Budget Företagets planering i siffror

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Finansiering. Kassaflödesanalys
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Det ekonomiska kretsloppet
Kapitel 13, Likviditet.
Kapitel 21 Periodisering.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Veta - Episteme Kunna - Techne Förstå - Phronesis
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Kapitel 11 Prissättning.
Konsumentkreditlagen
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reflektioner från föregående vecka
Brealey Myers Marcus Corporate finance
Kapital Varför binder man kapital i företag
Grundläggande redovisning
Hur går företaget Det måste löna sig.
Kapitel 20 Personal och löner.
Utgifter och inkomster räknas om till kostnader och intäkter
K16 Aktivitet ger resultat
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Ekonomistyrning Kap 26 Ekonomistyrning - budgetering.
Vad kostar lånet?. Fula knep Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
Välkommen till Ekonomiutbildning!.
Ekonomisk information och extern redovisning
Ekonomisk styrning B.
Kapitel 20 - Finansiering
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Redovisningens kretslopp
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
BUDGET - EN EKONOMISK PLANERING
Investeringsplan år Investeringsplaner fastställs av Kommunfullmäktige Förvärv Bostadsrätter: 1937tkr 533 tkr Reinvesteringar:87014tkr48948tkr.
K19 Inköp & Försäljning Kundreskontra Leverantörsreskontra
Personal och löner K20 FÖR2
Modul 4 Personlig pengaförvaltning. Mål  4.1 Få veta din inställning till pengar  4.2 Identifiera dina inkomstkällor  4.3 Identifiera dina utgifter.
K15 För 1 Bokföring o balans
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
Kapitel 15 Budgeten.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Utgift – utbetalning - kostnad
Utgift – utbetalning - kostnad
Budget och budgetering
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Standardkostnadsresonemang och avvikelseanalys
Företagsvärdering & företagsarrangemang
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Budgetering och lönsamhet
PERIODISERING. Periodisering - definition Fördelning av utgifter och inkomster till den period då resursen förbrukats (kostnad) eller då prestationen.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Budgetering Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal. Konkreta mål kan uttryckas i form av nyckeltal Tex. antal personal per boende.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Likviditetsbudget Oktober November December Inbetalningar
Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal
Månadsbudget Inkomster Studiebidrag Extrajobb
KAPITEL 9 Pris och moms.
Ekonomiska grundbegrepp
Nollpunkten – en varningssignal
Budget – ekonomisk planering
Konsten att göra bra inköp
Rättvisande bild och vägledningen Bokföring
Y Ränta När man lånar eller sätter in pengar på ett sparkonto kan banken använda pengarna och betalar därför för att låna dem.
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Kontakt med SYLFs kansli Profilmaterial Budget Fackliga kurser
Sponsor/Företagsgolf
Presentationens avskrift:

Budget Företagets planering i siffror Visar hur företaget tänker använda sina resurser

Fördelar med budgetering Hjälper företag att uppnå ekonomiskt mål genom att sätta gränser för vad olika saker får kosta. Visar beräknade kostnader vilket kan underlätta en prioritering. Kan visa vilka som har det ekonomiska ansvaret för olika delar av företaget.

Tre vanliga budgetar Resultatbudget Likviditetsbudget Budgeterad balansräkning Dessa budgetar påverkar varandra på olika sätt.

Prognosmetoder för att uppskatta försäljningen Analogimetoden Trendmetoden Sambandsanalys Analys av kundernas köpplaner Analogimetoden innebär att man försöker hitta en annan marknad som liknar den egna och studerar vad som händer där. Trendmetoden utgår från att den försäljningstrend som hittills har gällt kommer att fortsätta. Sambandsanalys innebär att man försöker hitta samband mellan olika företeelser i samhället. Analys av kundernas köpplaner innebär att ett urval av tilltänkta köpare får svara på frågor om vad de planerar att köpa under den närmaste tiden

Likviditetsbudgeten Ger överblick över betalningsströmmarna. Inbetalningarna jämförs med utbetalningarna för en period. Om inbetalningarna är större än utbetalningarna uppstår likviditetsöverskott. Om utbetalningarna är större än inbetalningarna uppstår likviditetsunderskott Ingående behållning + över/underskott = utgående behållning, vilket blir nästa månads ingående behållning.

Skillnader mellan likviditetsbudget och resultatbudget Avskrivning av maskiner och inventarier Varuförbrukningen med hänsyn till lagerförändringar Varuförsäljning, kontant och på kredit Bruttolöner och arbetsgivaravgifter Betalning vid inköp av maskiner och inventarier Betalning av inköpta varor Betalning från kunder för sålda varor Utbetalda nettolöner Betalning av personalskatt och arbetsgivaravgifter Nya lån tas upp Amortering av lån

Om det saknas pengar Ägarna kan skjuta till pengar Kunderna kan få kortare kredittider Låna pengar Minska varulagrets storlek Köpa på kredit Sälja tillgångar och leasa istället.

Budgeterad balansräkning De förväntade tillgångarna Egna kapitalet Skulderna vid en periods slut

Diskutera Risker med budgetering? Prioritera en budget – vilken? Varför är intäkter i regel svårare att uppskatta än kostnaderna?