VUXENPEDAGOGIK SOM VETENSKAPSOMRÅDE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Ulf P Andersson GMV
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Att studera offentlig politik
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärande i ”tredje åldern”
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Praxis och professionell utveckling Göteborgs universitet 4-5 oktober 2007 Petri Salo, Tammerfors universitet, Finland Pedagogisk praxis.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
VUXENPEDAGOGISK FORSKNING Vuxenpedagogiska forskning PETRI SALO
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa VUXENPEDAGOGISK FORSKNING.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Socialpedagogiska innebörder
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Akademiska värden - inledning till samtal
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Planering i matematikundervisning
Strategic Sustainable Development
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
The director of education and Research-Based Education
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Presentationens avskrift:

VUXENPEDAGOGIK SOM VETENSKAPSOMRÅDE PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Om vuxenpedagogikens karaktär som vetenskapsområde (Kjell Rubenson 1988) 1) Vuxenpedagogisk teori utvecklas och forskning pågår inom pedagogikens gränser 2) Vuxenpedagogisk forskning är en mötesplats för närliggande vetenskapsområden 3) Vuxenpedagogik är ett eget vetenskapsområde Pedagogik Vux.ped. Sociologi Pedagogik Vux.ped. Org.teori Psykologi Sociologi Pedagogik Vux.ped. Org.teori PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning ÅA/Ped.inst. Åbo Akademi i Vasa

Vuxenpedagogik kan uppfattas som € Teoretisk disciplin som konstruerar/utformar intradisciplinär kunskap € Praktisk disciplin som konstruerar interdiscip- linär kunskap € Normativ disciplin som konstruerar metodisk kunskap € Praktisk kunskap, saknar disciplinens status Agniezska Bron 2006, 61 PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Vad säger de sakkunniga, professorerna i vuxenpedagogik? (Aikuiskasvatus 6/2006) Kari E. Nurmi: inget självständigt vetenskapsdisciplin .. en del av pedago-giken.. ett tillämpande forskningsområde med en viss självständighet (egen tidsskrift, professorer, forskningssällskap) … som bäst ingår den i alla vetenskapernas gemensamma bas Risto Rinne: självständig i den mån som vetenskapsområden är det överlag…en hel del eget (forskningsområde,forskningsansats, publika-tionsserier, lärosäten m.m.) .. kopplas beträffande vetenskapsbasen, metodologi, paradigm och forskningsperspektiv historisk till samhälls- och humanvetenskaper Yrjö Engeström: Vetenskapsområdenas självständighet en myt och konstgjord relik. Vuxenpedagogik har sitt värdefulla perspektiv och bör utvecklas från sina egna utgångspunkter med öppenhet och engagemang gentemot andra områden Reijo Miettinen: ingen stark teoretisk bas som skulle skilja den från pedagogiken, utgår från samma grunddiscipliner; filosofi, sociologi, psyko-logi (med sina konkurrerande uppfattningar) .. kopplas även till forskning inom affärsekonomi, organisations- och innovationsforskning, kunskapssociologi ÅA/Ped.inst.

Vad säger de sakkunniga, professorerna i vuxenpedagogik? (Aikuiskasvatus 6/2006) Juha Suoranta: Jag ser alla samhällsvetenskaper, även pedagogiken, som en gemensam källa för alla som forskar i samhälle och fostran. För höga vetenskapspolitiska staket hindrar en fruktbar dialog mellan forskarna. Jukka Tuomisto: Det centrala är att utveckla en egen teoretisk bas. Vi har förstått väl behovet av andra (grund)vetenskapsområden då vi löser våra forskningsproblem, men vi har inte varit tillräckligt tydligt och målmedvetet lyckats med att förstärka den egna teoretiska basen. Samverkan med forskare från andra vetenskapsområden viktigt Anneli Eteläpelto: självständig ifall man som kriterier använder sig av lärosäten, vetenskapliga tidskrifter, internationella konferenser samt en egen särpräglad forskningstradition… men vilken identitet och position i förhållande till de närliggande vetenskapsområden .. närmare samhällsvetenskaperna än de övriga delområden inom pedagogik Man förväntar sig att vuxenpedagogiken skall stöda främjandet av de aktuella samhälleliga förändringarna och samtidigt erbjuda medicin för att a hand om de problem som förändringarna åstadkommer ÅA/Ped.inst.

Rose, A.D. 2000. What is the state of adult education research today? Adult Learning, 11 (4), 28-29. PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Aktuell vuxenpedagogisk forskning Enligt Amy Rose ... primarily descriptive ... often based on a best practice model ... programmatic enterprises in the spirit of sharing and diffusing innovation Följder ... does not lead to broader generalizations or applications of research findings ... remains atomized and not generally constructive Question of whether the improvement of practice in a narrow sense is at all appropriate to the mission of adult education. In this sense adult education is more of a mission than an educational activity PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Vuxenpedagogisk forskning består av € Välmotiverade normativa utlåtanden om hur vuxenpedagogisk praxis eller de sociala förhållanden skall förbättras € Enskilda och småskaliga empiriska undersökningar € Mångsidiga teoretisk-filosofiska resonemang Rubensson, K. 2000. Revisiting the map of territory VUXENPEDAGOGIK 1970 TILL 2000 Från att definiera en egen självständig vetenskapsdisciplin till att erbjuda en överbryggande mötesplats PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Några traditionella sätt att skilja forskningsområden från varandra   Yrkesinriktad - Personlighetsutvecklande Arbetslivsorienterad - Fritids/intresseinriktad   Teoretisk - Praktisk (tillämpad) Idag en hel del Utvecklingsforskning (aktionsforskning) Projektforskning Policyforskning Utvärderingsforskning samt många olika kombinationer av dessa Forskning med relevans för vuxenpedagogik (handlar om vuxnas inlärning, utveckling) inom ett flertal andra vetenskapsområden: Organisationsteori, ledarskap, personaladministration m.m. PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning ÅA/Ped.inst. Åbo Akademi i Vasa

Några övergripande tendenser gällande vuxenpedagogisk praxis och vuxenpedagogisk forskning Tyngspunktförskjutningar från allmänbildning till yrkesinriktad/arbetsmarknadsorienterad utbildning   från institutionella sammanhang till icke-institutionella, vardagsnära sammanhang från formella till nonformella, icke-formella, vardagliga inlärningssammanhang FRÅN UNDERVISNING/UTBILDNING (EDUCATION/TRAINING) TILL LÄRANDE (LEARNING) PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning ÅA/Ped.inst. Åbo Akademi i Vasa

Aktuell vuxenpedagogisk forskning Tre aktuella forskningsområden i Europa € Vuxenutbildningens tillgänglighet (accessibility), möjlighet att delta € Fokus på specifika grupper: invandrare, kvinnor, de äldre € Vuxenutbildning i medborgarsamhälle; aktivt medborgarskap, socialt kapital Förändringar under se senaste två årtionden € Från makro till mikroperspektiv € Från att betrakta vuxna som objekt för undervisningen till att betrakta dem som ansvarsfulla lärande subjekt och aktörer (vuxenläraren) € Det allmänna intresset inom samhällsvetenskaper för mikrokulturella frågor, betydelsen av social växelverkan med tanke på inlärning, socialisation och utveckling Bron, A. 2005. Paradigm change in adult education research PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Aktuella begrepp livslångt lärande kunskapsutveckling/-sökande vid millennieskiftet   livslångt lärande kunskapsutveckling/-sökande information kompetens/kvalifikation process/projekt arbets-/lärande organisation human resource management ledarskap professionell utveckling strategi/policy PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning ÅA/Ped.inst. Åbo Akademi i Vasa

Den finländska vuxenpedagogiska forskningen de senaste tio åren Förändring inom arbetslivet och arbetsmarknaderna Arbetsmarknadspolitisk vuxenutbildning, arbetslöshet, lärande i arbetet samt växelverkan mellan utbildning och arbetsliv   Organisationsutveckling Metoder och modeller, teamarbete, lärande organisation Undervisning av vuxna och de vuxnas studier Akademisk undervisning och studier, flerformsundervisning Den vuxne som lärande (individ) Vuxenhet, den sociala och samhälleliga betydelsen av vuxenstudier, vuxenstudier i människans livsförlopp Bubbling under Informations- och kommunikationsteknik, kön (kvinnoperspektiv), expertis och kunnande, personalutveckling, företagsamhet, ledarskap PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Tidskriften Aikuiskasvatus 1996-2004 163 vetenskapliga artiklar Forskning inom vuxenpedagogik är ett ensamt arbete bara i en femtedel av artiklarna två eller flera skribenter Vuxenpedagogiken håller på att bli ett könsjämlikt forskningsområde Kvinnornas andel från 29% till 55% Forskning bedrivs av (vuxen)pedagoger (två tredjedelar) Samhällsvetare 10%, psykologi 6%, statsvetare 6% Forskning bedrivs i huvudsak på Pedagogiska institutioner (74%) Man samlar in data med de traditionella insamlingsmetoderna Intervjuer 42%, enkäter 27%, dokument 20% och är inte särskilt insatta i explicita metoder för data-analys PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Vuxenpedagogisk forskning - Ett typexempel En utmaning/ ett problem i samhället/ organisationer Effekter/följder Allmänt Främja demokrati/ Integration/aktivt medborgarskap Specifikt Kompetens- utveckling ETT VUXEN- UTBILDNINGS- PROGRAM åtgärd En identifierad målgrupp Kvinnor, invandrare, de äldre PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning ÅA/Ped.inst. Åbo Akademi i Vasa

Doktorsavhandlingar i vuxenpedagogik Kosti Huuhka 1955: Bondeungdomens skolväg Aulis Alanen 1969: Främjande och underhållande studiecirkelverksamhet Juhani Honka 1984: Fortbildningsbehov hos yrkeskolslärare Eero Pantzar 1985: Vuxenpedagogisk forskning i fem länder Urpo Sarala 1986: Personalutbildning i utvecklandet av ett industriföretag Jukka Tuomisto 1986: Utveckling av industrins utbildningsuppgifter. Yrjö Engeström 1987. Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Doktorsavhandlingar i vuxenpedagogik 1996 Uolevi Kantanen Personalutbildning, dess effekter och resultat ur företagets perspektiv Juan Carlos Llorente Problem solving and constitution of knowledge at work Leila Märkjärvi Arbetshälsovårdarna som utvecklare av rusvård Matti Määttä Förnyande läroanstalt och dess ledning. Ari Orelma Ingenjörsutbildning i ett osäkerhetssamhälle Marjatta Peltokorpi Förändring av organisationskultur i ett serviceenhet vid ett sjukhus Juha Sihvonen Bildning för alla eller endast för de utvalda ? Tapio Varmola Mot en en marknadsorienterad tidsperiod inom utbildningen PETRI SALO Vuxenpedagogiska forskning Åbo Akademi i Vasa ÅA/Ped.inst.

Doktorsavhandlingar i vuxenpedagogik 2005 > Isopahkala-Bouret, Ulpukka: Joy and struggle for renewal. A Narrative Inquiry into Expertise in Job transitions. Löfström, Erika: Intuition and analysis at work. The role of cognitive style in experiences of work contexts. Mäkinen, Kalevi: Strategic Security. A Constructivist Investigation of Critical Security and Strategic Organisational Learning Issues: Towards a Theory of Security Development Sutinen, Päivi: Vanhempana ja aikuisena uusperheessä Koivuniemi, Tiina: Henkilöstövoimavarojen moninaisuus, muutos ja johtaminen kuntasektorilla - Henkilöstötilinpäätöksillä ja kehittämishankkeilla hyvää henkilöstötyötä Korpelainen, Kari: Kasvun pelivara: Innovatiivisuus, motivaatio ja jaksaminen markkinointiviestintäyrityksissä Kyrönlahti, Eija: Työterveyshuollossa työskentelevän terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen Mäkinen, Sirpa: Oppiminen marginaalissa - pitkittäistutkimus tekstiilitehtaan työntekijöistä ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst.

Third Nordic Conference on Adult Learning 2009 in Denmark Communication, Collaboration and Creativity Learning to be a physiotherapist Wanting to become something: about firming Learning Identities in Higher Education Desire as response to experience: Reflections on motivational aspects of adult learning Why can’t we decide what’s best for us? Challenging government health care policy for older adults Creative and innovative competence as a task for adult education Aestetics in use A futureless job? Development of the identities of software engineers in China Initial encounters framing “flexible learning” within Swedish Municipal Adult Education Rural Learning for Adults: a Case Study of the Impacts of the Distance Learning Rural Development Degree & Implications for Adult Learning in Post Modern Rural Society What do teachers learn from evaluation of learning? ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst.

Conclusion Human traits – aspects of human, social, identity capital … …studied in a organizational or working life context . . with the ambition of furthering development and growth. ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst. ÅA/Ped.inst.