Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Marknadsundersökningar Innan en företagare startar en verksamhet. Under tiden en verksamhet bedrivs. Kan ge svar på frågor som underlag för beslut.
Syfte och metod Det är viktigt att formulera syftet med en marknadsundersökning. Det finns två metoder: Skrivbordsundersökning Använder befintlig information Går fort att genomföra Fältundersökning
Fältundersökning Intervjuer tar tid att genomföra Intervjuer är resurskrävande Enkätundersökningar är billigare än intervjufrågor Enkätundersökningar kan inte ställa följdfrågor En observatör kan iaktta en kunds beteende Observation är resurskrävande.
Genomförande av enkätundersökning Formulera ett tydligt syfte Välj slutna eller öppna frågor eller en kombination av dessa Svaren på frågorna förväntas kunna ge svar på de frågor man ställt Undersök en hel population eller gör ett urval Sammanställ svaren Analysera resultatet
Produktlivscyckel