Kommunikation och information för personer med funktionshinder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
WCAG 2.0 som ett konkret verktyg i arbetet med komplexa tekniker Andreas Cederbom.
Nulägesanalys genom frågor
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Välkommen till internet för nybörjare
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Pedagogiska hörselvården
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Ett arbetsområde om poesi
En PowerPoint om PowerPoint
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Konferens och evenemang
Presentation av PageScope Workware från Konica Minolta.
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Tillgänglighet för alla, även gäster med funktionsnedsättning
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Tillgänglig information och kommunikation
Vad säger WCAG om kognition?
Språket som redskap- Introduktion
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Anställningsintervjun
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.
Tillgänglighet - är det dyrt?
Tillgänglighet och kommunikation - ett hörselperspektiv Susanna Ahlström HRF Östergötland.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Debattartikel.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Retoriska arbetsprocessen
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Reklam eller redaktionellt budskap?
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kommunikation och information för personer med funktionshinder

Först frågar sedan hjälpa Innan du erbjuder din hjälp till personer med funktionshinder, fråga först om och vilken hjälp som behövs Funktionshinder innebär inte alltid att personen önskar assistans

Respekt Kommunikation mellan människor bör alltid bygga på ömsesidig respekt. Den förhindrar konflikter och underlättar kommunikationen. Inte alla typer av funktionshinder är synliga. Du skall respektera särskilda behov trots ditt eventuella intryck att ingen assistans behövs.

Tydliga budskap Man bör använda ett enkelt språk i kommunikationen. Vid behov bör språket göras ännu enklare, i syfte att göra det mera begripligt. Det kommer att göra det möjligt för oss att kommunisera med människor med lägre intellektuella förmåga, utlänningar eller personer som är döva från födseln. Enkelt språk innebär inte att prata med en vuxen som ett barn!   Det innebär att tillämpa enkla strukturer och vanliga ord.

Håll ögonkontakt Kommunicerar med den funktionshindrade gästen, - försök att initiera och hålla ögonkontakt med gästen. Tala alltid direkt med gästen; kom ihåg att teckenspråkstolk är bara en mellanhand, precis som andra tolkar.

Ändra inte ditt ordförråd? Ändra inte de ord och fraser du använder i kontakt med personer med funktionsnedsättning. Till blinda personer kan du också säga: "Vi ses” eller: ”Låt oss titta på en film”; och till en döv person: ”Trevligt att höra från dig"

Personliga utrymmen/integritet Varje person har hans/hennes personliga utrymme/integritet som inte bör kränkas. Om personer med funktionsnedsättning använder hjälpmedel som rullstol, kryckor, rollator eller vit käpp är det en del av det personliga utrymmet. Bryta inte mot det utrymmet.

Teckenspråk Teckenspråk är inte universell - varje nationell grupp har sitt eget språk Det är alltid bra att ge alternativa kommunikationsformer Kom ihåg att nationella talspråk är ett främmande språk för döva

Alternativa lösningar Hittills kan inte många hörande använda teckenspråk. Om du behöver teckenspråkstolkar kan du få hjälp med online-tjänster som nyligen utvecklats, men som saknas i Sverige. Inte i Sverige

Tekniska lösningar som stödjer personer med hörselskada Ljud-induktionsslinga Det är ett system som stöder hörseln och överför ljudet direkt till hörapparater eller cochleaimplantat. Det ökar förståelsen och minskar de negativa effekterna av avståndet mellan samtalspartnern, surrande ljud eller efterklang.

Tekniska lösningar som stödjer hörselskadade Ljud-induktions fönster slinga? Det fungerar på samma sätt som ljud-induktionsslinga som används i stora utrymmen, men dess täckning är mycket mindre (mellan 1,2 -1,5 m) Den kan vara bärbar eller fast installerad

Tekniska lösningar som stödjer hörselskadade FM-system Den består av sändare som fångar talarens röst och sänder den till den lilla mottagaren som är ansluten till hörapparat eller microfon (vid cochleaimplantat). Det är till hjälp i bullriga platser, på gruppresor med guide, etc.

Tekniska lösningar som stödjer personer med hörselskada Offentliga platser ska utrustas med system som stödjer hörselskadade standard hearing sound-induction loop with hearing aid

Beskrivning av omgivningen Synskadade rör sig ofta runt på egen hand, men de har svårt att hitta på nya platser. Du bör noggrant och precist beskriva lokalernas utformning/geografi, entréer, möbler och andra föremål.

Ibland kräver kommunikationsprocessen tålamod från båda sidor. Ha tålamod Ibland kräver kommunikationsprocessen tålamod från båda sidor. Stammande människor, personer med hörselnedsättning, eller personer med intellektuella funktionshinder, kan ibland behöva mer tid. Du ska inte pressa dem eller tala för dem eftersom det kan göra kommunikationen omöjligt.

Det kommer att underlätta läsning för alla människor med synproblem Tryckt information Tryckt information (foldrar, broschyrer, menyer, etc.) bör vara: i lättläst och i ett begripligt språk, skrivas ut med minsta typsnittet av 14 punkter med kontrast och på enkel/lung bakgrund.   Det kommer att underlätta läsning för alla människor med synproblem

Tillgängligheten på webben och elektroniska dokument Tillgänglighet innebär i vilken utsträckning innehållet kan uppfattas, förstås och kunna navigera igenom sidorna, av alla människor oavsett förmåga, egenskaper eller funktionshinder; eller oavsett vilken programvara eller hårdvara de använder.

Tillgängligheten av webbinnehåll och elektroniska dokument Kom ihåg att din Internetleverantören är ofta den första kontakten med ditt företag, så gör webben tillgänglig för så många som möjligt! Tillgängligheten till webbinnehåll och elektroniska dokument kan uppnås genom överensstämmelse med internationella standarder som beskrivs i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0 på http://www).w3.org/tr/wcag20)

Öppenhet och flexibilitet Den grundläggande frågan om effektiv kommunikation är goodwill och flexibilitet i förhållande till dina samtalspartner. När de grundläggande frågorna uppfylls – kan båda sidor vara nöjda!  

Tack för uppmärksamheten!