I vilken riktning företaget skall utvecklas. Efter vilka principer företaget skall skötas. Exempel affärsidé: Swedish Meats - 2004-2006 (www.swedishmeats.se, 06-05-10) “Swedish Meats ska med fokus på konsumenternas behov driva utvecklingen inom kött, chark och färdigmat i Sverige med kvalitetskött från egna svenska gårdar som bas.” Strategisk affärsenhet – SBU – varje bör ha sin egen strategiska plan – brukar omfatta ca: 2-4 år. Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Marknadsandel Hög Låg Stjärnor Vildkattor T I L V Ä X Hög Valpar Låg Hel linje- penningflöde Streckad- önskad utveckling Valpar Låg Mjölkkossor Byrackor Indelning av produktsortiment utifrån tillväxtkraft och markandsandel (Olsson & Skärvad, 2005, s. 425) Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Hur utnyttja möjligheten? Miljöför-ändring Hot mot Åtgärd till försvar Möjlighet Hur utnyttja möjligheten? Schema för analys av omvärldsförändringars konsekvenser (Olsson & Skärvad, 2005, s. 425) Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Val av marknad – kombination av: Marknadspenetration – nuvarande + nuvarande Marknadsutveckling – nya - nuvarande Produktutveckling – nuvarande – nya Diversifiering – nya – nya Sammanställ företagets totalplan! Planer utan konkreta handlingsplaner är ofta värdelösa! Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Uppföljning – mätning och utvärdering av uppnådda resultat! Data för uppföljning kan inhämtas via t.ex. kundundersökningar, brenchmarking och delmål. Vid avvikelse är det högst troligt att man måste förändra sina åtgärder – eller strategin! Ind.Ek.Ent. Vt 2006

Sammanfattning och reflektioner: Strategisk planering är ett mycket använt begrepp inom företagsekonomi. Bygger på antagandet om att det är viktigt att planera. Genom den strategiska planeringen försöker man på ett smart vis positionera sina produkter på marknaden. Till nästa gång: Läs kapitel 26! Ind.Ek.Ent. Vt 2006