Rolf Hörnfeldt1 Partnering Väg 339 i Jämtlands län
Rolf Hörnfeldt2 Partnering Väg 339 i Jämtlands län Syfte 1. Demonstration av arbetssättet partnering 2.Synpunkter på upphandling och genomförande samt rekommendationer för kommande projekt
Rolf Hörnfeldt3 Demonstrationsprojektet, väg 339, etapp 1 och 2
Rolf Hörnfeldt4 Ombyggnad väg 339 Etapp1 (utförandeentreprenad) Stor spridning på anbuden Incitamentsfördelningen 70/30 50/50 Hög andel mjuka parametrar (67%), priset? Fördröjd start tidsbrist Mycket möten Byte av produktionschef (platschef)
Rolf Hörnfeldt5 Ombyggnad väg 339 Etapp 2 (totalentreprenad) Jämnare prisbild Incitamentsfördelningen 50/50 ok Andelen mjuka parametrar (30%) bra Organisationen var redan till stor del ett ”team” Personliga tester som del av teambildning Konsult med incitament
Rolf Hörnfeldt6 Neutral partneringledare behövs Problemlösningstrappa bör införas Totalentreprenader med funktionskrav bra Mjuka parametrar bör ej ges vikt över 30% Incitamentsfördelningen bör anges övergripande 50/50 Alla bör ha incitament och då helst på ”helheten” Incitament till konsulten i etapp 2 bra, men … ? Sidoanbud kräver extra uppmärksamhet Förutsättningar för reglering av riktpris bör beskrivas noga Krav på partneringaktiviteter skall vara kalkylerbara Partnering Vad har vi lärt oss?
Rolf Hörnfeldt7 Upphandlings- och kontraktsfrågor, Kravhantering, formulera, mäta och följa upp funktionskrav Vad innebär förändring av ansvarsförhållanden? Mäta och reglera standardhöjning, LCC- värdering, ”hur ersätta mervärden?” ”Aktiv design med god framförhållning” Målstyrning, ”mål åt alla” Riskhantering, överföring osäkerheter Partnering FoU-behov
Rolf Hörnfeldt8 En modell för lärande Kompetens belönas Mycket roligare, fast jobbigare Livslängden flerdubblas Här blir man behandlad som en människa Partnering Några uttalanden från deltagare i demonstrationsprojektet