Agenda Den norska modellen. Vilka begränsningar är nödvändiga då 90-serien endast ger 1000 nummer? Vilka kategorier av användare ska få finnas i 90- serien? Vilka avgifter ska de olika nummerkategorierna ha? Ska befintliga nummer få ligga kvar? Nästa möte.
Den norska modellen 8000 nummer inom Två olika användarkategorier finns. Ej högre taxa än normal taxa tillåten. Vem som helst kan ansöka om ett nummer. Tilldelas av PT direkt till den som erbjuder tjänsten. Innehavaren av numret bestämmer själv vad numret ska användas till och kan behålla numret vid byte av tjänst. Avgifter mellan 1000 – NOK/år. priskategorierna har blivit satta utifrån ett förmodat marknadsvärde Numren kan porteras. Numret kan överlåtas till annan tjänstetillhandahållare.
Den norska modellen Två huvudkategorier: 1.Icke kommersiella av samhällsnyttig karaktär. Landsomfattande kris- och kontakttelefoner Landsomfattande offentliga tjänster Landsomfattande nummer för humanitära/ideella organisationer Gemensamma landsomfattande nummer för offentlig akut (routar till närmaste akut); sjukhus, polis eller liknande för bruk vid icke nödsituation 2.Andra syften (som inte faller in under ovanstående). Huvudsakligen kommersiella aktörer; privata företag (stora och små verksamheter) För icke kommersiella nummer kan slutanvändaren utnyttja max 3 st. För kommersiella tjänster finns ingen begränsning.
Den norska modellen Exempel på servicenummer Årlig avgiftInnehavare Tele2 Norge AS Sparebank 1 SR-bank ABB Holding AS NMD Grossisthandel AS M Norge AS UNICEF Norge
Den norska modellen Ansökan När numren öppnades för tilldelning avsattes en ansökningsperiod därefter lottades numren.
Den norska modellen Problem i samband med implementering: Anrop till 5-siffriga nummer från utlandet kan från vissa länder vara problem. Problemet kan bero på att vissa utländska nätoperatörer inte har öppnat upp för trafik till dessa nummer. På enskilda nummer är det en del felringningar vilket kan bero på att dessa nummer börjar med 0.