Nationell tillgänglighetspolitik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
Indikatorer för att mäta tillgänglighetsförbättringar
Disposition - Hållbar utveckling
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Enkelt avhjälpta Hinder i Sverige / Eda
Tillgänglig lek Helena Bjarnegård Stadsträdgårdsmästare ansvarig för strategisk utveckling av parker och naturområden på park- och naturförvaltningen.
Exempel utifrån ett antal målområden
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
ENKELT AVHJÄLPTA HINDER – Hur enkelt är det?
Handisam –Myndigheten för handikappolitisk samordning
Caroline Dyrefors Grufman
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Har du någon gång frågat dig …
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
Vad innebär ett barnperspektiv
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Johan Sundqvist, Miljöchef
Funktionshinderspolitiken
Tillgänglighets- uppdraget
Att få rätt saker att hända
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Lagar och överenskommelser
Energieffektiviserings direktivet
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Sören Hansson Kort om mig själv
Tillsynsplan Gällivare kommun
Tillgänglig information och kommunikation
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Personer med funktionsnedsättning i demokratin
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Sveriges Kommuner och Landsting. En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Om regler, ny vägledning och webbutbildning Yvonne Svensson, rättschef Cathrine Engström, projektledare.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Nationell tillgänglighetspolitik Länsstyrelsen i Gävleborg 2014-11-12 Birgitta Mekibes

Upplägget Design för alla? (Filmen) Funktionshinderspolitik Myndigheten för delaktighet Generell tillgänglighet Lagar, regler och standarder Material från Mfd

1. Design för alla (filmen) http://www.mfd.s e/tillganglighet/g or-tillgangligt/

80 miljoner Cirka 80 miljoner medborgare i den europeiska gemenskapen (EU) har någon funktionsnedsättning. Med den åldrande befolkningen i vårt samhälle ökar också antalet personer med funktionsnedsättning varje dag.

En eller två miljoner i Sverige Det handlar om ett stort antal människor Många med funktionsnedsättning utestängs från att vara delaktiga Vinster med att göra så många som möjligt delaktiga

Det är bristande tillgänglighet när… En kvinna med rörelsenedsättning inte kommer in på lunchrestaurangen på grund av ett trappsteg En man med synskada inte kan ta del av samhällsinformation på en webbplats En kvinna med nedsatt hörsel inte kan ta del av en teaterföreställning En man med allergi inte kan delta i kommunfullmäktiges möten

Tillgänglighet är grunden för integration och delaktighet Tillgång till infrastruktur, varor (lokaler), tjänster och information är en förutsättning för att fullt ut utöva sina rättigheter och delta aktivt i samhället.

2. Funktionshinderspolitik Ny politisk strategi 2011-2016 Konventionen Strategin 2011 – 2016

Tillgänglighet Konventionen, artikel 9 säkerställa att personer med funktionsnedsättning får tillgång på lika villkor som andra till den fysiska miljön, till transporter, till information och kommunikation /…/ samt till anläggningar och tjänster som är tillgängliga för eller erbjuds allmänheten både i städerna och på landsbygden /…/

Strategin för genomförandet av funktionshinderspolitiken 2017-04-08 Regeringen bedömer att en grund för det funktionshinderspolitiska arbetet har etablerats. Tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning har förbättrats inom flera samhällssektorer. De övergripande mål som presenterades i den nationella handlingsplanen från 2000 ligger fast. Regeringen bedömer att en grund för det funktionshinderspolitiska arbetet har etablerats. Tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning har förbättrats inom flera samhällssektorer. De övergripande mål som presenterades i den nationella handlingsplanen ligger fast. En samhällsgemenskap med mångfald som grund att samhället utformas så att människor med funktionsnedsättning i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet jämlikhet i levnadsförhållanden för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionsnedsättning

Regeringens ambition med strategin 2017-04-08 Tydligare ansvar – fler departement och myndigheter Nollmätning / utgångspunkt Uppföljning varje år FÖRBÄTTRING för den enskilda personen Effekterna ska märkas för personer med funktionsnedsättning i vardagen. En effektiv politik med konkret , mätbara mål och synligt utfall är målet

Strategins struktur I regeringens strategi prioriteras tio politikområden och 16 inriktningsmål 22 strategiska myndigheter har fått i uppdrag att följa upp delmål som de själva formulerat Uppföljningen görs årligen och rapporteras till regeringen

Inriktningsmål inom fysisk tillgänglighet 2017-04-08 Inriktningsmål inom fysisk tillgänglighet Ökad fysisk tillgänglighet Den fysiska tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning ska förbättras, bl.a. genom att enkelt avhjälpta hinder undanröjs.  

Delmål - Boverkets fem delmål 2017-04-08 Delmål - Boverkets fem delmål En bättre kommunal tillsyn över hur bestämmelserna om tillgänglighet och enkelt avhjälpta hinder följs. En förbättrad tillämpning av bestämmelserna om enkelt avhjälpta hinder. Fler kommuner ska ha inventerat sitt flerbostadshusbestånd ur tillgänglighetssynpunkt. Funktionshindersperspektivet ska tydligt avspegla sig i den fysiska planeringen vid utgången av 2016. Senast 2016 ska kommunerna utöva en väl fungerande hantering av bostadsanpassningsbidraget med en hög grad av rättssäkerhet. Delmål för Boverket En bättre kommunal tillsyn över hur bestämmelserna om tillgänglighet och enkelt avhjälpta hinder följs. En förbättrad tillämpning av bestämmelserna om enkelt avhjälpta hinder. Fler kommuner ska ha inventerat sitt flerbostadshusbestånd ur tillgänglighetssynpunkt. Funktionshindersperspektivet ska tydligt avspegla sig i den fysiska planeringen vid utgången av 2016. Senast 2016 ska kommunerna utöva en väl fungerande hantering av bostadsanpassningsbidraget med en hög grad av rättssäkerhet.

Inriktningsmål inom transportpolitiken 2017-04-08 Inriktningsmål inom transportpolitiken Transportpolitiken Transportsystemet utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning.

2017-04-08 Delmål - Transport Transportstyrelsen, Trafikverket och Sjöfartsverket - fysisk tillgänglighet Bytespunkterna inom det nationellt prioriterade nätet av kollektivtrafik ska i ökad omfattning kunna användas av personer med funktionsnedsättning. ... Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka. Delmål för Transportstyrelsen, Trafikverket och Sjöfartsverket Bytespunkterna inom det nationellt prioriterade nätet av kollektivtrafik ska i ökad omfattning kunna användas av personer med funktionsnedsättning. Etapp 1 av det prioriterade nätet avslutades 2010 och under tidsperioden 2011–2016 ska etapp 2 av nätet åtgärdas. Det innebär att arbetet med att åtgärda statlig transportinfrastruktur ska fortsätta.   Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka.

3. Myndigheten för delaktighet ”Namnet ska spegla ett mer samlat uppdrag, det tvärsektoriella perspektivet och uppgiften att stimulera och utveckla kunskapsbildningen inom området tillgänglighet, funktionsnedsättning och miljö.” Var kommer citatet ifrån?

Myndigheten för delaktighet Vi verkar för att funktionshinderspolitiken ska få genomslag i hela samhället. Vi arbetar utifrån ett rättighetsperspektiv för att alla människor, oavsett funktionsförmåga, ska kunna vara fullt delaktiga i samhället.

Uppdraget Vi arbetar gentemot och genom myndigheter, kommuner och landsting. Vårt uppdrag styrs av Regeringens mål och strategi för funktionshinderspolitiken. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Vi följer upp, utvärderar och analyserar de insatser som statliga myndigheter, kommuner och landsting gör. Vi bevakar och analysera den internationella utvecklingen och Europeiska unionens insatser. Vi bevakar att Sverige uppfyller sina åtaganden för mänskliga rättigheter. Vi rapporterar vilka konsekvenser utveck­lingen och insatserna kan få för personer med funktionsned­sättning.

Metoder, riktlinjer och vägledning Vi tar fram metoder, riktlinjer och vägledningar som stöd för arbete med tillgänglighet och delaktighet. Exempelvis: Riv hindren – riktlinjer för tillgänglighet Att samråda med funktionshindersrörelsen Vägledning för tillgängliga vallokaler Sprider kunskap!

Myndigheten för delaktighet följer upp

Bedömning av återrapporteringen

Mfd:s webbplats

Förbättringar i samhällsstruk-turen (generella lösningar) 4. Generell tillgänglighet/ Design för alla Nuläget Individuella stöd (särlösningar) Förbättringar i samhällsstruk-turen (generella lösningar) 24

Förbättringar i samhällsstrukturen Åtgärder för delaktighet och jämlikhet –riktning Individuella stöd Förbättringar i samhällsstrukturen

Information, produkter och miljöer ska vara tillgängliga för alla Det innebär att en person med nedsatt funktionsförmåga skall kunna… komma åt hitta nå förflytta sig ta sig ifrån använda och förstå information, produkter och miljöer med eller utan stöd av hjälpmedel

Tillgänglighet i fysisk planering Ett förtydligat allmänt intresse för planläggning: en god livsmiljö som är tillgänglig och användbar för alla samhällsgrupper ( 2 kap. 3.2 §PBL)… ska göras så att möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienterings- förmåga att använda området ( 2 kap. 6.7 §PBL)

Tillgänglighet i översiktsplan- och detaljplan Tillgänglighet ska beaktas redan vid upprättandet. Tillgänglighet har tidigare främst bevakats i bygglovsprocessen men den nya Plan- och bygglagen anger att tillgänglighet ska få större betydelse redan i översikts- och detaljplaner. Genom att bevaka tillgängligheten redan i detaljplanen har kommunen möjlighet att analysera förutsättningarna för tillgänglighet inom planområdet.

Detaljplanen Enligt Boverket bör man i detaljplanen kontrollera planbestämmelserna för markytans utformning och höjdläge samt utfartsläge och höjd för att uppnå tillgänglighet i detaljplanen. Det är också viktigt att se till att detaljplanen inte hindrar att utformningskraven i Boverkets byggregler kan uppfyllas i byggskedet.

Kvalitetsprogram I kvalitetsprogram har kommunen möjlighet att uttrycka sin ambition när det gäller tillgänglighet som bildar en grund för det fortsatta arbetet med gestaltning och projektering., Kommunen kan påvisa vad man menar med god gestaltning ur tillgänglighetssynpunkt. Kvalitetsprogram är länken mellan detaljplan markanvisning, bygglov och köpeavtal och utgöra basen för dialog med berörda byggherrar när det gäller tillgänglighetsfrågor-

Exempel på tillgänglighetsfrågor som kan tas upp i ett kvalitetsprogram: Orienterbarhet Markbeläggning Materialval Belysning Trygghet Gestaltning av gångvägar, trappor, övergångställen, parkeringsplatser för rörelsehindrade, ledstråk, busshållplatser, bänkar m.m.

Tillgänglig transport

Busskur för alla

Övergångsställe för alla

Tillgänglig gångväg Ka Gångvägar- – förutsättningar för att målpunkter kan nås med god tillgänglighet på ett trafiksäkert och tryggt sätt. Godtagbara lutningar Självständigt kunna förflytta sig med t.ex. rullstol. I vissa fall bör man detaljstudera lutningar eftersom topografin är besvärlig och lutnings- förhållanden blir svåra att lösa i projekterings-skedet. Tillräckliga ytor för gångvägar/ramper och trappor Gångvägar ska klara av möte samt vändningar med rullstol. Vid t.ex. kraftig lutning krävs stora ytor för att klara av vilplan och godtagbar lutning på gångväg. Orienterbarhet Hitta till området och dess entréer. Tydlighet i bebyggelse-, gatu- och grönstruktur. Logiskt rörelsemönster. Attraktiva genvägar Attraktiva och säkra genvägar till målpunkter. Trafiksäkert Planerade och befintliga hastigheter, passager, genomfartstrafik. Trygghet Överblickbara gångbanor, levande miljöer, belysning och buller. tarina Bangårdsgata, Södermalm 2002

Några exempel Hammarby sjöstad- Tillgänglig stadsdel Tyresö - Tillgänglig lekpark Hornstulls servicehus – Tillgänglig gård

Hammarby sjöstad - Tillgänglig stadsdel? Lokalisering- förutsättningar för planområdets tillgänglighet, den enskilda platsens lämplighet samt områdesförutsättningarna i översiktsplanering eller detaljplaneprogram. Topografi Höjdskillander inom planområdet Närhet till kollektivtrafik Avstånd samt terräng mellan bostad/byggnad och kollektivtrafik Service Vardaglig service och tjänster Rekreation/ Friluftsmiljöer Närhet samt möjlighet att ta sig till och från rekreationsområden Hammarby sjöstad - Tillgänglig stadsdel?

Tillgänglig Gård?

Tillgängliga bryggor?

Tillgänglig lekplats Tyresö- stadspark

Hornstulls servicehus Byggnader – förutsättningar för byggnaders tillgänglighet inom planområdet Höjdsättning Yta för att klara av eller undvika behov av ramper och trappor. Placering av entréer Om det är stora höjdskillnader mot omgivning kan det vara aktuellt att styra detta i detaljplan. Boendeparkering Avstånd/lutning. Angöring / Parkering På tomt ska enligt BBR 3:122 en angöringsplats för trafik finnas och en parkeringsplats för rörelsehindrade kunna anordnas inom 25 m gångavstånd från en tillgänglig och användbar entré till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus. Hornstulls servicehus

5. Lagar, regler och standard PBL: Plan- och bygglag (2010:900) PBF: Plan- och byggförordning (2011:338) BFS: Boverkets föreskrifter och allmänna råd HIN 2 …om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser (BFS 2011:13). (BFS 2013:9 - HIN 3 ändringsföreskrifter) ALM 2….om tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga på allmänna platser och inom områden för andra anläggningar än byggnader (BFS 2011:5) TIL2…om certifiering av sakkunniga av tillgänglighet (BFS 2011:18) BBR: Boverkets byggregler (BBR 19) Handboken Bygg Ikapp 2012- Elisabet Svensson (Svensk Byggtjänst)

fortsättning Arbetsmiljölagen (1977:1160) Skollagen (2010:800) arbetsförhållandena ska anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende föreskrifter (AFS 2009:2) om arbetsplatsers utformning Skollagen (2010:800) Undervisning ska bedrivas i ändamålsenliga lokaler Lag (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik se till att trafiken anpassas med hänsyn till resenärer med funktionsnedsättning Arbetsplatsens utformning 6§ ”Arbetsplatser, arbetslokaler och personalutrymmen ska, om det behövs, vara tillgängliga för att kunna användas även av arbetstagare med funktionsnedsättning.” Kravet kan ställas om det finns arbetstagare med funktionsnedsättning

Diskrimineringslagen (2008:567) gäller sedan den 1 januari 2009 Diskrimineringslagens syfte är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Högskolan ska följa förordning (2001:526) om att göra verksamhet, information och lokaler tillgängliga för personer med funktionsnedsättning 12 c § /Träder i kraft I:2015-01-01/ Förbudet mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet i 12 § första stycket 1 gäller inte 1. i fråga om bostäder, 2. för privatpersoner, 3. för företag som vid det senaste kalenderårsskiftet sysselsatte färre än tio arbetstagare, och 4. om det i fråga om tillhandahållande av varor och tjänster krävs åtgärder i fråga om fastigheter och byggnadsverk som går utöver de krav på tillgänglighet och användbarhet som har ställts i bygglov eller startbesked för den aktuella fastigheten eller byggnadsverket enligt plan- och bygglagen (2010:900) eller äldre motsvarande bestämmelser och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av dessa bestämmelser. Lag (2014:958). Diskrimineringsförbudet gäller även i det fall en utbildningsanordnare genom skäliga åtgärder i fråga om lokalernas tillgänglighet och användbarhet kan se till att en person med funktionshinder, som söker eller har antagits till utbildning enligt högskolelagen (1992:1434) eller till utbildning som kan leda fram till en examen enligt lagen (1993:792) om tillstånd att utfärda vissa examina, kommer i en jämförbar situation med personer utan sådant funktionshinder. Lag (2010:861).

Diskrimineringslagen – nyhet 2015 Bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning införs som ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Man ska utgå från gällande regler om tillgänglighet, till exempel i plan- och bygglagen eller i EU- förordningar. Där det inte finns tillämpliga regler bör en skälighetsbedömning göras som kan leda till att enklare åtgärder kan komma ifråga. För att avgöra om en person har diskriminerats i det enskilda fallet föreslår regeringen att man ska utgå från gällande regler om tillgänglighet, till exempel i plan- och bygglagen eller i EU-förordningar. Där det inte finns tillämpliga regler bör en skälighetsbedömning göras som kan leda till att enklare åtgärder kan komma ifråga. Det nya diskrimineringsförbudet kan till exempel komma att träffa situationer som när trösklar inte har tagits bort i en restaurang så att en rullstol eller rullator lättare kan komma in. Eller om en butiksägare inte flyttar varor som har placerats så att framkomligheten hindras. Andra exempel är om en person med funktionsnedsättning inte har fått en turlista uppläst, inte har fått särskild hjälp att boka en biljett eller blivit ledsagad inom stationsområdet. Information kan också behöva ges genom särskilt anpassade format som exempelvis storstil, daisy, lättläst eller klarspråk.

2017-04-08 Internationellt Europeisk standard: vägledande princip är tillgänglighet för alla (Accessibility for all) Pågår inom EU: Mandat 420 som syftar till att underlätta offentlig upphandling av tillgängliga byggda miljöer ISO-standard Building construction- Accessibility and usability of the built environment (ISO 21542 från 2011) Syftet med Mandat 420 är att underlätta offentlig upphandling av tillgängliga byggda miljöer enligt Design för alla principer genom att utveckla en uppsättning standarder

Förordning (2001:526) Om statliga myndigheters ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken Statliga myndigheter ska särskilt verka för att lokalerna, verksamheten och informationen blir tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. Ska genomföra inventeringar och utarbeta handlingsplaner. Samråda med Myndigheten för delaktighet.

7. Material från Handisam/MFD Riktlinjer Checklistor Fördjupningsblad Inventeringsformulär Rapporter

Riktlinjer för tillgänglighet (2003, 2006, 2009, 2012, 2015) Principer och arbetsmetodik Funktionsnedsättning och tillgänglighet Krav på tillgänglighet i verksamhet information byggnader, inredning och utrustning

Tillgänglig inne och utemiljö… innebär att människor med nedsatt funktionsförmåga ska kunna: 1. förflytta sig säkert och självständigt 2. orientera sig (hitta dit man ska och förstå när man är framme) 3. självständigt använda områden för utomhusaktiviteter samt byggnader och rum 4. vistas i områden för utomhusaktiviteter byggnader och rum

Tillgänglig entré

Ledstråk Kontrastmarkringar

”Passa på principen” I samband med ombyggnad, exempelvis välj färger som är bra för synskadade när man ändå målar om förbättra belysningen när man ändå gräva upp marken ta bort höjdskillnader Vid nyinköp och upphandling vid inköp av nya möbler eller nya kaffeapparater

Regeringsförklaringen 2014 Personer med funktionsnedsättning ska ha möjlighet att verka i vardagen på lika villkor vad gäller delaktighet och tillgänglighet. Ett nationellt regelverk och ett samlat huvudmannaskap för hjälpmedel tas fram. Den nya lagen om otillgänglighet som diskrimineringsgrund ses över och breddas. Hinder för människors delaktighet i samhället ska rivas. Det är en fråga om jämlikhet och rättvisa.

"Good design enables, bad design disables "Good design enables, bad design disables." The EIDD Stockholm Declaration©

Kontakta Myndigheten för delaktighet www.mfd.se Sturegatan 3, Box 1210 172 24 Sundbyberg 08-600 84 00 birgitta.mekibes@mfd.se info@mfd.se