Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Utvärdering av projekt
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
En bransch med många ansikten….
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
Intervju inför ViV-projektet.
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Att ta tempen på den unga målgruppen
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
732G22 Grunder i statistisk metodik
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
Genombrottsmetoden.
K3 Att samla information
ANITA S VERONICA S ANDREAS S ANNELI S HELÉNE S HELÉNE S
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Informationssökningsprocessen:
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Marknadsundersökning
Samhällsvetenskapliga metoder
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
En kurs för att hitta din affärsidé
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Ledningsfunktion i omvandling Maria Wolmesjö
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Kommunikationsplan för ----
Skolutveckling genom aktionsforskning
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Att skriva projektplan
Marknadsundersökning Kap 12
Rapport Nya postrutiner
December 2006 Östergötlands län
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén
Hållbar användning av bekämpningsmedel
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Tips för bättre kommunikation
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?

Marknadsundersökningar  Innan en företagare startar en verksamhet.  Under tiden en verksamhet bedrivs.  Kan ge svar på frågor som underlag för beslut.

Syfte och metod  Det är viktigt att formulera syftet med en marknadsundersökning.  Det finns två metoder:  Skrivbordsundersökning  Använder befintlig information  Går fort att genomföra  Fältundersökning

Fältundersökning  Intervjuer tar tid att genomföra  Intervjuer är resurskrävande  Enkätundersökningar är billigare än intervjufrågor  Enkätundersökningar kan inte ställa följdfrågor  En observatör kan iaktta en kunds beteende  Observation är resurskrävande.

Genomförande av enkätundersökning  Formulera ett tydligt syfte  Välj slutna eller öppna frågor eller en kombination av dessa  Svaren på frågorna förväntas kunna ge svar på de frågor man ställt  Undersök en hel population eller gör ett urval  Sammanställ svaren  Analysera resultatet

Produktlivscyckel