Process SIQ:s definition En process är en serie aktiviteter som förädlar en vara eller tjänst. Den har en väl definierad början och ett väl definierat slut. Det måste alltid vara klart definierat vad processen skall ta emot, vad den skall åstadkomma, hur det ska ske samt vilka de förväntade resultaten skall vara. Alla processer har en kund - intern eller extern. Processer är repetitiva, d v s de genomförs många gånger.
Process Definitioner En serie aktiviteter som syftar till att uppnå ett bestämt mål ”En händelsekedja från ax till limpa” ”Sammanhängande aktiviteter som skapar ett värde för kunden” Fraktur på lårbenshalsen 1 2 3 Slut Start
Huvud- och stödjande processer SIQs definitioner Huvudprocesser är de processer vars aktiviteter förädlar varor eller tjänster till en extern kund Stödjande processer är de processer som stödjer huvudprocesser och som främst har en intern kund
Huvudprocess och Delprocess ”Fraktur på lårbenshalsen” behandlar hela patient-förloppet. Röntgen är en del av denna huvudprocess. Delprocessen är en egen ”liten” process.
Process - Delprocess - Aktivitet
Stödprocess Stödprocesser har inte direktkontakt med kunden. De ger stöd och resurser till huvudprocessen.
Olika betraktare ser olika processer Min stödprocess är din huvudprocess T ex läkemedelsdistribution Stödprocess för medicinavdelningen Huvudprocess för apoteket Min delprocess är din huvudprocess T ex röntgenundersökning Delprocess vid omhändertagandet av traumapatienten Huvudprocess för röntgenavdelningen