Ledarutveckling över gränserna ANEBY VETLANDA SÄVSJÖ TRANÅS HULTSFRED VIMMERBY HÖGSBY Case Ledarskap över Gränserna JennyMee Le Hir, Veronica Bergström, Thomas Svensson
Vad gör chefer med medarbetare som inte presterar till en godkänd nivå? Metod Intervjuer enhetschef sociala avdelningen enhetschefer utbildningsavdelningen HR konsult Informationsmöten personalchef Teori
Vad är en godkänd nivå? Vem / vilka bestämmer var nivån ligger? Chef 1: Den lägsta nivån ska vara för alla Chef 3: Det beror på – situationsbundet. Det är barn/elever, kollegor, vårdnadshavare och chefen som bestämmer var nivån ligger. Chef 2: Det är rektorn som bestämmer med sitt ansvar, man måste skilja på klassens resultat och det sociala i klassen.
ÅTAGANDE MOT ANSTÄLLNINGSAVTALET GODKÄND NIVÅ ………………………………………………… Utföra arbete Följa ordningsregler Följa arbetsmiljöregler Samarbeta Vara lojal
Vad är en godkänd nivå? Vem / vilka bestämmer var nivån ligger? Reflektion: Det är chefen som sätter den nivån. Chefen har ett antal verktyg att arbeta med: de oskrivna reglerna de informella ledarna de skrivna reglerna Vikten av introduktion där chefen klargör verktygen för medarbetarna
Chef 2: Genom medarbetarsamtal och via föräldrar. HUR FÅR DU SOM CHEF REDA PÅ ATT MEDARBETARE INTE PRESTERAR Chef 1: Genom att kolla upp loggboken, ekonomi och schemaläggning Chef 2: Genom medarbetarsamtal och via föräldrar. Chef 3: Via föräldrar och via kollegor.
HUR FÅR DU SOM CHEF REDA PÅ ATT MEDARBETARE INTE PRESTERAR Reflektion: Mycket framkommer genom annan personal under medarbetarsamtal och vid spontana samtal med chef APT i mindre personalgrupper möjliggör andra former av kommunikation Information från anhöriga (föräldrar och släktingar)
Chef 2: Genom samtal, därefter startar jag stegen om det behövs. HUR INLEDER DU ARBETET MED MEDARBETAREN? Chef 1: Tog hjälp av personalchef och HR-konsult. Chef 2: Genom samtal, därefter startar jag stegen om det behövs. Chef 3: Enskilt samtal med medarbetaren, därefter ett samtal i arbetslaget
HUR INLEDER DU ARBETET MED MEDARBETAREN? Reflektion: Processen startar genom samtal med medarbetaren Beroende på fallets karaktär hade man olika tillvägagångssätt. Det kan vara återkopplande samtal med vederbörande, samtal i arbetsgruppen eller en kontakt med personalavdelningen I dessa situationer behöver en chef vara rak, tuff och tydlig med fingertoppskänsla Det är viktigt att man som chef klargör åtagandet mot anställningsavtalet
Chef 2: Personalavdelningen på kommunalhuset VAD BEHÖVER EN CHEF FÖR STÖD? Chef 3: Arbetar tätt med en annan chefskollega, viktigt att kunna prata och kunna stötta varandra. Chef 1: Tog hjälp av personalchef och HR-konsult. Chef 2: Personalavdelningen på kommunalhuset
VAD BEHÖVER EN CHEF FÖR STÖD? Reflektion: Det är av stor vikt att man får stöd av kollegor och personalavdelningen Att man som chef har kunskap om avtal och regler samt vetskap om vem man kan kontakta
PROCESSTRAPPA FÖR ÅTGÄRDER UPPSÄGNING VARNING ERINRAN ARBETSRÄTTSLIGT SAMTAL SAMTAL START
SLUTREFLEKTION Arbetsgivaren måste klargöra anställningsavtalet, påvisa vilka normer och regler som gäller Viktigt att chefer får kompetens och krav på sig att verkligen lyfta detta med de anställda. Vikten av samtal med en rak och tydlig kommunikation. Viktigt med stöd från personalavdelningen och kollegor Lön nämndes väldigt sällan som ett medel. Slimmade organisationer Produkt/service
SLUTREFLEKTION TEORETISK ANKNYTNING Situations anpassat ledarskap: ”…det finns inte någon enstaka ledarskapsstil som är bäst under alla omständigheter” Enligt P. Hersey och K.H. Blanchard måste ledarens beteende anpassas utifrån medarbetarnas mogenhetsnivå