Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Plan mot kränkande behandling
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
En schweizerkniv i Järfälla kommun
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Hej och välkomna!.
Nya samlade läroplaner
Frånvarorutin i förskolan
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Plan för screening Uppföljning av screening Pedagogisk kartläggning
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
VÄLKOMNA Föräldramöte
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Viktig information till dig!
Nuläget i Älvkarleby kommun
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Mål och resultat på Åsaskolan
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte 6 december 2018.
Skolledningskonferens
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Skolwebb för vårdnadshavare
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF
Samverkansråd
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Hur långt har vi hunnit i att genomföra vår EHT-plan? Vad fungerar bra? Vad behöver förbättras alternativt förändras?

Elever som ej fått betyg Hur gör vi med alla elever som fått F? Enligt EHT-planen skall orosanmälan göras av mentor alt. undervisande lärare, och en ”Utredning om elevs behov av särskilt stöd” skall göras av specialpedagog. Men…….

Hur vet undervisande lärare vilka extra anpassningar eller åtgärder den enskilde eleven har? Hur medveten är eleven själv om den hjälp han/hon behöver? Hur fungerar kommunikationen mellan lärare och EHT? Mellan lärare och Studiehörnan? Mellan Studiehörnan och EHT?

HANDLINGSPLAN FÖR STÖDINSATSER När undervisande lärare upptäcker svårigheter för en elev att nå kunskapskraven, eller har annan oro för eleven ska läraren diskutera situationen och eventuella lösningar med elev och vårdnadshavare. Det dokumenteras i Elevhistorik. Eventuell extra anpassning påbörjas.  

Undervisande lärare Undervisande lärare informerar mentor, samtidigt som hon/han provar olika egna anpassningar och strategier för eleven.

Extra anpassning Extra anpassning innebär de individuella anpassningar som görs av läraren i klassrummet alternativt korta insatser av specialpedagog/speciallärare.

Mentor Mentor lyfter eleven i arbetslaget och diskuterar om extra anpassningar behövs i fler ämnen. Det dokumenteras i Elevhistorik (mentor) och i elevens IUP (elev).

Studiehörnan Extra anpassningar som görs av Studiehörnan skrivs in i Elevhistorik av Studiehörnan.

Orosanmälan till EHT Vid fortsatt oro eller om de extra anpassningarna inte är tillräckliga gör mentor eller undervisande lärare en orosanmälan på blankett ”Orosanmälan” till EHT via mail till biträdande rektor. Samtal förs samtidigt med elev och vårdnadshavare. EHT återkopplar via mail till anmälaren och dokumenterar i Elevhistorik.

Utredning av elevens behov av särskilt stöd EHT utreder elevens behov av särskilt stöd på blanketten ”Utredning av elevens behov av särskilt stöd”. Skrivs av specialpedagog.

Andra utredningar Psykosociala, medicinska eller psykologiska fördjupade utredningar kan också bli aktuellt.

ÅP eller inte, det är frågan. ”Beslut om att inte utarbeta ett åtgärdsprogram.” Skrivs under av skolledning eller specialpedagog. ”Beslut om åtgärdsprogram för en elev som behöver särskilt stöd.” Skrivs under av skolledning eller specialpedagog.

Uppföljning och utvärdering Uppföljning och utvärdering av åtgärdsprogrammet. Mentor ansvarar för det.

Nytt beslut Om fortsatta åtgärder behövs skriver man ett nytt ”Beslut om åtgärdsprogram för en elev som behöver särskilt stöd.” Skrivs under av skolledning eller specialpedagog. Om åtgärderna inte längre behövs skrivs ”Beslut om att avsluta åtgärdsprogram. ” Skrivs under av skolledning eller specialpedagog.

Handlingsplan vid frånvaro

Vid ogiltig frånvaro Vid varje tillfälle av ogiltig frånvaro ska vårdnadshavare informeras samma dag, enligt Skollagen. Detta sker genom Skolwebbens SMS eller E-post tjänst, förutsatt att vårdnadshavarna har anmält sig till tjänsten. Har de inte denna tjänst ska mentor kontakta vårdnadshavare samma dag. Efter varje ogiltigt frånvarotillfälle frågar mentor, elev och vårdnadshavare, om orsaken till frånvaron. (mentor).  

Upprepad ogiltig frånvaro Vid upprepad ogiltig frånvaro, 3-4 tillfällen, kallas elev och vårdnadshavare till skolan för samtal med mentor. Mötet dokumenteras i Elevhistorik (mentor).  

Fortsatt ogiltig eller hög frånvaro Vid fortsatt ogiltig frånvaro, eller vid hög giltig frånvaro, startas en utredning genom att en orosanmälan lämnas till elevhälsan (mentor). Orosanmälan ska föregås av samtal med vårdnadshavare och arbetslag (mentor).  

Sena ankomster Sena ankomster behöver inte leda till en orosanmälan till EHT men ska uppmärksammas. Mentor kontaktar elev och vårdnadshavare för att diskutera problemet. Vid många sena ankomster kallar mentor till möte med elev och vårdnadshavare. (mentor)  

EHT EHT behandlar elevärendet.  

1. Till kurator Eleven kallas till kurator för tre samtal. Skolsocial kartläggning görs (kurator).  

2. Skolsköterska/skolläkare Vid hög giltig frånvaro kallas eleven till skolsköterska och eventuellt till skolläkare (skolsköterska).  

3. Socialtjänsten? Vid fortsatt frånvaro diskuteras elevens situation inom arbetslag och elevhälsa. Elev och vårdnadshavare kallas till möte med skolledning, ansvarig lärare och ibland även kurator och/eller skolsköterska. Eventuellt görs även en anmälan till socialtjänsten.  

Socialtjänsten Om det finns anledning att misstänka att en elev far illa ska anmälan till socialtjänsten alltid göras. Anmälan till socialtjänsten görs också när skolan känner oro för eleven och om eleven visar på ett riskbeteende till exempel hög frånvaro (rektor).  

Ingen förbättring Om ingen förbättring sker kan vårdnadshavare och elev kallas till ytterligare möten med skolledning, mentor samt övriga berörda lärare.  

Anmälan till grundskolechefen Om elev, utan giltig orsak, är ”frånvarande i betydande omfattning” kontaktar rektor grundskolechefen på grundskoleavdelningen som beslutar om eventuellt vite. Skolan fortsätter åtgärdsarbetet även efter att anmälan gjorts.  

Elevhälsoteamet