Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
A survey with a focus on periodontology.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
för sjuksköterskeexamen ©
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Varför gör de inte som vi säger?
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
Mål och betygskriterier
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Muntligt Jag kan….
Formellt, skarpt och snyggt
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Konsultationens tre ”F” en uppdatering En workshop om och i konsultation Charlotte Hedberg Conny Svensson.
Läroplansträff Välkomna.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Välkommen till Ledardagen!
SBAR Modell för bättre kommunikation
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Varför gör de inte som vi säger?
Hur hanterar allmänläkaren antibiotikaresistensen på 15 minuter?
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Vad är du för typ av person?
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Ramverk för patientmedverkan
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
SBAR för strukturerad kommunikation
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Läroplansträff Välkomna!.
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
Diagnos och delaktighet
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Patientlagen och information till patienter och närstående
Det professionella samtalet
Överenskommelse om samordning kring barn
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Rekrytering av doktorand
K VALITETSREGISTRETS MÄTETAL OCH PATIENTENS AGENDA. ( ELLER KANSKE TVÄRTOM ?) Conny Svensson Boo vårdcentral.
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Vad ? Varför? Hur?. Varifrån ? - Familjemedicin Helhetssyn – biomedicinska, psykosociala och existentiella faktorer i samverkan Illness /Disease Att ta.
Primärvårdscentrum Östergötland
Ramverk för patientmedverkan
Termin 1 studenter Välkommen till CeFAM Dag I
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Arbetssättet i telefonrådgivning
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1

KI lärandemål : Patient/personcentrering arbetssätt, förhållningssätt och pedagogik Vad ? Varför? Hur? (diskutera två och två..) 2015

Vad? ”The patient as a partner” Patienten ses som en autonom och beslutskapabel person som i samverkan med läkaren planerar behandling och uppföljning. Patienten ses inte bara utifrån sin sjukdom eller ”disease” utan patientens upplevelse av att vara sjuk ”illness” är också central för läkarens uppdrag. Patienten ses som en person med styrka och resurser som själv är förmögen att ta ansvar, och ses inte bara utifrån sin ohälsa eller möjliga riskfaktorer 21 mars 2015Namn Efternamn3

21 mars 2015Namn Efternamn4 Varför ? Patienter beskriver att de inte fått svar på sina frågor,tillräcklig information om vad som är ”felet”,vilka symptom som är allvarliga varningstecken och när de bör kontakta vården igen. (Källa:Vårdanalys 2013) Patienter i Sverige anser sig mindre delaktiga i den egna vården jämfört med patienter i andra länder (Källa:Vårdanalys 2013 ) Patienter upplever ökande brister i bemötande (Patientnämnder). Patienter följer inte alltid ordinationer och råd-problem med ”compliance” särskilt i samband med läkemedel

Varför? Nöjdare patient och läkare Mindre labprover,remisser,läkemedel Mindre oro och ångest Minskat antal anmälningar Minskat antal sjukhusdagar Bättre Compliance /Concordance Bättre Outcome- bltr blsr etc. 21 mars 2015Namn Efternamn5

Vad? Läkarens tre uppdrag Medicinskt Pedagogiskt Förförståelse-Involvera-Förklara Etiskt Bemötande Samverkan 21 mars 2015Namn Efternamn6

Introduktion på Termin 1 Samtalsmetodik för ett Patientcentrerat arbetssätt Träning i att samtala med syftet att kunna samverka med sin patient Träning termin för termin fram till Examinationen på Termin mars 2015Namn Efternamn7

Hur? 21 mars 2015 Namn Efternamn 8  En kronologisk struktur underlättar ett patientcentrerat arbetssätt Patientens del Läkarens del Gemensam del Se ” Läkarens Guide” i häftet

Öppet lyssnande - som arbetsmetod  Diskutera 2/2 Vad är Öppet lyssnande ? 21 mars 2015Namn Efternamn9

Verktyg för öppet lyssnande användes i patientens del - samtalets första 3 minuter Vänligt välkomnande Ögonkontakt Invitera öppet Ge känslomässig bekräftelse Sammanfatta kortare och längre : om jag förstått dig rätt så …” 21 mars 2015Namn Efternamn10

Sammanfattning som verktyg För läkaren : Enkelt och effektivt sätt att få anamnestisk information och förstå patientens besöksorsak Korrigerar missförstånd och ger möjlighet till tillägg Ger struktur i patientens berättelse- både för läkare och patient Underlättar för läkaren att minnas För patienten: Ger patienten en bekräftelse på att läkaren lyssnat = upplevelsen av ett gott bemötande 21 mars 2015Namn Efternamn11

Patientintervju i hemmet med bandspelare Patientens livshistoria & Patientens upplevelse av bemötande i sjukvården skriv ner ! Du tränar på att föra din intervju med hjälp av öppet lyssnade Öppen invitation Paus Sammanfattningar- upprepande av sista ordet, kortare och längre sammanfattningar där du använder patientens egna ord Bekräftelse av känslomässig upplevelse  Utvidgande öppna frågor –Hur /Vad tänkte du/kände du? 21 mars 2015Namn Efternamn12

Till nästa CeFAM dag Läs artiklarna på PingPong ”Spontenous talk in the beginning of a consultation” ”What do patients want from doctors ” Artiklarna kommer användas för en analys av en videoinspelad konsultation 21 mars 2015Namn Efternamn13

Välkommen till CeFAM dag II  Verktyg för patientcentrerad kommunikation. Video + Rollspel  Lunch  Vaccination  Lab + Status repetition 21 mars 2015Namn Efternamn14

Hur? 21 mars 2015Namn Efternamn15  En kronologisk struktur underlättar ett patientcentrerat arbetssätt Patientens del Läkarens del Gemensam del

Patientens del –besöksorsaken Innehåll: Patientens berättelse om sina symptom, sjukdom, problem med tankar, oro och önskan före besöket. Verktyg: Öppet lyssnande med sammanfattning, bekräftelse med klargörande av tankar,oro och önskan. 21 mars 2015Namn Efternamn16

Patientens del – besöksorsaken  Invitera-lyssna-sammanfatta-ge känslomässig bekräftelse på patientens berättelse med klargörande av:  Tanke (Vad har du själv tänkt?)  Oro (Oroar du dig för något speciellt?)  Önskan (Är det något speciellt du tänkt skulle göras ?) 21 mars 2015Namn Efternamn17

Läkarens del  Komplettering av anamnesen  När, var, hur, förlopp…..  Klinisk undersökning Lab Rtg osv  Bedömning 21 mars 2015Namn Efternamn18

Gemensam del  Utgå ifrån patientens frågor (tanke, oro, önskan)  Ge underlag för läkarens bedömning och svara på patientens frågor  Finns en gemensam förståelse har patienten fler frågor?  Gemensam planering och uppföljning 21 mars 2015Namn Efternamn19

Patientens ”Efter” vad har din patient med sig ? Svaren på frågorna före besöket -Underlaget för läkarens bedömning- Fler frågor Gemensam förståelse - Gemensam planering 21 mars 2015Namn Efternamn20

Patientcentrerad konsultation The good physician treats the disease; the great physician treats the patient who has the disease. William Osler 1900