Två förhandlingar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Yttrande över förslag till nationell plan
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Planerade bostäder i Stockholms län och Stockholms stad
Fjärde järnvägspaketet
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Framtida regionaltågstrafik i Mälardalen
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Förstudie Roslagspilen
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
November 2014 Stockholms läns landsting Landstingets interregionala samarbete 90 talet Samarbetsavtal med Tallinn-, Riga- och Vilnius-regionerna.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Statistik från GSL efter avslutad intagning och återrapportering i september Intagna elever i Stockholms län.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Det regionala miljömålsuppdraget
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Förstudie Spårväg syd
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Trafikförbättrande åtgärder 2015
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Näringslivslunch 8 november.
Konjunkturen i Södermanlands län kv December 2016
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Presentationens avskrift:

Två förhandlingar

Trafiklösning för Stockholmsregionen till 2020 med utblick mot 2030

Uppdraget Förhandla om länets infrastruktur Samlad lösning för bättre miljö och tillväxt i landet o Stockholmsregionen

Parter Stockholms läns landsting Sth stad och länets kommuner Delegationen Stockholms läns landsting Sth stad och länets kommuner Staten via förhandlingsmannen Adjungerade Uppsala, Västerås, Eskilstuna LO, Handelskammaren

Stockholmsregionen 20 % av invånarna Hämskor: 2 % av ytan Stark tillväxt: sedan 1990 - ett Malmö till 2030 - ett Göteborg Hämskor: Bostadsmarknad Trafiksystem Miljöbelastning

Allt trängre på spår och vägar

Värsta trafikproblemen Saltsjö-Mälarsnittet Spårkapaciteten Tillgänglighet till regionala kärnor Flaskhalsar på infarterna Kollektivtrafiksystemet Tillgänglighet till Arlanda Godstransporterna

Klimatutmaningen Ökande koldioxidutsläpp Nationella mål: 2010 samma som 1990 2020 minus 20-30 % 2050 minus 70-90 %

Miljöåtagande - Klimatpåverkan Staten Tjänstebilar CO2-diff. förmånsvärde CO2-baserad fordonsskatt Km-skatt o miljöbilspremie tunga fordon Subventionerade kollektiva arbetsresor Vägverket o Banverket: Gemensamma krav och metoder för effektivare byggande o drift

Miljöåtagande - Klimatpåverkan Regionens parter Miljökrav vid upphandling av transporter Enhetligt betal- o taxesystem koll-trafik Mobility management-lösningar, t.ex. IT, information, samordning

Miljöåtagande - Övrigt Luftkvalitet, t.ex. minska dubbdäck, miljözoner Buller, t.ex. handlingsprogram Natur- och kulturmiljö, t.ex. skydda gröna kilarna, åtgärder mot barriär-effekter Bebyggelse, t.ex. lagändring enl. Miljöbalkskommitténs förslag

Ökad kapacitet i Saltsjö-Mälarsnittet Många mindre åtg. (närtid) Citybanan, Förbifart Stockholm, Efter 2020: T-bana till Nacka

Ökad spårkapacitet i regionen och till Mälardalen Fyrspår Tomteboda-Kallhäll, Nynäsbanan (mötesspår, perronger), Södertälje (dubbel-spår), Roslagsbanan Efter 2020: T-bana till Nacka, Roslagspilen

Tillgänglighet till kärnor Bättre kollektivtrafik till Täby, Kista och Söder-tälje. Tvärbana Syd, spår Barkarby-Akalla, tvärbana till Universitet Södertörnsleden, Norrortsleden

Tillgänglighet hamnar o terminaler Vägförbättringar (Södertörnsleden, väg 73), kombiterminal norr, Nynäsbanan (dubbelspår) Längre sikt: 225 mot Nynäshamn o 77 mot Kapellskär (breddning, uträtning)

Bättre kollektivtrafik i o runt staden Tvärspårväg Solna o Ost, Saltsjöbanan (omb), T-bana till Karolinska. Lidingöbanan (mod), bussterminal Slussen, Spårväg innerstaden (4). Snabb busstrafik på huvudleder och Förbifarten

Ökad kapacitet på infarterna E4: Norrtull norrut (trimmas, kap.höjs), Södertälje-Hallunda (breddas), E18 Hjulsta-Kista (ny del), Danderyd-Arninge (koll-fält). Ny bro Skurusundet, väg 261 Drottningholms-vägen. Efter 2020: E4 (Uppl.Väsby-Arlanda)

Tillgänglighet Arlanda Hammarby-Grana. Två spår norr Uppsala m.m. på Ostkustbanan. Ökat nyttjande av Arlandabanan. Kapacitetshöjande åtgärder. Väg 267 Rotebro-Stäket breddas, ny del väg 268

Effekter av ny infrastruktur 2030 Omfördelning i regionen o mellan trafikslagen Höjd standard för kollektivtrafiken Minskat tryck på t-banor o pendeltåg Kortare restid kollektivt Fortsatt trångt på vägarna Oförändrad restid med bil Klimatneutralt jämfört med om inget byggs

Kan klimatmålen nås?

Delad finansiering Statlig ram 40 mdr kr 2008-2019 Omfattande regionalt åtagande Statlig satsning på kollektivtrafik 10 mdr kr Särskild finansieringslösning Förbifart Stockholm

Finansiering 2008-2019 exkl. Förbifart Stockholm Koll.trafik SL Spår Banv. Vägar Vägv. Summa Regionen 10 7 6 23 Staten 18 19 47 20 25 70

Förbifarten 25 mdr kr Etapp 1 Hjulsta-Häggvik Staten OPS / lån 5,50 mdr kr Etapp 2 Skärholmen-Hjulsta Staten 3,75 mdr kr Stockholms stad 1,25 mdr kr Regionalt åtagande 14,50 mdr kr Genomförs 2011-2022 (varav 5 mdr från 2020)

Trängselskattens del av finansiering Förbifarten, etapp 2 Räkneexempel: 5 mdr kr direkt av staten o Stockholms stad 5 mdr kr från trängselskatten under byggtiden 500 mkr per år från trängselskatten + 270 mkr per år avgift Essingeleden. Avskrivningstid 40 år

Byggande åren 2008-2019 Spår, terminaler (Banverket/SL) 45 mdr kr Vägar (Vägverket) 45 mdr kr Summa 90 mdr kr Pågående projekt 2019 som slutförs 2020 eller senare totalt 7 mdr kr, varav Förbifarten 5 mdr kr.

Trängselskatten Två syften: begränsa o finansiera Årlig intäkt 2008: 200 mkr, från 2010: 500 mkr Lidingöundantaget tas bort Miljöbilsundantaget begränsas i tid Avvakta med övriga ändringar

Vård och uppföljning Regional beredning Årliga redovisningar Följer upp trängselskatten Klimatpanel

Medfinansiering Citybanan och därmed sammanhängande järnvägsobjekt i Mälarregionen

Citybanan – nya spår genom centrum För fler pendeltåg Frigör kapacitet vid Getingmidjan o Stockholm C för storregionala tåg och interregionala tåg både person- och godstrafik Stärker regionens konkurrenskraft Stor nationell betydelse

Parterna Trafikhuvudmännen i Uppsala, Södermanlands, Örebro och Västmanlands län, Landstinget i Östergötland, Linköpings och Norrköpings kommuner Staten, företrädd av förhandlingsmannen

Avtalets innehåll Regional medfinansiering 2 mdr kr till Citybanans utbyggnad Statens åtagande: Citybanan Kraftsamling Mälardalen Tidigarelagd utbyggnad på Mälarbanan, Ostkustbanan, Svealandsbanan

Statens åtagande Mälarbanan Barkarby–Kallhäll klart 2015 Mälarbanan Tomteboda–Barkarby byggstart preliminärt 2016 - 2019 Ostkustbanan genom Gamla Uppsala Svealandsbanan dubbelspår Södertälje–Nykvarn–Ryssjöbrink Strängnäs station + flera mötesspår Planering för Ostlänken OPS

Beredning för vård och årlig uppföljning av avtalet Uppföljning parternas åtaganden i avtalet Statens anvisning av medel till objekten Uppföljning av objekten i Banverkets arbete med utredningar, planering och byggande Ordförande (staten) 4–7 ledamöter (THM, kommuner och landsting) 1 ledamot Stockholms läns landsting