Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Disposition - Hållbar utveckling
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
De nordiska teckenspråken Nordiskt nätverksmöte Oslo 29 augusti 2012 Tommy Lyxell 1.
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Lokal pedagogisk planering
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Möte med lokala läs- och språkutvecklare
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Genombrottsmetoden.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Skolutveckling via digitala medier
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Nätverk kursplanepiloter
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
M ÄLARDALENS H ÖGSKOLA, R ENATE W ALDER /IDA, V LORA S UDJADA S PRÅKETS ROLL I UNDERVISNINGEN, 7,5 HP XSVA01 Bakgrunden till kursen Att samtala om svenska.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Styrelseutveckling i etapper Syfte: Utveckla och förnya styrelsearbetet i SPF Inspirera till utveckling av arbetsformerna Utveckla engagemanget och samarbetet.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Exempel på skriftligt omdöme
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att jobba språkutvecklande
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lära för livet!.
Matspjälkningssystemet
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Klagshamns rektorsområde
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela och Ulrika

Gnesta – stadens lugn och landets pulsBakgrund –Dansutskolan F-5 –Sju deltagare inklusive projektledaren från åk 3-5

Gnesta – stadens lugn och landets puls Val av projekt - NP åk 6 i SO-ämnena - Eleverna tar inte till sig nya begrepp - Trots konkreta exempel så förstår inte alla

Gnesta – stadens lugn och landets puls Syftet med projektet är att tillsammans hitta arbetsformer som stimulerar och utvecklar elevernas skriftliga arbeten inom SO-ämnena. Målet är att eleverna ska klara SO-ämnenas höga krav på att ha förmågan att analysera och kommunicera. Frågeställning: Hur arbetar vi för att utveckla elevernas förmåga att ta med begrepp och jämföra med egna erfarenheter och sedan producera en egen text?

Gnesta – stadens lugn och landets pulsFördiagnos

Genomförande Träffar med diskussioner, tips och idéer Genomgång av delar från kurslitteraturen Filmklipp: Nationellt centrum för svenska som andraspråk, UR – Genrepedagogik i Rinkeby

Gnesta – stadens lugn och landets puls

Hur gick det? – – Större uppmärksamhet på begrepp – – Språkutvecklande aktiviteter – – Sätter in begrepp i ett sammanhang – – Uppmuntrar eleverna att själva uttrycka sig muntligt och skriftligt – – Använder olika modeller, fler öppna frågor

Gnesta – stadens lugn och landets puls Nästa steg Fortsatta diskussioner kring språkutvecklande undervisning -nu med samtliga pedagoger Arbeta med skrivmodeller Ge eleverna fler tillfällen att träna på att skriva, t ex sammanfattningar Öka IKT-användandet Höja det språkliga kravet på faktatexterna Få fler elever att uttrycka sig muntligt

Gnesta – stadens lugn och landets pulsFrågor?