Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
Advertisements

Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Högskolornas arbete med studentbostäder Caroline Nordström Stockholms Akademiska Forum.
Utlandsstudier för I:are
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Maria Appelqvist, November 2008 Malmö högskola Migrationsforskning i Sverige Framväxt och utveckling.
Göteborgs universitet förnyas
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Institutionen för hälsa vård och samhälle / I Hallström/ Kick off/ Hälso och vårdvetenskaplig forskning vid Institutionen för hälsa, vård och.
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Välkommen till ESF:s seminarium
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Arbetsordning, LTH.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
HAWAII Hawaii är en ö grupp. Hawaii Pacific University grundades så sent som 1965, men har ändå snabbt blivit erkänt för sina högklassiga akademiska utbildningar.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Nämndplan 2015.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Utvärdering av strategisk samfinansiering Staffan Edén
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Grundläggande och särskild behörighet
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Göteborgs universitet Året 2016
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Alumnrelationer vid LNU
Anläggningsbranschens kompetensdag
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Arbetsintegrerat lärande
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning

Lund Tekniska Högskola 2012 “Science should be performed in isolated communities away from economic pressures.” (Einstein) LTH påverkas av en rad yttre krafter: LU, departement, forskningsråd, omgivande samhälle, andra högskolor, forskningsinstitut. Samverkan mellan institutioner såväl som mellan högskolor är nödvändig samtidigt som konkurrens är oundviklig Ekonomisk osäkerhet

Lund Tekniska Högskola 2012 Utbildning –Nya utbildningar utvecklas för att uppfylla krav både från presumtiva studenter och samhället –Kopplingen mellan starka forskningsområden och utbildningar bör utnyttjas –Försörjningen av forskningskompetens till utbildningen måste bevakas –Interdisciplinära kurser och utbildningar utvecklas, vilket ibland skapar problem för organisationen som inte är utvecklad för att hantera detta

Lund Tekniska Högskola 2012 Grundutbildning Program – mål, syfte –baserat på programmets behov kan man identifiera vilka ämnesområden som måste finnas för att programmet ska ha bra kvalitet - forskning ska finnas inom området Forskningsdriven utbildning: –program skapas baserat på kompetenser. Utbildning kan ges baserad på välutvecklad forskning - framförallt på avancerad nivå men även på grundläggande nivå

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskarutbildning Forskningsnämnderna tillsammans med vicerektor för forskarutbildningen bevakar forskarutbildningsfrågor Institutionerna/avdelningarna har ansvar för forskarstudenterna Forskarutbildningen är institutionernas och LTH:s gemensamma intresse och ansvar Diskussion krävs inom fakulteten (och LU) för att skapa en gemensam grund för forskarstudenterna

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning –LTH har 18 institutioner –I dessa miljöer drivs forskningen av forskargrupper och enskilda forskare –Hög kvalitet –Forskningsnämnder är forum för diskussioner kring gemensamma frågor

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning –Institutionerna äger till stor del inriktningen på forskningen (i förhållande till LTH) –Finansiärerna kan påverka inriktningen på forskningen, gäller både industrins och forskningsrådens satsningar. –LTH måste ta strategiska beslut i vissa fall om att stödja forskningssatsningar, exempelvis motfinansiering, satsningar på nya områden och stöd till områden som anses viktiga för LTH men där yttre stöd kan vara svårt att få

Lund Tekniska Högskola 2012 Samverkan Hur ska organisationen samverka för att uppnå bästa möjliga resultat?

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Erkänd forskning av hög kvalitet Forskarutbildning Forskarutbildningar av hög kvalitet Grundutbildning Utbildningar av hög kvalitet MÅL

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskningsnämnderna är arenor för diskussioner inom fakulteten (en representant för varje institution i FN) Forskarutbildning Forskningsnämnderna har ansvar för kvalitetsarbete inom forskarutbildningen Grundutbildning Utbildningsnämnderna är arenor för diskussioner kring utbildningsutbudet.

Lund Tekniska Högskola 2012 Strategiska satsningar Forskningsnämnderna ska arbeta med att ta fram underlag för forskningsstrategi samt prioriteringsberedning I detta arbete bör utbildningsorganisationen vara en del. Samverkan mellan F- och U-beredningar och -nämnder kan ge underlag för strategiska beslut om framtida satsningar.

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Strategiska satsningar på nya områden (och befintliga). Avvägningar mot andra områden. Grundutbildning Nya kurser/program kan utvecklas. Öka konkurrenskraften.

Lund Tekniska Högskola 2012 Grundutbildning Nya program utvecklas, ställer krav på nya konstellationer bland forskarna UN och programledningar kan beställa önskade kurser Forskning Nya samarbeten mellan forskargrupper kan skapas baserat på diskussioner från programutveckling

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Genom kontakter mellan forskarstudenter och/eller lärare i kurser kan nya idéer om samverkan komma fram Forskarutbildning Genom att tydliggöra forskarkurser på samma sätt som grundutbildningskurserna möjliggörs ett större utbyte mellan olika områden Kvalitetssäkring Grundutbildning Arbetat med kvalitetsfrågor under lång tid, kursutvärderingar, arbete med progression.

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Strategiska diskussioner kring kompetensförsörjning till utbildningarna Rekryterings- och Karriärnämnder Utbildning Behov av forskningsanknytning och kompetensförsörjning identifieras

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Avslutande specialiseringar med god förankring i starka forskarmiljöer Forskarutbildningen Studenterna från grundutbildningen kan följa forskarkurser Studenter från forskarutbildingen kan följa grundutbildningskurser Grundutbildning Avancerade kurser och examensarbete med forskningsanknytning

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Projekt, kontakter – samverkan med omgivande samhälle och näringsliv Forskarutbildning Forskningsprojekt i samverkan med industri, Industridoktorander Grundutbildning Praktik och examensarbete i samverkan med omgivande samhälle och näringsliv

Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Synlighet för forskning och utbildning Grundutbildning Synlighet för utbildning och forskning

Lund Tekniska Högskola 2012 Kommentar Organisationen är uppdelad i –Forskning –Grundutbildning Men –De är delar av LTH som är lika viktiga och som inte kan klara sig utan de övriga delarna

Lund Tekniska Högskola 2012 Institutionernas roll? I princip utförs allt arbete inom forskning och utbildning vid institutioner. Dessa är alltså inte en motpart i förhållande till figurerna ovan utan en delmängd av alla rutor. Viktigt att strategiska beslut har en förankring och att skälen till besluten är tydliga för verksamheten.

Lund Tekniska Högskola 2012 Slutligen LTH är framstående när det gäller Forskning och Utbildning. Detta måste vi vara medvetna om och utnyttja till vår fördel. Vi måste också arbeta tillsammans med strategiska frågor. Det som sker ska inte bero av en slumpmässig kombination av yttre krafter utan styras av medvetna val.

Lund Tekniska Högskola 2012 LTH ForskningUtbildning Omvärlds -kontakt Vi är alla en del av LTH