Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensinventering
Advertisements

ERKÄNNANDE OCH JÄMFÖRELSE AV UTLÄNDSKA EXAMINA I FINLAND
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Bolognaprocessen. Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Studierektor/universitetsadjunkt
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Christina Jansson
EN GEMENSAM EUROPEISK INTEGRATIONSPOLITIK – I SVERIGE?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
MERVÄRDESBESKATTNING AV AFFÄRSVERKSAMHET INOM OCH UTOM EU.
KULTURRÅDET/KULTURKONTAKT SVERIGE EU:s KULTURPROGRAM.
Bologna - hur gick det och hur går vi vidare Eva Åkesson Pedagogiskt idéforum 12 december 2008.
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
DEN GRUNDLÄGGANDE FRÅGAN UPPDRAGET FÖR-/NACKDELAR – PROBLEM/MÖJLIGHETER (3) UTVECKLINGEN I EUROPA REFERENSER Nationella kvalifikationsramar (NQF): utformning.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Marianne Feldt Christina Jansson. Transfer of Innovation (Vidareutvecklingsprojekt) Vidareutveckla och implementera en metod, ett verktyg eller liknande.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
Ramverk för patientmedverkan
EU (Europeiska Unionen)
Europeiska socialfonden
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Heléne Säll Matsson
Bedömning utan fullständig dokumentation
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Linköpings universitet
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
Ojämlikhetens anatomi Per Molander. Frågor att begrunda Varför är alla samhällen ojämlika? Kan fördelningen påverkas? Vad leder ojämlikhet till?
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
Lions internationella ungdomsläger Vill Du åka på ungdomsläger till Europa?
SeQF Utgår från EQF – European Qualification framework Ett sätt att jämföra utbildningar och andra kvalifikationer (utbildningsbevis, certifikat, diplom)
Sveriges referensram för kvalifikationer, SeQF Nätverksträff , Ylva Blauberg.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Social Europe En Ungdomsgaranti i EU-28 - nordiskt inspirerat steg i rätt riktning NMR-konferens maj 2014, Reykjavik Parallell session om "ungdomsarbetslöshet:
EU:s kulturprogram ( ). Programområden Programområde 1: Stöd till samarbetsprojekt (fleråriga kulturella samarbetsprojekt, kulturella samarbetsinsatser,
Ramverk för patientmedverkan
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Välkommen till studentdagen 2016
Mats Embertsén EQF- SEQF.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Universitet- och högskolerådet
Universitets- och högskolerådet
Presentationens avskrift:

Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och deras nivåer, för all slags utbildning. Ska förbättra tydligheten, jämförbarheten och överförbarheten av medborgarnas kvalifikationer som utfärdas i enlighet med de olika medlemsstaternas praxis. Bör bidra till att modernisera utbildningssystemen, stärka kopplingarna mellan allmän och yrkesinriktad utbildning och arbetsliv och bygga broar mellan formellt, icke-formellt och informellt lärande, samt leda till validering av resultaten av erfarenhetsbaserat lärande. Varje kvalifikationsnivå bör i princip kunna uppnås genom olika utbildnings och karriärvägar. Rekommendationen är förenlig med den ram för Europeiska området för högre utbildning och de deskriptorer för olika nivåer som ministrarna för högre utbildning i 45 europeiska länder enades om i Bergen den19 och 20 maj 2005 inom ramen för Bolognaprocessen. Denna rekommendation ersätter eller fastställer inte nationella kvalifikationssystem eller kvalifikationer.

Utbildningsdepartementet Budskap från rådslutsatser 19 november 2010 samt deklaration i bredare forum vid informellt ministermöte i Brügge 7 december 2010; Länder bör främja, och på ett systematiskt sätt använda, de europeiska verktygen för transparens (EQF, ECVET och Europass) för att främja transnationell mobilitet. Länderna bör implementera EQF rekommendationen och utveckla övergripande NQF baserade på learning outcomes. använda NQF som en katalysator för att skapa mer genomtränglighet mellan yrkesutbildning och högre utbildning utveckla eller upprätthålla eftergymnasial yrkesutbildning och yrkesutbildning på högre nivåer (nivå 5 eller högre) skapa flexibla lärvägar Kommissionen och länderna bör arbeta mot ökad samstämmighet mellan de två europeiska meritsystemen, ECTS och ECVET.

Utbildningsdepartementet Länder gör olika när det gäller nivå 6-8 (1) Länder med en tydlig skiljelinje mellan kvalifikationer som refereras till nivå 1-5 respektive 6-8 Deskriptorer för nivå 1-5 och deskriptorer för nivå 6-8 baseras på olika logik. Nivå 6-8 är inte öppna för kvalifikationer som ges utanför den traditionella sektorn för högre utbildning (definierat via EHEA). Exempel: De framväxande ramverken i Norge, Island och Rumänien. Ramverket i Danmark (skiljer mellan “best fit” på nivå 1-5 och “full fit” på nivå 6-8).

Utbildningsdepartementet Länder gör olika när det gäller nivå 6-8 (2) Länder som utvecklar integrerade nationella kvalifikationsramverk där nivå-deskriptorerna följer samma logik från nivå 1-8. Nivå 6-8 är uttryckligen öppna för kvalifikationer som ges utanför den traditionella sektorn för högre utbildning (definierat via EHEA). Exempel: De framväxande ramverken Finland, Polen och Tyskland.

Utbildningsdepartementet Länder gör olika när det gäller nivå 6-8 (3) Länder som utvecklar parallella nivåstrukturer och deskriptorer på nivåerna 6-8 (Y-modellen). Nivåerna 6-8 är öppna för alla kvalifikationer men skiljer mellan olika spår av kvalifikationer som refererar till olika deskriptorer. Exempel: Ramverket i Österrike Nivåerna 6-8 är öppna för alla kvalifikationer men skiljer mellan olika spår av kvalifikationer som refererar till samma deskriptorer. Exempel: Ramverket i Belgien (Flandern).

Utbildningsdepartementet Länder gör olika när det gäller nivå 6-8 (4) Länder som öppnar upp samtliga nivåer för alla typer av kvalifikationer - både inom och utanför det formella utbildningssystemet. Utgångspunkten är att beskriva generell utbildning, yrkesutbildning, högre utbildning och vuxenutbildning i samma system – inte att ändra systemet men att öppna upp ramverket för kvalifikationer utanför de formella systemen. Exempel: Det framväxande ramverket i Nederländerna.

Utbildningsdepartementet Budskap från EQF-Ref pilotprojekt (AU, BU, CZ, DE, FI och NL) Principle of equivalence but not similarity. Best-fit: Det är viktigt att nivåerna av deskriptorer förstås som korridorer och inte som separata storheter med tydligt särskiljande linjer mellan kunskap, färdigheter och kompetenser. Kvalifikationer kan innehålla lärande resultat (learning outcomes) från olika nivåer och det handlar om att hitta tyngdpunkten (centre of gravity) för varje kvalifikation. Tyngdpunkten för olika kategorier av lärande resultat kan vara olika för kvalifikationer placerade på samma nivå. Det innebär att kvalifikationer placerade på samma nivå inte nödvändigtvis behöver vara likadana (similar) men kan anses vara likvärdiga (equivalent) med avseende på nivå av lärande resultat.