Process SIQ:s definition

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i Tynnered Therese Thörnström ,
Advertisements

Processkartläggning.
Att uppnå mål Oavsett om du sätter upp klubbens servicemål, eller klubbens eller distriktets medlemsmål, bör du använda de mest effektiva sätten att sätta.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Nyttorealisering på 10 min
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland
Ta fram marknads- och säljprocesserna och skapa en proaktiv organisation
Processkartläggning.
Disposition Processer Samba modellen Vad kan Samba användas till
Att arbeta praktiskt.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Systemkarta.
Syftet med en personlig handlingsplan
Forum för vårdbyggnadsforskning
Risktudie nr. 3 | Artikelnr: | ISSN
Monica Grahn förvaltningschef Vård- och omsorgsförvaltningen
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
BILD 1 Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”…med patientens bästa för våra ögon…” En krage utan huvud i lövverket. Det tog 117 år för en värld att upptäcka.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Klart definierade mål Okänd
Utvärdering av processmognad
Personprocessen Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende egna problem och önskemål, meddelanden Hälsoprocess förädlingsobjekt: personens.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Moment 3: Att kartlägga och klassificera information
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Strukturerad processbeskrivning som kvalitetsfaktor - SAMBA Lars Björkman distr.läk, systemförvaltare
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
En kurs för att hitta din affärsidé
Regionala utvecklingsprojekt Sofia Kialt. Aktiviteter 2013 Nationell kunskapsstyrning Utveckla verktyg och arbetssätt Pilotarbete Diabetes.
The Lancet 1996, 347: Få RCT inom kirurgin Kirurgers inställning Kontroller svåra Svårt att standardisera kirurgisk teknik Svårt med patientacceptans.
Beställning av tjänster
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Offensiv kvalitetsutveckling
Välkommen till nätverksträff! Dagens program 13.00Aktuella miljömålsfrågor 13.30Tillväxtskapande hållbar samhällsplanering - förstudie inom.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, vetenskaplighet.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Sundsvalls kommun process struktur
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Vem ekonomistyr?.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
SLL om tjänster för det kommunala området
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Process SIQ:s definition En process är en serie aktiviteter som förädlar en vara eller tjänst. Den har en väl definierad början och ett väl definierat slut. Det måste alltid vara klart definierat vad processen skall ta emot, vad den skall åstadkomma, hur det ska ske samt vilka de förväntade resultaten skall vara. Alla processer har en kund - intern eller extern. Processer är repetitiva, d v s de genomförs många gånger.

Process Definitioner En serie aktiviteter som syftar till att uppnå ett bestämt mål ”En händelsekedja från ax till limpa” ”Sammanhängande aktiviteter som skapar ett värde för kunden” Fraktur på lårbenshalsen 1 2 3 Slut Start

Huvud- och stödjande processer SIQs definitioner Huvudprocesser är de processer vars aktiviteter förädlar varor eller tjänster till en extern kund Stödjande processer är de processer som stödjer huvudprocesser och som främst har en intern kund

Huvudprocess och Delprocess ”Fraktur på lårbenshalsen” behandlar hela patient-förloppet. Röntgen är en del av denna huvudprocess. Delprocessen är en egen ”liten” process.

Process - Delprocess - Aktivitet

Stödprocess Stödprocesser har inte direktkontakt med kunden. De ger stöd och resurser till huvudprocessen.

Olika betraktare ser olika processer Min stödprocess är din huvudprocess T ex läkemedelsdistribution Stödprocess för medicinavdelningen Huvudprocess för apoteket Min delprocess är din huvudprocess T ex röntgenundersökning Delprocess vid omhändertagandet av traumapatienten Huvudprocess för röntgenavdelningen