Svenska Livräddningssällskapet Strategisk översyn 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Högskoleförberedelse
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Partnerskap för jämställdhet i Gävleborg
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Dialog inom hela SPF Dialog föreningar Dialog distrikt Dialog förbundet Gemensam viljeriktning.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Utvärdering av processmognad
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Equal – fas lll Nätverk mot fattigdom Spridnings- och påverkansaktiviteter.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
Förslag till verksamhetsinriktning och ekonomiska förutsättningar för 2014 SISU-stämman 2011 beslutade attFS ges i uppdrag att i dialog arbeta fram rutiner.
Ortsutveckling Skebokvarn
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
DM läger 2013 Uppsala Slalom Klubb Björnrike
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Nya Landsbygdsprogrammet
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Heby kommuns kvalitetspolicy
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Svenska Livräddningssällskapet Strategisk översyn 2014

Bakgrund Uppdrag Under 2013 påbörjades ett arbete kring SLS´s verksamhet och utveckling av organisationen. Det fördes diskussioner på såväl nationell som regional nivå, inom kansli och styrelse, workshops genomfördes vid olika sammankomster och en ny verksamhetsplan (VP) fastställdes. För att detta arbete framledes ska kunna vidareutvecklas och tas till nästa nivå ger Riksstyrelsen i uppdrag åt GS, Karin Brand tillsammans med styrelsens Kommunikationsansvariga representant Gitt Johansson att genomföra följande – Se över verksamheten och dess förutsättningar samt att påbörja en strategisk översyn av SLS kommunikation och varumärke.

Verksamheten – översyn och slutsatser kring tidigare genomfört arbete

Dokumentation för översyn- 1.PWC Workshop Göteborg Koncept kommunikation 2010/ PR-plan Strategi Kommunikationsrådet Verksamhetsplan

1. PWC 2010 Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Medlemmar – olika typer av medlemmar 2. SLS olika ”roller” – Expertorganisation, Idrottsförbund, Yrkesförening, Lobbyorganisation (Folkrörelse) 3. Organisationens uppbyggnad i regioner - kansli, riks kontra regionalt

2. Workshop Göteborg 2010 Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Vem gör vad?(tabellöversikt) Kansli/Riks, Styrelse/Riks, Råden, Regionförbund, Lokala klubbar/förbund 2. ETT SLS – Hur stora skillnader är acceptabla för att vi ska kunna presentera oss som ett och samma SLS!?

3. Koncept kommunikation 2010/2011 Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Vattenkunskap - förflyttning av SLS position samt en föryngring av vårt uttryckssätt. 2. Spindeln – vad står SLS för, vad säger vi och till vem! 3. Budskap – Okunskap är farligt. Inte vatten.

4. PR-plan 2012 Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Måna era budskap, hela tiden 2. Vision - ”SLS om ytterligare 100 år!?” Mission - ”Att rädda liv” 3. Gör kontinuerlig Nyhetsinventering, skapa rutiner för Hur och Vem som ansvarar för detta.

5. Strategi 2012 Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Fokus – man kan inte göra allt samtidigt 2. Struktur – hur arbetar vi mest effektivt och kvalitativt 3. Strategi – vad ska detta leda oss till

6. Kommunikationsrådet 2013 Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Kommunikation i alla led! Vad betyder kommunikation? 2. Nytt och tydligare arbetssätt för kommunikationsrådet, nya rutiner ses över.

7. Verksamhetsplan Slutsats, centrala huvudpunkter är: 1. Riktlinjer för regionförbund, lokalföreningar, rådsverksamhet 2. Verksamhetsinriktning – Stadgar, ILS, Målbild 3. Fokusområden - Simkunnighet, Livräddning, Säkerhet

SLS idag – 100 år av kunskap och trovärdighet!

Säkerhet Miljö Frihet/Glädje Badvett Båtvett Isvett Livräddning x3 Simkunnighet VATTENKUNSKAP

Strategi – Hur går vi vidare?

Mycket att förhålla sig till… Fastslå; 1. Fokus för hösten Fokus för Fokus för Leder till att vi 2017 står/är?? Utgångsläge från VP (och de internationella målen), men – än mer anpassat till SLS Sveriges huvudsakliga utmaningar, samt nedbrutet på både riks och lokal/regional nivå. Därtill används denna översyn som guide i arbetet.

Fem huvudsakliga områden 1. Strategiskt arbete 2. Ledarskap 3. SLS, Rikstäckande organisation 4. Ideella krafter och tjänstemän 5. Varumärket SLS

Förklaringar. 1.Det strategiska arbetet behöver få större utrymme och ska alltid ligga till grund för påföljande aktiviteter. Förståelsen för vikten av en strategisk plan är avgörande för att verksamheten ska fungera optimalt och för att snabbt kunna hantera omvärldens förändringar. 2.Ledarskapet i olika led behöver en översyn - riksstyrelse, region- styrelse, kansli, råden m.fl. Detta för att tydliggöra ansvarsområdena samt öka kunskapen om att ledarskapet är nyckeln till hela verksamhetens utformning, resultat och en god samverkan.

3.SLS är rikstäckande! PWC´s rapport från 2010 behöver ett omtag och diskussionen kring HUR vi ska arbeta på bästa sätt riks respektive regionalt/lokalt känns inte färdigbearbetad och är ej stabil. Flera frågetecken återstår, som i sin tur påverkar arbetet inom hela organisationen på ett icke produktivt sätt. 4. Ideella respektive tjänstemän – en del av dagens utmaning ligger i organisationens uppbyggnad av en andel ideella krafter och en andel tjänstemän. Dessa frågor behöver lyftas och diskuteras för att säkerställa såväl verksamheten och varumärket, som att samtliga aktiva inom SLS mår bra och upplever glädje i sitt arbete och engagemang. Hur mycket kan man kräva av en ideell person? Var går gränsen för vad som kan accepteras när ideella ej följer uppsatta regelverk?(när tenderar det skada verksamhet & varumärke?) Vilka funktioner, kompetenser, kunskaper och erfarenheter ska SLS rikskansli och dess tjänstemän besitta för att på bästa sätt stödja verksamheten?

5. Varumärket SLS – Varumärkesarbetet behöver förtydligas ytterligare och mallar och planer över vår grafiska profil och våra budskap bör tas fram för att underlätta arbetet på region/lokalnivå. Ett och samma SLS innebär att vi alltid ska synas på – rätt sätt, vid rätt tillfällen och i rätt situationer, oavsett om det är på riks- eller regionnivå. Det grundar för hela vår trovärdighet!

Kommunikation, extern och intern – Riktlinjer för hela SLS att ”hålla sig i”. Kommunikationsplattform Kommunikationsplan Aktivitetsplan Handlingsplan

GRUPPARBETE  Diskutera de 5 punkterna utifrån gruppens samlade syn på 1.Innehållet i stort och frågorna i de 5 punkterna 2.Finns det något ni saknar, i så fall vad? 3.Sammanställ era svar (för gemensam redovisning och inlämning)

Tack för idag! GJ/KB,