Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén 2019-01-02.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén 2019-01-02."— Presentationens avskrift:

1 McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén

2 Givna förutsättningar
Välja ett komplext gränssnitt att studera och förändra Analysera och definiera problem i gränssnittet Formulera ett konkret designbeslut Tidsram: 27/10 - 9/12

3 Arbetsförlopp val av system
definition av projektet: kontext, situation, målgrupp, nyttan med systemet användbarhetstest 1: observation + intervju analys av resultat designbeslut utveckling av prototyp användbarhetstest 2: prototyptest med think-aloud + eftertestsenkät avslutande projektanalys

4 Projektdefinition McDonald’s kassasystem Kontext Situation Målgrupp
god service, effektivitet, tidspress stor omsättning av personal Situation beställning, betalning och servering av måltid Målgrupp McDonald’s kassapersonal samt gäster Nyttan med systemet de givna förhållandena ställer höga krav på att kassasystemet stödjer verksamheten i allmänhet och kassapersonalens arbete i synnerhet

5 Användbarhetstest 1 Observationer Intervjuer McDonald’s Rissne
bakom kassalinjen anteckningar Intervjuer 9 respondenter: 5 st i Rissne + 4 st på Norrlandsgatan halvöppen struktur ljudinspelning + anteckningar

6 Resultat test 1 + - Inlärning går relativt snabbt Grafik
Kategorisering av knappar och undermenyer - Svårt att ta bort/ändra beställning Svårt att registrera specialorder Lätt att glömma bort produkter vid stress

7 Designbeslut Aktiv orderlista ”Ta bort”-knapp
”Avbryt beställning”-knapp Kö för ännu ej levererade produkter Tydligare menystruktur (flikar) Minskat antal knappar i huvudmenyn Fast dryckesblock

8 Utveckling av prototyp
Macromedia Director /hem.bredband.net/b127391/director Prototyp 2 papper utskrifter av Director-prototyp svartvit

9 Användbarhetstest 2 Prototyptest med think-aloud Eftertestsformulär
gamla och nya systemet hälften system A först 5 uppgifter Eftertestsformulär Efter respektive test 2 delar: funktioner/detaljer, påståenden 7-gradig skala

10 Resultat test 2

11 Designbeslut Struktur i huvudmeny behålls
Vissa omstruktureringar för att göra tydligare Ytterligare minskat antal knappar i huvudmenyn ”Avbryt beställning” och ”Ta bort”-knappar kvar Kö-funktionen behålls Ändra beteckningar på flikar

12 Sammanfattning Har vi lyckats uppnå vårt mål?
Vad hade kunnat göras bättre? Kommunikationen (ev. projektledare) Använt en pappersprototyp i färg vid test 2 Borde haft eftertestsintervju i test 2 Välja testpersoner utan erfarenhet av McDonald’s Lärdomar Flexibilitet och kreativitet är A och O: det blir aldrig som man har tänkt sig Även om situationen verkar hopplös finns det nästan alltid en lösning Vikten av att förstå hur olika metoder, separat och i kombination, kan/ska användas i designprocessen


Ladda ner ppt "McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén 2019-01-02."

Liknande presentationer


Google-annonser