Skriva noveller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Härnöstudier.
Högtidstal Retorik.
Alla har inneboende.
NOVELL.
Mål och betygskriterier
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Vad kännetecknar en novell?
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Texttyper.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Novell & Krönika.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Berätta spännande.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Argumenterande text.
- att läsa & skriva noveller
Stilgrepp.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skriva.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Litteratur i tiden! tal – påbörjas i England 1700-tal – påbörjas i England 1800-tal – sprids i västvärlden 1800-tal – sprids i västvärlden Sociala,
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Att referera och ange källa!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Berättande text.
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Novellens uppbyggnad och innehåll
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Reportage.
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Filmtajm!.
Berättande text.
Vill du bli mästerdetektiv?
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Presentationens avskrift:

Skriva noveller

Karaktärerna Viktigt att du känner de karaktärer som är med i din berättelse Beskriv dina personer genom det som de säger, gör och tänker (=gestaltande beskrivning)

Miljön Miljön betyder mycket för stämning i en berättelse. Med hjälp av en bra miljöbeskrivning kan du också ge den rätta känslan.

Början Du har inte lång tid på dig att fånga läsarens intresse, eftersom texten ska vara relativt kort; 2-4 sidor på datorn. Början måste vara intressant och spännande. Den kan inledas med: En person- och miljöbeskrivning In medias res dvs rakt in i handlingen Med en återblick Med en tanke Med en dialog

Konflikten Novellens handling ska kretsa kring en konflikt; en känsla av att något inte stämmer, att något känns fel eller obehagligt. Skilj mellan handling och konflikt; handlingen är händelseförloppet (vad som händer och i vilken ordning) och konflikten handlar om varför saker och ting händer. Frågan ”Varför?” ska läsaren fundera över när han/hon läser din text. Detta skapar nyfikenhet och spänning

Berättarperspektiv I varje berättelse finns det någon som för handlingen framåt, en sk berättarröst. Du kan låta en av personerna vara berättarrösten genom att använda jag-form. Fördelen är att man ingående kan skildra vad personen tycker och känner. Nackdelen är att man ser allt ur jagets ögon, så man kan inte skildra andra personers tankar. Ett annat sätt att skriva på är i tredje person; han eller hon… Här är författaren en sk observatör, vilket gör att författaren förhåller sig neutral till personerna och beskriver dem utan värderingar. Allvetande berättare – man ser in i alla personers huvuden för att beskriva alla personers tankar och känslor. Kan ibland upplevas lite tråkig eftersom läsaren sällan får dra egna slutsatser.

Dialogen Dialog = genom samtal En dialog berättar mycket om karaktärerna och vilken relation de har till varandra. Här kan man som skribent få fram vad och på vilket sätt personer talar med varandra. Du ska vara sparsam med dialoger; använd det för att gestalta hur personer är och vilken relation de har till varandra. Stryk den dialog som inte för handlingen framåt.

Slutet Avslutning är mycket viktig på en novell; det är det som stannar kvar hos läsaren. Huvudkaraktärerna ska ha genomgått någon slags förändring. En bra avslutning återkopplar på något sätt till inledning av novellen; det känns som en sluten cirkel. Du bestämmer om du vill ha ett lyckligt eller olyckligt slut, om läsarens ska få reda på vad som händer eller om det ska vara ett sk öppet slut, där läsaren själv får tolka slutet. Tips! Tänk noga igenom slutet. Det måste vara trovärdigt och kanske överraskande. Du bör inte presentera nya detaljer eller ny information i slutet.

Planera din novell 1. Vilken konflikt ska din novell kretsa kring? (kärlek, svartsjuka, mobbing, ett brott, en revansch, en konflikt mellan tonåringar, barn-föräldrar) Tänk på att en novell utspelar sig under en kort tid (några timmar eller någon dag) 2. Bestäm vilka personer som ska vara med i din novell – gör mindmaps på dem. (utseende, inre och yttre egenskaper, kläder, intressen, boende, framtid osv) Vilken förändring genomgår huvudpersonerna? 3. Miljön – var ska det utspela sig? (hur ser det ut? Använd alla dina sinnen!) 4. Skriv kort; början, konflikten, vändpunkten, slutet 5. Bestäm berättarperspektiv 6. Ev planteringar i början av berättelsen som återkommer på slutet

Bearbeta din novell - checklista Är början intressant? Har jag använt mig av gestaltningar vid person och miljöbeskrivningarna? Använder jag några stilgrepp; inre monolog, parallellhandling, återblickar, upprepning, onomatopoetiska ord, bildspråk osv? Är jag nöjd med slutet? Har jag skapat en cirkel? Har mina personer genomgått en förändring? Vilket berättarperspektiv har jag? Mycket, lite och lagom dialog?