Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Samtala om böcker.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Klagshamns rektorsområde
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
The big 5 1.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Att synliggöra lärande
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
- Introduktion av införande av Lgr 11
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Trygghet ger resultat  Enligt läroplan 2011 är det varje elevs rättighet att ha en trygg tillvaro i skolan.  Med gemensamma värdegrunder skapas trygghet.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
INFORMATIONSKOMPETENS 1
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Läroplansträff Välkomna!.
En guide för arbeten i SO
Göran Svanelid.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Leda och planera sokratiska samtal
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att jobba språkutvecklande
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Reklam Vem får synas och hur?.
Lektion om samband.
VÅRA REGLER - Varla IBK P-04 Svart
Föräldramöte 25/4  .
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Träff 11 Välkomna!.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Presentationens avskrift:

Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.

Ringa verkstaden och berätta vad som är fel Ge vägbeskrivning Redogöra för vad som hänt vid en trafikolycka. Motivera varför man MÅSTE ta bilen i stället för cykeln… Detta är exempel då man använder sig av sin KOMMUNIKATIVA förmåga.

Mönsterdjup Dragläge Överstyrd Kylarvätska Vänsterfil Avgassystem Detta är exempel på BEGREPP som man kan stöta på som bilist.

När man jämför olika vägalternativ När man ser samband mellan körstil och bensinförbrukning. När man ska köpa ny bil och jämför olika modeller. När man funderar över konsekvenserna av olika slags bränslen. Då behöver man ANALYSERA.

När man snabbt behöver tänka ut en alternativ körväg. Där man snabbt ska tolka och ta ställning till trafikskyltar. Man behöver avgöra vad som är rimlig hastighet vid svårt väglag. Avgöra var och hur det passar sig att göra en omkörning Man använder sig då av sin METAKOGNITIVA förmåga.

Processförmåga (löser ett matteproblem, kokar pasta) Kommunikativ förmåga (berätta hur du löste matteproblemet, instruera någon om hur man kokar pasta) Begreppsförmåga (kan använda matteorden, vet vad ’al dente’ betyder) Analysförmåga (jämföra olika sätt att lösa matteproblem, se samband mellan pastans tjocklek och koktid) Metakognitiv förmåga (kan avgöra om svaret blev rimligt, sänker värmen när pastan kokar över)

Förmågorna genomsyrar ämnena i läroplanen Träna eleverna i att tänka själva och inte bara upprepa det de läst. Bedöma hur väl de hanterar förmågorna Hjälpa eleverna att utveckla dessa förmågor

Samtala, diskutera, förklara i sammanhang där du känner dig hemma. Uppmuntra frågor och nyfikenhet. Lita på att vi i skolan har koll på kunskapskraven inom de olika ämnena.