Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Geografi Henrik Carlsson.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
~ Den första mobiltelefonen ~
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
Mellankrigstiden.
Nordisk slutkundsmarknad
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Katolska kyrkan Läs sidorna
Ungas frågor om alkohol och droger
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Hur bör samhället organiseras
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
HÖGLANDETS TERMINAL AB
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Jag vill gärna att du kommer över på en liten afterwork-öl, ta gärna med dig familjen eller några vänner och titta in.
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Demokrati och hur Sverige styrs
Vad är du för typ av person?
Intressenter OL108A.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Tillsammans räddar vi liv
Val av transport till resmålet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Demokratins metoder ”Folket ska styra”
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Den industriella revolutionen
Experiment med vatten Densitet.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Möjligheter med DB Schenker
Presentationens avskrift:

Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier

Lite bakgrund … började Kockums bygga järnvägsvagnar, d v s när järnvägen kom till Sverige …vagnar har vi levererat. Idag är vi enda tillverkare i Norden – fullt fokus på godsvagnar Vår framgång bygger på att vi utvecklar nya godsvagnar, ofta för just kombitransporter

En reflektion från en av våra kunder Vi snackar ofta bara väg, väg, Väg…

En reflektion från en av våra kunder Stora Kombidagen är ett viktigt forum för att skärpa bilden av hur vi ska få effektivare och grönare transporter Vi snackar ofta bara väg, väg, Väg…

En reflektion från en av våra kunder Stora Kombidagen är ett viktigt forum för att skärpa bilden av hur vi ska få effektivare och grönare transporter.. som möter allmänhetens och politikernas krav på oss Vi snackar ofta bara väg, väg, Väg…

Så här borde frågan ställas: Kan transporterna på överbelastade vägar verkligen flyttas över till järnväg?

Så här borde frågan ställas: Kan transporterna på överbelastade vägar verkligen flyttas över till järnväg? Jag ska ge en del av svaret.. men först en undran:

Det är väl OK som det är?

Jag tycker inte det Vägtransporterna står för 78 % av landtransporterna i EU (rail, road & waterways) Vägarna räcker inte till och miljön tar stryk

Järnvägens bästa bud, är det tillräckligt bra? Trelleborg är ett bra exempel Skandinaviens största trailerhamn Cirka trailers/år Cirka trailers åker norrut en vanlig dag

Nästan alla trailers tar landsvägen norrut Högst 100 trailers åker vidare norrut på järnväg = 10 % Minst 900 fortsätter på egna hjul = 90 % Några ska en kort sträcka, många ska långt norrut Alltså: järnvägen har inget tillräckligt bra erbjudande Järnväg Väg

För många är järnväg inget alternativ alls Cirka 95 % av all trailers i Europa kan inte lyftas på och av en järnvägsvagn Cirka 80 % av trailers i Sverige går inte att lyfta Dagens kombitrafik är inget alternativ för dem Lyftbara trailers, %

Inte heller lyftbara trailers väljer järnväg Tidsförluster vid terminalerna Terminalerna ligger fel i förhållande till slutmålet Volymerna motiverar inte etablering av nya terminaler Åkaren lever på att bilen rullar Transportköparens miljöpolicy är bara en papperstiger

Därför har vi tagit fram ett alternativ Attraktiv för både lyftbara och icke lyftbara trailers Inga investeringar i nya terminaler eller annan kringutrustning

Från och med nu kan alla trailers ta tåget MegaSwing heter den – vårt svar på ett gammalt dilemma En transportteknisk revolution

Vi tar åter Trelleborg som vårt exempel Lastning i Travemünde, färja till Trelleborg Sen lastning för färd norrut på MegaSwing-tåget

Terminaler finns det så det räcker Behövs bara spår i nivå med marken bredvid Plats för dragbil och trailer bredvid spåret Mark som bär ett lastat fordon

Chauffören kan själv lasta och lossa Lika enkelt som i dagens ro- ro-terminal Dragbilen lastar och lossar Eller så gör en tugmaster det

Flexibiliteten är en viktig fördel Lastning och lossning av helt tåg tar mindre än 30 min - snabbt på väg till slutkunden Öppet hela dygnet och inga investeringar i terminalen

Ingen konkurrent till dagens kombitrafik MegaSwing är ett komplement till kombitrafik – inte ett hot Terminalerna behöver inte ligga inne i storstäder med överbelastade järnvägsnät

Mycket billigare än att ta landsväg hela vägen Billigare än att köra på egna hjul – och miljövänligare Billigare än via dagens kombiterminaler Verifierat av bl a Green Cargo

€/i årlig vinst för en enda trailer Daglig tur och retur Trelleborg – Stockholm betyder € billigare per år och trailer jämfört med att köra landsväg

Flytten till järnväg kan börja nästa år MegaSwing är i testtrafik nu Dubbelvagn framme i sommar Reguljär trafik kan starta 2012

Här är några bilder från testtrafiken Hittills har allt gått enligt plan

Ett par minuters kritiska reflektion Lite konstruktiv kritik mår vi nog alla bra av – ibland Det är sånt som kan föra utvecklingen framåt

Varför tar så få järnvägen idag? Vi följer transportbranschen Vi är i dialog med alla de stora tågoperatörerna Vi talar med åkare och speditörer

Järnvägen är ofta dess egen största fiende Får jag därför vara lite kritisk Operatörernas vilja att modernisera och därmed öka konkurrenskraften är svag Det är mycket snack och lite verkstad när det gäller att skapa ett alternativ åt den som idag väljer landsvägen

Väg och järnväg mötte krisen på helt olika sätt Åkerierna blev aktiva, justerade priserna och försvarande sina volymer Järnvägsoperatörerna parkerade vagnarna och drog ned på underhållsprogrammen Inte så konstigt att 78% av godset går på landsväg

Väg och järnväg borde inte vara konkurrenter Mer samarbete ökar säkerhet och framkomlighet på vägar Minskar miljöpåverkan Sänker transportkostnader Mindre risk för ”dumma” politiska ingripanden

Så här kan vi få en förändring Sluta se väg och järnväg som konkurrenter - bildandet av Trafikverket är ett steg i rätt riktning Ta fram ett bättre erbjudande från järnvägssidan, i stället för att provocera politikerna till ytterligare restriktioner mot vägtransporter

Det är alltid kunden som bestämmer I en marknadsekonomi är det kunden som bestämmer Kunden är rationell Väljer det bästa sättet att nå sitt mål Därför måste järnvägens erbjudande vara bättre än dagens bästa

Vill vi ha mer gods över på järnväg? Erbjud då även icke lyftbara trailers att ta tåget – det är den stora majoriteten MegaSwing gör det möjligt Kockums Industrier är klar att göra sin del av jobbet

Tack för att ni ville lyssna