UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling.
Intranät – inte för alla?
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Bildning / personlig utveckling
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Lärares planeringsarbete!
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Välkommen till Lunds Tekniska Högskola. Studentlivet på LTH börjar 24 augusti 2009.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Bengt Palmgren, professor i industridesign Jag har deltagit som ämnesexpert i bedömargruppen i UKÄs utvärdering av utbildningar i design och konsthantverk.
UKÄ Utvärdering av teknik-utbildningar utbildningar utvärderade Det gick !!!
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Kortfattat om KTH.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Utbildning. KTH utbildar arkitekter, civilingenjörer, högskoleingenjörer, teknologie kandidater och mastrar, lärare, licentiater samt doktorer Fler än.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Presentation Snabbstatistik 2010 jämförelse med april 2009 Inger Bergström.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Positiva fakta om lärarutbildningen
Välkommen till studentdagen 2016
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Presentationens avskrift:

UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik, miljöteknik & energiteknik Leif Bülow Datateknik, IT och medieteknik Anders Haraldsson Industriell ekonomiJanerik Lundquist MaskinteknikErik Höglund Samhällsbyggnad Folke Snickars Teknisk fysik och elektroteknik Rolf Paulsson Sex examina – men 364 utbildningar Brandingenjör 2 Civilingenjör 78 Högskoleingenjör 96 Kandidat 94 Magister 25 Master69

Några basfakta 364 utbildningar granskade – men 234 undantagna (hälften med färre än fem självständiga arbeten) 4262 självständiga arbeten - men 9773 arbeten urvalsbas 24 lärosäten – varav 10 har civil- och 19 högskoleingenjörsexamina uppblandade med generella examina i komplext mönster Tre grupper av mål (kunskap och förståelse, färdigheter och förmåga, värderingar och förhållningssätt) – men många överlappande delmål och mångordiga kriterier 103 bedömare och 99 experter – konstruktiv och lyckad uppläggning 16 yrkesverksamma och 12 studerande – borde ha varit flera Professorer - 51 bedömare och 41 experter – kanske för många med bakgrund på avancerad nivå 8 nordiska bedömare – lyckat drag men kunde gärna varit flera En fjärdedel kvinnor – bra men kunde varit ännu fler

Utvärderingens fokus – kollegial granskning av måluppfyllelse Självständiga arbeten som mikrodata för granskning Självvärdering med lärosätesspecifik argumentation för måluppfyllelse Studerande som bidrar med prestationsunderlag

Några observationer I en del utbildningar som granskats är de teknikrelaterade kurserna så begränsade att man frågar sig varför utbildningen ska tillhöra det tekniskt-naturvetenskapliga området. Det finns en stor variation i examinas huvud- och teknikområden. Detta kan ge problem inte bara för studerande utan också för arbetsgivare som söker kompetens. Målet som omfattar ett etiskt och samhälleligt perspektiv får inte genomslag. Det är anmärkningsvärt i ljuset av diskussionen om samhällsrelevans och impact. Förhållandevis många självständiga arbeten verkar ha skrivits i samarbete med företag. Företagen kan ha varit mycket nöjda medan vi sett svagare vetenskaplig förankring. Flera lärosäten ger dubbla examina för samma utbildning. Utbildningarna är inte alltid anpassade för att uppfylla de båda examinas olika mål.

Några kommentarer Utvärderingens största värde är den kollegiala granskningen av resultat som bör bibehållas och utvecklas Lärosätena har överlag intensifierat arbetet att öka utbildningarnas kvalitet och utvecklar därmed även målkatalogen Inte minst gäller det processerna kring examensarbeten vilket torde tala för att inte all vikt bör läggas vid de självständiga arbetena i ett modifierat system Självvärderingarna var av blandad kvalitet och ett större fokus på dessa skulle inte alltid givit högre måluppfyllelse vilket talar för att anvisningarna för dessa bör utvecklas Sammansättningen av bedömargrupperna bör ses över för att öka fokus på anställningsbarhet särskilt för yrkesutbildningarna Lärosätena bör se över sin användning av huvud- och teknikområden för att inte detta systems trovärdighet som nationell resurs ska minska