Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Välkomna till Förskolan Lodet
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Tyresö förskola och skola
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Förskolan Ekot´s modell för
Hur kan vi förstå begreppet?
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Kunskapshuset (n=35).
Vilken förskola går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Ekebo
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Vilken avdelning går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Birkebo
Föräldraenkäten 2015 Förskola Trollhassel
Ekebo (n=25).
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Aspebo
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Föräldraenkäten 2015 Förskola Lönnebo
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Bokebo
Vilken avdelning går ditt barn på?
”Förskolebarnens röst”
Presentationens avskrift:

Södertörns nyckeltal - förskolan

Många texter

Gemensamt vid hög trygghet Stor vikt vid daglig dialog och bemötande Väl inarbetade rutiner, t.ex. vid inskolning Samarbete mellan avdelningarna Arbete med värderingar Utbildad och stabil personalgrupp Personaltäthet Likabehandlingsplan

Samvaration mellan trygghet och folkhälsa

Lärande har förbättrats 1.Pedagogisk dokumentation 2.Gemensam reflektion 3.Pedagogisk miljö

Gemensamt vid högt inflytande Daglig dialog med föräldrar Pedagogisk dokumentation Förbättrat resultat Varierad miljö med tillgängligt material Valsituationer, t.ex. valstund, stationsverksamhet, matvärd, samlingsassistent Pedagoger synsätt ändrats

Föräldrar är nöjda med förskolan även om de inte känner till målen Vad betyder det för oss som är arbetar inom förskolan?

Samvariation mellan resultaten – varför? Barns inflytande Lärande Delaktiga föräldrar

Förskolan lägger grunden till det livslånga lärandet

Daghem Förskola Rutiner styr Pedagogerna Innehållet Lpfö Pedagogerna Barnen Barngruppen Miljön inne/ute

Verksamhetsyta förskola? UtemiljönUtemiljön MatsalarMatsalar Flexibla sovsystemFlexibla sovsystem Alla rum har en funktionAlla rum har en funktion

Stenhård organisation/klockren organisation. Alla måste veta sitt ansvar och vem som gör vad. Reflektionsmöten All personal skall ingå i reflektionsmöten. Pedagogisk dok. som underlag för reflektionen. MEDVETNA PEDAGOGER. Tilläggsuppgifter till all personal, som gäller hela huset för att DELAKTIGHET skall uppstå. Rumsansvariga Allt på rätt plats Pedagogerna får mer tid till barnen. Verksamheten blir lugnare Barnen blir friare

Framåt Strukturkvalitet/ förutsättningar yttre villkor ekonomi personaltäthet gruppstorlek och sammansättning lokaler material styrning och ledning. personalkompetens Processkvalitet pedagogiska verksamhetens inre arbete förhållningssätt arbetssätt och samspel relationer användning av material