Trafik och infrastruktur 2025 0ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län 2011-11-28.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
Målorienterade strategiska processer
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Fjärde järnvägspaketet
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Goda kommunikationer med omvärlden
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Infrastrukturplanerna
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Stockholms- regionens utMAningar
Regionalt SYV-råd Mönsterås
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Infrastrukturplanering
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
VÄLKOMNA TILL Länsplandag Klimatanpassning i den fysiska planeringen 17 april 2012.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Publik information Tänkbara OPS-projekt i Sverige Patrik Larsson, vVD Skanska Sverige.
Ett enat Sydsverige skapar ett starkt Sverige
Esa Halme landskapsdirektör
Samrådsförslag.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Design i kollektivtrafiken
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Presentationens avskrift:

Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län

Sydöstra Sverige 2050 Rund och gränslös region

Sydöstra Sverige 2050 Fossilränslefritt i centrum av Östersjön

Sydöstra Sverige på väg mot 2050 TEN-T Core net Modern järnväg ansluten till Södra stambanan och Höghastighetsbanan

OECD om sydöstra Sverige Ligger nära europeiska marknader Infrastrukturen begränsar dock tillgänglighet till stora europeiska marknader Efterkrigstidens transportpolitik har gynnat ett västligt transportnät och missgynnar de mer östliga

Infrastrukturen i Sverige har ännu inte anpassats till marknaderna i öst Sydöstra Sverige en har strategisk roll mot tillväxtmarknader österut CARGOTO – Utvecklar en öst- västlig förbindelse Samverkan mellan transportörer, kombiterminaler och hamnar OECD om sydöstra Sverige

E22: flaskhalsar och tvåfiliga sträckor ger låga hastigheter Infrastrukturen minskar möjligheterna att dra fördel av läget nära Europa Påverkar dynamiken inom regionen OECD om sydöstra Sverige Stambana

4 frågor att besvara 1.Vilka brister på kapacitet i transportsystemet är viktigast att åtgärda till 2025 från regionens perspektiv? 2.Vilka brister på kapacitet ser ni kan uppstå i förhållande till efterfrågan till år 2050? Gör de att vi står inför vägval i prioriteringarna till år 2025 och i så fall vilka vägval? 3.Vad kan göras för att utnyttja befintlig kapacitet bättre? 4.Har ni kunskap om eller erfarenhet av nya lösningar eller lösningar som kan användas i större utsträckning (t.ex. i samhällsplanering, trafikstyrning, utformning e.d.) som kan bidra till robustare och effektivare transportsystem?

Åtgärda till 2025: Större arbetsmarknadsregioner Järnvägarna- Fler tåg - Bättre punktlighet Kalmar – Alvesta: Mötesspår Kalmar/Västervik – Linköping: Mötesspår, kurvrätning, fjärrblockering Vägarna Säkrare och snabbare E standard Riksvägar mötesseparearde

Åtgärda till 2025: Mer gods på järnväg och båt CARGOTO Avveckla stinsen Fjärrblockera järnvägsnätet i östra Småland för bättre transporter till hamnar och industrier

Efterfrågan 2050 Integrerat system med Öresundståg Väl fungerande trafik mot Linköping - Stockholm Elektrifierad bana Kalmar – Mönsterås - Oskarshamn

Östra Småland behöver Mötesstationer Kalmar – Alvesta Fjärrblockering, kurvrätningar och mötesspår Kalmar/Linköping – Västervik Efterfrågan 2050 medför

Utnyttja systemet bättre redan 2015! förseningar relaterade till anläggningsorsaker (perioden april 2010 – mars 2011) 17 timmar planerad väntetid per vecka Kalmar – Alvesta Fler mötesspår Stinsen är hastigt sjuk – tågtrafiken ställs in Fjärrblockera

Förslag på nya lösningar Planering Attityder Teknik

Alla planeringsprocesser måste dra åt samma håll! Idag finns ofta brister i samordningen mellan infrastruktur-, kollektivtrafik- och bebyggelseplanering. Våra kommuners, städers och tätorters fysiska struktur, får betydelse för behovet av kommunikationer. Hur vi drar järnvägar och vägar och hur vi löser kollektivtrafik blir viktiga förutsättningar för var bostäder, arbetsplatser, skolor, handel och samhällsservice lokaliseras.

Nygamla lösningar Helhetssyn Helhetssyn och en samordnad process för att på bästa sätt sträva mot en långsiktigt hållbar samhällsstruktur! Tydlig dialog mellan planeringsnivåerna: nationellt, regionalt, lokalt

Bostäder och verksamheter lokaliseras med hänsyn till möjligheter för en väl fungerande kollektivtrafik Nygamla lösningar Bebyggelseplanering

Sydöstra Sverige 2050 Hon har fyllt 46 år ……