KLASSIKER Arbetsområde v 7-11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svenska trubadurer Trubadur: Kan översättas: den som hittar på.
Advertisements

Den industriella revolutionen
Elsa Beskow.
Samtala om böcker.
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Liberalism Konservatism
februari 2002, M. Karhu & M. Ylitalo
UPPLYSNINGSTIDEN Under 1700-talet skulle människan i Europa använda sitt förnuft Människorna skulle använda vetenskapliga metoder istället för t ex Bibeln.
Caspar David Friedrich, Vandraren över dimhavet (ca 1818)
UPPLYSNINGEN.
Torbjörn Wahlen, Minervaskolan, Ånge –
Upplysningen vs Romantiken
FRÅN ANTIKEN TILL REALISMEN
UPPLYSNINGEN.
Två av våra stora författare
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
Selma Lagerlöf En författare i världsklass.
REVOLUTIONERNAS ÅR 1848 OCH DAS KAPITAL
Realismen
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Rörelse och kraft Sid
Judendomen.
& Realism Symbolism.
Romantiken 1760 – 1840.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Historien om Grekland.
LITTERATURHISTORIA Sammanfattning 1.
Introduktion till Sagornas Värld. V38-41
Industriella revolutionen del 2
Att övertyga ! Disposition och mall.
Författare.
Romantiken ca 1800–1830 Realismen ca Naturalismen ca
Läsa Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosalitteratur med (…) flyt genom att (…) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Slöjdhistorik.
Litteraturhistoria Klassiker.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Selma Lagerlöf
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Epokerna – del 1.
”All offentlig makt utgår från folket”
Förnuftets tidsålder Upplysningen.
Kolonialism s
Upplysningen Daniel Defoe
Litterturens epoker Epok- synonymer
KLASSIKER Bok som varit omtyckt under mycket lång tid
1800-talet.
Litteraturhistoria 9a.
ROMANTIKEN FANTASINS TID Längta efter något Magi, kärlek, äventyr
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Litteraturens historia
ALEXANDRE DUMAS d.ä
Lyrik.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Cecilia Jonsson Smedshagsskolan
Litterära epoker Vad är en epok?
Industriella Revolutionen
Klassiker Vad är en klassiker?.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Författare antiken Sapfo: dikter Sofokles: Kung Oidipus
Carl Von Linné.
REALISMEN Av: Filippa, Matilda, Ebba, Jenny & Sanna.
Klassiker.
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Människan ska upplysas genom logik och förnuft
Tolkien och fantasins världar
Presentationens avskrift:

KLASSIKER Arbetsområde v 7-11 Bok som varit omtyckt under mycket lång tid Har givits ut i nya upplagor och översättningar Har ofta huvudpersoner som känns levande och som utsätts för många problem Är oftast spännande eller gripande böcker Har blivit filmatiserat flera gånger

Varför ska du känna till klassiker? Allmänbildning (viktiga frågor berörs). Bli inspirerad av bra berättelser. Träna läsförståelse (tex budskap) Skriva texter. Diskutera olika ämnen.

Vilka mål arbetar vi med? Mål 1 Lässtrategi Mål 2 Läsförståelse Mål 3 Budskap i texter Mål 4 Sambandet mellan verk - upphovsman Mål 5 Hur påverkar tid och sammanhang Mål 12 Samtala och diskutera ämnen

UPPLYSNINGSTIDEN Under 1700-talet skulle människan i Europa använda sitt förnuft Människorna skulle använda vetenskapliga metoder istället för t ex Bibeln och bli mer upplysta (=upplysningstiden) Många uppfinningar, t ex teleskopet och mikroskopet, började användas Vetenskapsmän (t ex Isaac Newton, Carl von Linné) studerade omvärlden Författare granskade samhället och debatterade Upplysningens idéer uppstod i England

KLASSIKER Daniel Defoe Levde i England år 1660-1731 Robinson Crusoe KLASSIKER Levde i England år 1660-1731 Skrev först om politik och hamnade i fängelse Skrev realistiskt med exakta detaljer Kända böcker: Robinson Crusoe(1719) o forts. Robinson var en typisk upplysningsman

KLASSIKER Jonathan Swift Levde på Irland år 1667-1745 Var en bitter man som bl a ironiskt skrev att hungersnöden på Irland kunde avhjälpas med att man åt de minsta barnen Kända böcker: Gullivers resor(1726) Var egentligen en vuxenbok som drev med vetenskapsmännen på den här tiden. Gjordes om till barnbok. KLASSIKER

ROMANTIK OCH REALISM I början av 1800-talet gick författare i Europa ifrån tanken att använda förnuftet till att intressera sig för känslor och fantasi ROMANTIK betydde drömmar, tankar om religion, och det gåtfulla Under 1800-talet senare del hade industrialismen sin höjdpunkt med ångbåtar och ånglok Då opponerade sig författare mot verklighetsflykten (Romantiken) Många författare ville i stället skildra den tidens verklighet med problem som fanns för de vanliga människorna Detta kallades REALISM

KLASSIKER Charles Dickens Levde i England år 1812-1870 Oliver Twist Charles Dickens KLASSIKER Trailer Levde i England år 1812-1870 Skrev realistiska böcker om 1800-talets industrialism och städernas slum Var förmodligen världens mest lästa författare på sin tid Kända böcker: Oliver Twist (1837) David Copperfield (1849) - delvis en självbiografi

UNGDOMSKLASSIKER På 1800-talet började fler människor läsa romaner i Europa och Amerika. Trycktekniken förbättrades och läsförmågan ökade bland medelklassens barn och ungdomar . Böcker skrevs därför för barn och ungdomar men uppskattades också av många vuxna.

UNGDOMSKLASSIKER Sir Walter Scott Levde i Skottland år 1771-1832 Kallas ”den historiska romanens skapare” Kända böcker: Ivanhoe Leopardriddaren Ivanhoe

UNGDOMSKLASSIKER Alexandre Dumas Levde i Frankrike år 1803-1870 Skrev berömda äventyrsromaner Levde sig in i sina romanfigurer så han uppfattade dem som levande Kända böcker: De tre musketörerna(1845) Greven av Monte Cristo(1845) Trailer

UNGDOMSKLASSIKER Harriet B Stowe Levde i USA år 1811-1896 Var motståndare till och skrev om slaveriet Kända böcker: Onkel Toms stuga(1852)

UNGDOMSKLASSIKER Jules Verne Levde i Frankrike år 1828-1905 Skrev om vilda resor i science fiction-stil Kända böcker: En världsomsegling under havet(1870) Jorden runt på 80 dagar(1872) Den hemlighetsfulla ön(1874) UNGDOMSKLASSIKER Jorden runt på 80 dagar

Mark Twain Samuel Clemens Levde i USA år 1835-1910 Skrev om sådant han upplevt som barn Kända böcker: Tom Sawyers äventyr( 1876) Huckleberry Finns äventyr(1884) Huckleberry Finn är både barnslig och erfaren och smart på samma gång Böckerna har en antirasistisk ton UNGDOMSKLASSIKER

UNGDOMSKLASSIKER Francis H Burnett Den hemlighetsfulla trädgården UNGDOMSKLASSIKER Levde i England och USA år 1849-1924 Skrev om barn i olika miljöer Kända böcker: Lille lorden(1886) En liten prinsessa(1909) Den hemlighetsfulla trädgården(1911)

UNGDOMSKLASSIKER Robert Louis Stevenson Levde bl a i Skottland år 1850-1894 Skrev om att alla människor har en god och en ond sida Kända böcker: Skattkammarön(1883) Dr Jekyll och Mr Hyde(1886)

UNGDOMSKLASSIKER Howard Pyle Föddes i USA 1853 och dog i Italien 1911 Skrev om äventyr oftast från det medeltida Europa Kända böcker: Robin Hoods äventyr Kung Arthur och hans riddare Trailer

UNGDOMSKLASSIKER Rudyard Kipling Levde bl a i Indien, Pakistan och England år 1865-1936 Skrev om barn som blivit uppfostrade av djur Fick Nobelpriset i litteratur 1907 Kända böcker: Djungelboken 1 o 2 (1894-1895) De skrev han när han bodde i USA och ville skildra sitt älskade Indien

UNGDOMSKLASSIKER Lucy Maud Montgomery Levde i Canada år 1874-1942 Trailer Levde i Canada år 1874-1942 Skrev många böcker om barnhemsbarnet Annes liv från 11 år tills hon är 50 Kända böcker: Anne på Grönkulla(1908) med fortsättningar

UNGDOMSKLASSIKER Jack London Levde i USA år 1876-1916 Skrev bl a om vildmarken och havet Kända böcker: Skriet från Vildmarken Varghunden

Sammanfattning Vad var en klassiker? Vad kan vi lära oss från klassiker? Kan du någon författare/bok som räknas som klassiker?

Vad gör vi nu? Arbeta i läroboken s 64-93. Besvara ”innehållet” frågorna. Se filmen ”Greven av Monte Cristo” Skriver filmanalys. Ev fördjupa dig inom något. Trailer