Södertörns nyckeltal - förskolan
Många texter
Gemensamt vid hög trygghet Stor vikt vid daglig dialog och bemötande Väl inarbetade rutiner, t.ex. vid inskolning Samarbete mellan avdelningarna Arbete med värderingar Utbildad och stabil personalgrupp Personaltäthet Likabehandlingsplan
Samvaration mellan trygghet och folkhälsa
Lärande har förbättrats 1.Pedagogisk dokumentation 2.Gemensam reflektion 3.Pedagogisk miljö
Gemensamt vid högt inflytande Daglig dialog med föräldrar Pedagogisk dokumentation Förbättrat resultat Varierad miljö med tillgängligt material Valsituationer, t.ex. valstund, stationsverksamhet, matvärd, samlingsassistent Pedagoger synsätt ändrats
Föräldrar är nöjda med förskolan även om de inte känner till målen Vad betyder det för oss som är arbetar inom förskolan?
Samvariation mellan resultaten – varför? Barns inflytande Lärande Delaktiga föräldrar
Förskolan lägger grunden till det livslånga lärandet
Daghem Förskola Rutiner styr Pedagogerna Innehållet Lpfö Pedagogerna Barnen Barngruppen Miljön inne/ute
Verksamhetsyta förskola? UtemiljönUtemiljön MatsalarMatsalar Flexibla sovsystemFlexibla sovsystem Alla rum har en funktionAlla rum har en funktion
Stenhård organisation/klockren organisation. Alla måste veta sitt ansvar och vem som gör vad. Reflektionsmöten All personal skall ingå i reflektionsmöten. Pedagogisk dok. som underlag för reflektionen. MEDVETNA PEDAGOGER. Tilläggsuppgifter till all personal, som gäller hela huset för att DELAKTIGHET skall uppstå. Rumsansvariga Allt på rätt plats Pedagogerna får mer tid till barnen. Verksamheten blir lugnare Barnen blir friare
Framåt Strukturkvalitet/ förutsättningar yttre villkor ekonomi personaltäthet gruppstorlek och sammansättning lokaler material styrning och ledning. personalkompetens Processkvalitet pedagogiska verksamhetens inre arbete förhållningssätt arbetssätt och samspel relationer användning av material