SKL, Lärarhögskolan i Stockholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Aktör / Struktur.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historiebruk.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Om Medeltiden Medeltiden är en period i Europas historia mellan antiken och renässansen från ungefär 500-talet till 1500-talet.
Läroplansteori Jonas Gustafsson SKL, Lärarhögskolan i Stockholm
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Etik- Modet att välja!.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Urnordiska Mellan ca 200 – 800 e Kr. talade de nordiska folken i stort sett samma språk. Isländskan är i dag mest likt det språket.
Välfärd och styrningsideal – vad har gällt och vad gäller?
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Att tillsammans påverka!
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Kommunala friskolor i Linköping
Läroplansträff fritidshem
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Uppföljning och utvärdering
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
pedagogisk dokumentation
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Innehåll i föreläsningen
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Barnkonventionen i förskolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Religion.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Presentationens avskrift:

SKL, Lärarhögskolan i Stockholm Läroplansteori Jonas Gustafsson SKL, Lärarhögskolan i Stockholm jonas.gustafsson@lhs.se www.jongus.se 27 september 2005

Förläsningens syfte

Några ideer om skolans uppgifter Arbetslivet Allmänbildning Personlighetsutveckling Fostra demokratiska medborgare

Några inslag i tänkandet För vem eller vilka är utbildningen till? Urval av kunskaper. Vad är viktigt? Vem bestämmer över utbildningen? Stat - kyrka - lärare - föräldrar - näringsliv - elever Föreställningar om vad utveckling och inlärning är

Läroplanens tre nivåer Hur värderingar, kunskaper och erfarenheter väljs ut och organiseras Hur styrs utbildning? Hur materialiseras läroplanen? (Lundgren, 1989)

Skolans fem (?) perioder Antiken - ca 1820 (1840) Ca 1840 - ca 1900 1900 - 1945 1945 - 1970 1970 ff

Utbildning för ett fåtal Antikens stadsstater Kyrkans behov av präster Den moderna statens behov av tjänstemän ( fr. ca 1500 e Kr) präster (teologisk fakultet) jurister (juridisk fakultet) läkare (medicinsk fakultet) lärare (filosofisk fakultet)

Några exempel på kyrkans inflytande i Sverige Klosterskolor (under medeltiden) - enkla skolor för fattiga barn Katedralskolor (1600-talet) - i stiftstäderna, förberedelse för högre teologiska studier Stark kyrklig kontroll av folkundervisningen sedan 1600-talet

Parallellskolesystemet 1800-tal Folkundervisning - folkskola Läsning, räkning, skrivning Kristendom, kyrkosång, hembygdskunskap Moralisk fostran Läroverk Latin Realia Moderna språk Matematik Musik Studentexamen Formalbildning

Innan den egentliga sångöfningen börjas, iakttages följande: Undersökes hvilka av skolbarnen som ega anlag för sång. Denna undersökning sker på detta sätt, att läraren, som intagit plats vid sångtaflan, framkallar ett barn i sänder, och låter det sjunga några af mellantonerne, t.e.x. 1,2,3,4,5. kan barnet någorlunda rent träffa dessa eller dylikt föresjungna toner, anses det ega sångröst. […] Denna senare regel bör innefatta ett bestämt förbud för dem, som sakna sångröst, att försöka deltaga i sång, hvilket förbud med största stränghet bör tillämpas, ty hvad är odrägligare, än att höra en melodi accompanjerad af dessa brutala, omusikaliska ljud, hvilka kunna i synnerhet vid den allmänna gudstjänsten kunna tyvärr vara ganska talrika. CP Hultstedt, 1851: Sånglära för folkskolor

Pedagogisk progressivism Swedish style (ca 1940-1990) Individualisering Nytta Vetenskaplig grund Den moderna utvecklingspsykologin (Piaget) i.o.m. Barnstugeutredningen 1968 Demokratiska värden

Den sv. skolan på 1980-talet Stark central styrning Omfattande regelverk Insikt att den centralstyrda skolan inte motsvarade förväntningarna Arbetsmarknadens snabba förändring Kontinuerliga utbildnings- och fortbildningsbehov

Ansvarsfördelning Staten: Kommun / huvudman: Rektor och lärare: anger mål, värdegrund och ekonomiska ramar Följer upp och utvärderar (SV) Kommun / huvudman: Anger kommunala mål och strategier, fördelar pengar Rektor och lärare: Tolkar uppdraget och målen Ser till att de uppfylls

Klassisk kod Realistisk Moralisk Rationell Kunskap är insikt i de givna (gudomligt inspirerade) historiska sanningarna Kunskap är insikt om naturlagar och den naturliga ordningen. Naturen som ordnande princip Kunskap är övertagande av och respekt för de regler som gäller i samhället Kunskap är en aktiv process, erövring av egen förståelse Kunskap vinnes genom studier av klassiska texter Systematiska undersökningar av naturens ordning, som leder till förståelse för naturlagar och andra principer Genom tillägnan av moraliskt lämpliga studier och verksamheter Genom egen verksamhet som syftar till att lösa problem Trivium – de ämnen som slipar insiktsförmågan Naturvetenskap Läsning, skrivning, hembygdskunskap, sång Nytta – de ämnen/områden som motsvarar identifiearade behov Läroverk Läroverk, realskola Folkskola Grundskola